Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

JSON og mqtt for nybegynnere


JohnMartin

Spørsmål

Hei,

 

Har lyst til å skjønne litt mer av scripting og mulighetene mot HS3.

 

Først og fremst fordi jeg ønsker å styre tv'n med mqtt via HS3, men også fordi jeg stort sett føler meg på samme nivå som en 3-åring når jeg prøver å henge med på enkelte diskusjoner her inne.

 

Har vandret litt rundt ved hjelp av Google og fått installert node.js, en brooker(?) og npm.

Har ikke peiling på hva de forskjellige gjør, men fant en guide som sa jeg skulle gjøre det :P

 

Tror jeg har fått det til å fungere, men har ikke fått testet det fullt ut i praksis, siden jeg sliter med å slå på TV'n fra midt i Nordsjøen..

Men dette er jo da via command prompt, ikke HS.

 

Så, hvis jeg skal komme til poenget..

Hvor kan jeg lære mer om dette uten å miste livsgnisten etter kun å ha lest ett avsnitt, uten å skjønne noe? :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har begynt å leke litt med det samme nå. Instructables har en del interessante tutorials feks. For min del så har jeg litt hardware liggende i form av en NodeMCU og diverse brytere/sensorer etc, så det er relativt lett å leke med det. Kjører også Hass.io istedet for HS3 som du bruker, og har installert Mosquito på den som fungerer som en broker. Det vil si at enhetene jeg lager (hvor koding stort sett blir cut and paste fra andre prosjekter for å få de delene som jeg trenger) sender info som Mosquito mottar. Basert på dette så kan jeg trigge alle enheter som HASS.io kan styre (som er det meste).

Eksempel fra i går hvor jeg testet veldig raskt, så koblet jeg opp en knapp til NodeMCU, slik at den sendte "switch pressed" eller "switch not pressed" basert på om knappen var trykket inn eller ikke. Virker som en jungel, men tror det skal være greit å sette seg inn i. Personlig er jeg fan av gode YouTube videoer, så jeg får se om noen har en god introduksjon der. 

Ikke HELT relatert til HS3 og ditt spm, men vi er nok i samme bås mtp nivå på MQTT bruk. Virker dog interessant og som en kul måte å få spesielt DIY dingser til å jobbe mot systemet på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.