GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min ID Lock har SLUKT batterier i det siste. To eller tre ganger pÄ rad har den tatt knekken pÄ Duracell Ultra-batterier pÄ bare noen fÄ uker. Det begynte da jeg endelig fikk til Ä koble Z-Wave ordentlig til den. Kan det ha noe med innstilt wakeuptime i Z-Wave Ä gjÞre? Jeg har nÄ skrudd ned poll fra hvert 10. sekund til annnehver time (egentlig trenger jeg vel ikke poll i det hele tatt, men det var ikke noe sted i Node-RED/OpenZWave Ä slÄ det av som jeg fant), og det kan jo vÊre at det vil hjelpe, men jeg har ikke koblet pÄ Z-Wave-brikken igjen ennÄ. Men sÄ lurer jeg altsÄ pÄ om det gÄr an Ä sette wakeuptime, eller om dette vil gjÞre at nÄr den ikke er i wakeup, gÄr det ikke an Ä lÄse den opp og igjen. Jeg har jo lite erfaring med disse Z-Wave-greiene, sÄ spÞrsmÄlet er sikkert dumt... ;)

Endret av Mastiff
Skrevet

Jo da, men jeg tror det har mest med polling Ä gjÞre for min del. Som sagt sto det veldig mye polling pÄ den. Men sÄ lurer jeg bare pÄ om det gÄr an Ä gjÞre noe med wakeuptime ogsÄ, eller hvordan de greiene der funker. SÄ det var like mye et generelt Z-Wave-spÞrsmÄl.

Skrevet

Meg bekjent skal wakeup time ikke strengt tatt vÊre nÞdvendig. Generelt sett skal (mÄ?) lÄser stÞtte beaming, dvs. de lytter etter beskjeder, for hvordan skal de ellers lÄse seg opp pÄ kommando fra controller?

Skrevet

Polling er ikke nÞdvendig, sÄ lenge assosiasjonen er satt til z-wave controlleren pÄ gruppe 1. Tror jeg har polling pÄ 1 dÞgn for Ä fÄ batteristatus, dog indikerer den jo lavt batteri et halvt Ärs tid snart..

Skrevet

Moskus, takk! Den var ny for meg. Kanskje den er Ärsaken til at jeg sliter litt med en Danalock V3 jeg holder pÄ med i en annen dÞr.

Iceball, takk! Det var interessant, jeg har aldri fÄtt batteriene til Ä vare sÄ lenge, tror jeg. Hva slags batterier bruker du?

Skrevet
1 time siden, Mastiff skrev:

jeg har aldri fÄtt batteriene til Ä vare sÄ lenge, tror jeg. Hva slags batterier bruker du?

Jeg bruker IKEA batterier, de har vart et Är nÄ.
Jeg poller ikke, men fÄr allikevel styrt det som kan styres umiddelbart.
Det vil si jeg bytter koder, fÄr status, lÄser opp og igjen osv.

Jeg bruker imidlertid HS3 direkte, kjĂžrer ikke styringen via Node-red eller andre mellom lĂžsninger.

Skrevet

Greit, takk! Det hÞres bra ut. Da skal jeg jammen prÞve meg om igjen pÄ andre batterier! Jeg har en anelse om at de tidlige problemene mine var fordi Z-Wave-enheten var satt inn, men ikke koblet til et fungerende nettverk (tipper den sÞkte febrilsk etter et nettverk), mens senere problemer var polling altfor ofte. Selv bruker jeg en Pi med Node-RED som mater EventGhost og Girder, det er ikke noe HS Ä se... ;)

Skrevet
3 timer siden, Mastiff skrev:

Eh...prise meg lykkelig? 1f602.png1f602.png

For Ä slippe Ä ha et system som fungerer...? ? HÞrtes rart ut! ;) 

Anyway.

Skrevet
PĂ„ ‎18‎.‎02‎.‎2018 den 15.54, Moskus skrev:

Akkurat batterisluket er vel en ganske kjent feil? Bare sÞk her pÄ forumet, du finner flere i samme bÄt.

Kort fortalt ... hvis du har satt inn z-wave kortet, men ikke assosiert den med et system vil kortet bruke mye batteri.
Det er nok en glipp i programmeringen der, men det lÞste seg for meg nÄr jeg la det inn.

Det som er litt mer betenkelig, og som jeg tror er Ärsaken til at noen plages med fortsatt hÞyt batteribruk er at den bruker mer nÄr du assosierer det i "sikker" modus ....

Skrevet

SnÄlt. For i annen modus fÄr man jo ikke noe sÊrlig ut av den. Det gÄr sÄ vidt jeg vet ikke an Ä Äpne og lukke den, eller fÄ noe info.

Skrevet
6 minutter siden, Mastiff skrev:

SnÄlt. For i annen modus fÄr man jo ikke noe sÊrlig ut av den. Det gÄr sÄ vidt jeg vet ikke an Ä Äpne og lukke den, eller fÄ noe info.

Joda, jeg gjĂžr alt i ukryptert modus .. ja jeg vet .....

Skrevet

Oi, gÄr det an? Vel, jeg tror jeg stÄr over. PÄ hytta er det ikke noe problem, der er det langt til nÊrmeste sniffer. Men jeg skal ha to lÄser midt i byen, og da mener jeg midt i byen, sÄ jeg fÄr bare se hvor lang tid batteriene holder nÄ.

Skrevet
23 minutter siden, Odd skrev:

Joda, jeg gjĂžr alt i ukryptert modus .. ja jeg vet .....

Enig med @Mastiff: Er det i det hele tatt mulig?!? Trodde det var et krav hvis man stÞttet de kommandoklassene...

Skrevet

Jeg trodde faktisk ikke det. For jeg paret den ukryptert/unsecure fÞrst, og da kunne jeg bare se at det var en enhet der som gjorde et eller annet nÄr man lÄste opp og igjen manuelt. Det var umulig Ä se hva den gjorde, og ogsÄ Ä lÄse den opp og igjen.

Skrevet
10 minutter siden, Mastiff skrev:

For jeg paret den ukryptert/unsecure fÞrst, og da kunne jeg bare se at det var en enhet der som gjorde et eller annet nÄr man lÄste opp og igjen manuelt. Det var umulig Ä se hva den gjorde, og ogsÄ Ä lÄse den opp og igjen.

Samme her, men det var med en annen lÄs...

Skrevet (endret)

Dobbeltsjekket .. den er nok lagt til kryptert ser jeg.
Det var den ikke til Ă„ begynne med, men ser ut til at den ble det etter at jeg byttet z-wave modul.

Endret av Odd
Skrevet

Og jeg som trodde det store sjokket var at Moskus var enig med meg om noe. ? Men det var stÞrre at jeg faktisk hadde rett i noe som angikk Z-Wave! ?

• Haha 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.