Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen med peil på OCR lesing av fjernvarmemåler?


anaxyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver og sysler med avlesning av fjernvarmemåler, for å få dette inn i smarthuset. Kjekt å kunne vite kWh som brukes på varmtvann og oppvarming. Problemet er at jeg har en avleser som viser seg å være vanskelig å hente ut data digitalt fra. Har en Qundis Heat 5. Står at det skal være noe IR grensesnitt, men aner ikke åssen jeg skal hooke meg opp mot den.

 

Qheat5_US_sr_72dpi-300x300.png

Derfor har jeg satt opp ett Nest iQ kamera som filmer displayet på denne. Avlesningstallet dukker opp på måleren ca hvert 30 sek, så jeg har fått Nest til å ta snapshots hver gang dette skjer. Bildene jeg får ut ser ca sånn her ut:

 

ja.thumb.jpg.b1ca4a25a10fe9c6aa7125863c9b9205.jpg

 

Nest kameraet står ca 20cm unna måleren, arrangert inne i teknisk skap. Lengre unna får jeg ikke plassert det inni der. Derfor er teksten litt blurry, fokaldistansen på objektivet på Nest kameraet er nok litt lengre unna enn 20cm, ellers hadde det vært skarpere. Har montert belysning også, så får ikke belyst displayet veldig mye mer akkurat nå. Da må jeg ha mer lamper evt.

 

Jeg har prøvd SSOCR i Home Assistant tidligere, men med varierende resultat. Den klarer ikke å lese tallene helt konsekvent. 7 er ofte 1 osv. Har derfor slått litt fra meg SSOCR, og prøvd Tesseract, og div Cloud API's (Google, OCR.SPACE). Fått best resultater med Google hittil, men ikke konsekvente resultater. (7 er ofte 1 her også..)

 

Med Tesseract og Cloud API's kjører jeg en runde med ImageMagick/textcleaner først, for å "rense" og thresholde bildet, slik at det blir ala sånn her:

 

out.thumb.png.f5661c359ff984f1845f2a4f254de4c5.png

 

Men jeg får liksom ikke konsekvente resultater... Er det noen som har peil på dette som har forslag?

 

Dette er kommandoene jeg har hatt best resultat med hittil:

 

magick convert ja2.jpg -negate -lat 100x100+1% -negate ut.png
./textcleaner -g  -e normalize -l landscape -f 150 -o 4 -t 20 -s 1 -a 0.5  ja2.jpg out.png

 

(ja2.jpg er bildenavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 15.18, Moskus skrev:

Du burde vel i det minste croppe bildet? Du er jo KUN interessert i teksten, så resten er jo bare støy. 

Croppe gjør jeg, men hjelper dessverre lite...

 

På 19.3.2018 den 1.00, Andreas skrev:

Skift kamera! 

Kameraet er ett Nest iQ med 4K sensor, så tror det er bra nok? :-)

 

På 19.3.2018 den 1.11, Andreas skrev:

Du får jo impuls- og mbus-modul til disse.. og irda-modul med software

Det du skriver der er svært interessant! Har du kjennskap til IrDA modulen med software? Det er jo aller lettest om jeg kan avlese den med IrDA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det er en skrape eller noe på plasten foran tallene dine som gjør at det siste tallet blir litt uleselig (en "klo" som kommer ned) - klarer du gjøre noe med det? Gitt at det blir ordnet - burde det vel være plankekjøring å kjenne igjen tallene fra ditt svart-hvitt bilde etter cropping? Hvordan kan en datamaskin ikke få til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på hjemmesidene til produsenten om de forskjellige modulene..

At et kamera er 4k betyr absolutt ingenting sålenge det ikke klarer å fokusere, hadde du fått det helt i fokus, så kan du croppe absolutt alt som ikke er relevant, og vil få sylskarpe linjer for tekstgjenkjenningen. Prøv å monter briller eller en annen linse foran på dette, så kanskje du får fokusen.. sjekk ebay...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg noe lignende, men jeg er så heldig at jeg kan ha kameraet lenger unna og slik får ett bedre bilde. Jeg prøvde å kjøre ocr, men ga til slutt opp og lagde meg heller "maler" på de forskjellige tallene som jeg sjekker mot. Søk på OpenCv og Template matching

 

Prosessen er som følger: Cropper bildet slik at jeg kun får med det jeg er interresert i. Det kjipe for deg er at det er ikke noen bra holdepunkter som gjør at du kan croppe fint. Men du kan alltids lage deg en folder med de forskjellige bildene av tallene og gjøre sammenligninger av disse. Du må også sjekke hvor du er i bildet for å vite om du har funnet ett enere, tiere, hundre, tusen etc.

Utfordringen er enere siden man her har noe på bildet som gir riper, men hvis dette er konsekvent så skulle det ikke være noe problem å bygge opp bibliotek med tall som har disse ripene.

 

Mitt svar krever at du gjør endel koding selv. 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.