Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock og wakeuptime


Mastiff

Anbefalte innlegg

Min ID Lock har SLUKT batterier i det siste. To eller tre ganger på rad har den tatt knekken på Duracell Ultra-batterier på bare noen få uker. Det begynte da jeg endelig fikk til å koble Z-Wave ordentlig til den. Kan det ha noe med innstilt wakeuptime i Z-Wave å gjøre? Jeg har nå skrudd ned poll fra hvert 10. sekund til annnehver time (egentlig trenger jeg vel ikke poll i det hele tatt, men det var ikke noe sted i Node-RED/OpenZWave å slå det av som jeg fant), og det kan jo være at det vil hjelpe, men jeg har ikke koblet på Z-Wave-brikken igjen ennå. Men så lurer jeg altså på om det går an å sette wakeuptime, eller om dette vil gjøre at når den ikke er i wakeup, går det ikke an å låse den opp og igjen. Jeg har jo lite erfaring med disse Z-Wave-greiene, så spørsmålet er sikkert dumt... ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men jeg tror det har mest med polling å gjøre for min del. Som sagt sto det veldig mye polling på den. Men så lurer jeg bare på om det går an å gjøre noe med wakeuptime også, eller hvordan de greiene der funker. Så det var like mye et generelt Z-Wave-spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus, takk! Den var ny for meg. Kanskje den er årsaken til at jeg sliter litt med en Danalock V3 jeg holder på med i en annen dør.

 

Iceball, takk! Det var interessant, jeg har aldri fått batteriene til å vare så lenge, tror jeg. Hva slags batterier bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mastiff skrev:

jeg har aldri fått batteriene til å vare så lenge, tror jeg. Hva slags batterier bruker du?

 

Jeg bruker IKEA batterier, de har vart et år nå.
Jeg poller ikke, men får allikevel styrt det som kan styres umiddelbart.
Det vil si jeg bytter koder, får status, låser opp og igjen osv.

Jeg bruker imidlertid HS3 direkte, kjører ikke styringen via Node-red eller andre mellom løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, takk! Det høres bra ut. Da skal jeg jammen prøve meg om igjen på andre batterier! Jeg har en anelse om at de tidlige problemene mine var fordi Z-Wave-enheten var satt inn, men ikke koblet til et fungerende nettverk (tipper den søkte febrilsk etter et nettverk), mens senere problemer var polling altfor ofte. Selv bruker jeg en Pi med Node-RED som mater EventGhost og Girder, det er ikke noe HS å se... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎02‎.‎2018 den 15.54, Moskus skrev:

Akkurat batterisluket er vel en ganske kjent feil? Bare søk her på forumet, du finner flere i samme båt.

 

Kort fortalt ... hvis du har satt inn z-wave kortet, men ikke assosiert den med et system vil kortet bruke mye batteri.
Det er nok en glipp i programmeringen der, men det løste seg for meg når jeg la det inn.

Det som er litt mer betenkelig, og som jeg tror er årsaken til at noen plages med fortsatt høyt batteribruk er at den bruker mer når du assosierer det i "sikker" modus ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mastiff skrev:

Snålt. For i annen modus får man jo ikke noe særlig ut av den. Det går så vidt jeg vet ikke an å åpne og lukke den, eller få noe info.

 

Joda, jeg gjør alt i ukryptert modus .. ja jeg vet .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk ikke det. For jeg paret den ukryptert/unsecure først, og da kunne jeg bare se at det var en enhet der som gjorde et eller annet når man låste opp og igjen manuelt. Det var umulig å se hva den gjorde, og også å låse den opp og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mastiff skrev:

For jeg paret den ukryptert/unsecure først, og da kunne jeg bare se at det var en enhet der som gjorde et eller annet når man låste opp og igjen manuelt. Det var umulig å se hva den gjorde, og også å låse den opp og igjen.

Samme her, men det var med en annen lås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.