Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noe spennende innenfor HomeAssistant de siste månedene?


Merko

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har vært fraværende både fra forumet her og "hjemmeautomasjon" generelt.

Tenkte jeg nå i påska skulle ta et skippertak her i heimen. 

 

Startet litt med home assistent før "pausen" (en god stund før jul), så tenkte jeg skulle fortsette i disse baner.

 

Har det kommet noen "større" nyheter\forbedringer i de siste versjonene? Man må fortsatt "scripte" i tekstfiler, ikke noe GUI mtp sette opp automatikk ol?

 

Når jeg koblet opp min Z-wave dongle til raspberry pi, så fant HA de fleste Z-wave enhetene mine, men ikke rullergardinene. Den gang sjekket jeg ikke noe videre på det, men noen som vet om det er problem med disse, at det kun pr dags dato er et fåtall z-wave enheter som er støttet? Tror det er en Qubino kontroller (eller noe sånt) som styrer rullergardinene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Moskus skrev:

Han er vel medlem av Facebook-gruppa "Vanskeligere liv"... 1f601.png

Tenker liksom siden de fleste her forguder HS som "top of the line" ;)

 

Selv syns jeg HA ser veldig lovende ut, vurderer å teste det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel mest an på hva man er vant med ;) Yaml er enkelt er man først vant med det. Er støtte for enkel config av automasjoner i gui men det kommer bedre støtte etterhvert. Home assistant har utviklet seg ganske mye de siste 6 månedene. 

Ikke alle som gidder betale lisenspenger for noe som ser ut som sitter fast i slutten av 1990 tallet når det kommer til gui/frontend slik som Homeseer ?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2018 den 0.35, Evelen skrev:

Bytter du fra HS til HA?

Isf, på hvilket grunnlag

Solgte min HS Pro lisens til en på forumet her en god stund før jul.

 

Tenker at HA, på sikt (om ikke allerede) vil overkjøre HS, og kanskje flere andre systemer når det kommer til funksjoner\muligheter ol.

Såpass mange utviklere som jobber med HA. Er over 1000 gratis plugins til alt mulig moro. på HS plattformen, så er det kun penger som står i hodet på folkene som utvikler plugins (ikke alle, men i stor grad. :) ).

 

Så kort oppsumert, byttet til HA pga:

  • uendelig flere plugins
  • ny versjon\oppdatering hver måned
  • stort "community".

Føler det er litt som Windows XP vs Windows 7. Folk klorer seg fast til XP pga de ikke tørr gå over på noe bedre, da de vet at det de bruker allerede fungerer bra.

Men så fort man gå over til nytt system så ser man plutselig enda flere muligheter. ;)

 

Til dere andre: Takk, skal lese igjennom linkene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA har nettop endret utviklingssyklus til å ha en  beta channel, tidligere var hver ny release buggy(og det var 2 uker med bugfixes), alltid noe major breakage :) 
Dette blir nok mye bedre nå om man vil kjøre stable release, men litt mindre hyppig oppdateringer.

 

Z-wave fronten så er det open-zwave som er den største begrensningen, denne var basert på reverse engineering av protokollen. I 2016/2017 så slapp z-wave ut store deler av infoen offentlig. Etter dette ble det oppdaget at en del av tolkningene er gjort feil og ting må skrives om, det er derfor ingen store kodeendringer i "stable" branch nå. en Rewrite foregår i dev men det tar tid da det hovedsaklig er kun 1 utvikler.


Pr nå er det en del mangler, men finnes workarounds for mye. f.eks

  • Garasjeport enheter er ikke støttet (patch finnes og kan ordnes manuelt, men ikke merga)
  • Scener støttes ikke (HA har workaround)
  • Thermostat Setpoint V3 er ikke støttet (EuroTronic Spirit-Z og Fibaro Radiator bruker denne nye versjonen, støttes i dev branch og kan patches inn i stable (gjør dette selv))

Om jeg ikke husker helt feil faller vel også rullegardinene dine inn under dette, men mener bestemt jeg har sett workaround her også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.