Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

homeseer vs pro? på linux?


jhenrikb

Anbefalte innlegg

Hey hey heeeey! (bitconnect pun) 

her kommer masse spørsmål, trenger ikke svar på alt. 

 

Har i dag domoticz på RPI3. Kjører enda en RPI3 med OpenVPN, Unifi controller og småtteri. 

Kjeder meg skikkelig om dagen så har lyst til å ta helt av med hjemmeautomasjon.

 

Homeseer ser ut som det naturlige valget da prisen ift. resten av annlegget ikke blir så stort lenger.

 

Trenger jeg HS pro? 599$ vs 249$ er jo en stor forskjell.

MÅ jeg ha windows? I så fall hvordan installerer jeg det enkelt? Jeg har prøvd dette før og er bare helt noob på windows 10 IP adresser. Den lager bare 10.0.0... lokal adresse, mens jeg vil at den skal ha 192.168... osv. 

 

Planen var liksom å kjøpe en intel NUC som er meget kraftig med masse minne og SSD. så smekke ubuntu på den. 

 

Hvor mange enheter klarer en RPI3 komfortabelt med homeseer? Kanskje jeg overdriver med linux serveren min. 

 

Alexa på HS? leser at dette skal gå fint, men leste at alle andre tingene mine skulle gå "fint" på domoticz også. Var MYE tid som gikk med for å installere det skikkelig. 

 

 

Tips til noe som man burde ha? 

 

planer om å oppgradere alle lysbrytere, termostater, persinner/gardiner, katten(neida. Eller?) osv

Smart locks? Noen som har en slik? Sett på August connect pro, og Schlage z-wave. 

 

Endret av jhenrikb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde HomeSeer Pro en god stund, men så vidt jeg husker, så brukt jeg aldri noen av funksjonene\mulighetene som lå i "Pro"-pakken fremfor det vanlige.

Nå er jo HomeSeer veldig ofte på 50% tilbud, så du burde nok vente til da dersom du skal kjøpe.

 

Selv solgte jeg HomeSeer Pro lisensen til fordel for Home Assisstant (Som kjører på RPI3), som også er opensource\gratis.

 

Har ikke oppgradert alle lysbrytere enda, men har byttet ut alle pærene med Philips HUE og Ikea Trådfrid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Merko skrev:

Jeg hadde HomeSeer Pro en god stund, men så vidt jeg husker, så brukt jeg aldri noen av funksjonene\mulighetene som lå i "Pro"-pakken fremfor det vanlige.

Nå er jo HomeSeer veldig ofte på 50% tilbud, så du burde nok vente til da dersom du skal kjøpe.

 

Selv solgte jeg HomeSeer Pro lisensen til fordel for Home Assisstant (Som kjører på RPI3), som også er opensource\gratis.

 

Har ikke oppgradert alle lysbrytere enda, men har byttet ut alle pærene med Philips HUE og Ikea Trådfrid.

 

 

 

Ok. Kikket litt på HomeAssistant og OpenHab men jeg har lyst til å gå vekk fra alle de timene med feilsøking som har vært med Domoticz. Det funker jo nå, men skal jeg legge til titalls devicer til kan det bli problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, jhenrikb said:

Jeg har prøvd dette før og er bare helt noob på windows 10 IP adresser. Den lager bare 10.0.0... lokal adresse, mens jeg vil at den skal ha 192.168... osv. 

 

 

Adressene får du (helt uavhengig av OS) fra dhcp serveren din, som oftes ruteren. Kan som regel velge range i samme oppsett som der du har lan/dhcp instillinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjelsvik skrev:

Kjører selv HS3 på en nuc. Fordelen med Pro er at du får med HS Touch (om du har tenkt å bruke det)

 

Installeren (på windows) er helt rett fram, type setup.exe og klikk "next" "next" next" "finnish"

 

ah ok.

Lyst på touch ja. Har 2 padder jeg bruker i dag med imperihome

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjelsvik skrev:

Fordelen med Pro er at du får med HS Touch (om du har tenkt å bruke det)

 

Men det er vel billigere å kjøpe standard + HSTouch Designer separat? Var i hvertfall det når jeg kjøpte... men, Z-seer kan være praktisk og det er vel med i Pro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også hs touch separat, men har aldri blitt noe særlig brukt. Ganske tungt å jobbe med, og man får lite hjelp av automatikken. Det burde f.eks vært mye enklere å lage "templates" for ting man bruker ofte.

 

Om det er mulig å selge lisens, så kan du sikkert få kjøpe min hs touch.

 

Jeg bruker imperihome og synes det gjør en bedre jobb. Passer alle enheter, og man trenger ikke lage et nytt design tilpasset hver enkel skjermstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 12.26, jhenrikb skrev:

MÅ jeg ha windows?

du må ikke, men det kan være enklere, da HS er laget i .NET

hvis du vil kjøre det på linux må du nok til med Mono. tror det skal ligge noen diskusjoner om det her på forumet.

 

På 1.4.2018 den 12.26, jhenrikb skrev:

Jeg har prøvd dette før og er bare helt noob på windows 10 IP adresser. Den lager bare 10.0.0... lokal adresse, mens jeg vil at den skal ha 192.168... osv. 

 statisk adresse på windows er ikke så forferdelig vanskelig. her er en grei guide:

https://www.howtogeek.com/howto/19249/how-to-assign-a-static-ip-address-in-xp-vista-or-windows-7/

windows bruker som default DHCP,  så du vil jo få adresse fra router. om du har fått en privat ip-adresse kan det tyde på at noe ikke stemte med oppsettet. f.eks som at win ikke har fått svar fra DHCP.

 

På 1.4.2018 den 12.26, jhenrikb skrev:

Kanskje jeg overdriver med linux serveren min. 

fordelen med å ha en overdimensjonert server er jo at da kan du putte inn mer på den om du ønsker. f.eks plex for mediasenter, Virtualbox for viritualisering av maskiner (greit med en vm når ting skal oppdateres, så slipper du å stoppe hjemmeautomasjonen fordi noe annet skulle ha en oppdatering)

 

På 1.4.2018 den 12.26, jhenrikb skrev:

Alexa på HS?

noe er auto-discovery, annet må du inn og legge til manuelt, men fortsatt lite arbeid.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/1/2018 den 13.32, jhenrikb skrev:

 

Ok. Kikket litt på HomeAssistant og OpenHab men jeg har lyst til å gå vekk fra alle de timene med feilsøking som har vært med Domoticz. Det funker jo nå, men skal jeg legge til titalls devicer til kan det bli problematisk.

Ja, for HS kommer helt uten feilsøking ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å kjøpe pro lisens pga begrensninger på antall plugins i standard versjonen (5 stk). Da fikk jeg HStouch og Z-seer med på kjøpet. HStouch er morsomt, men har et gammeldags grensesnitt. 

 

Som andre også nevner, så er det 50% salg på Homeseer software som regel to ganger i året. Har vel akkurat vært nå og neste pleier å være på black Friday.

 

Tror du må regne med litt knot uansett hva du bestemmer deg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kensko skrev:

Jeg endte opp med å kjøpe pro lisens pga begrensninger på antall plugins i standard versjonen (5 stk).

 

Det er bare RPi-versjonen som har den begrensningen. Man kan kjøpe en vanlig lisens og kjøre den på RPi (eller noe annet), uten den begrensningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, ZoRaC said:

 

Det er bare RPi-versjonen som har den begrensningen. Man kan kjøpe en vanlig lisens og kjøre den på RPi (eller noe annet), uten den begrensningen. 

 

Ja det stemmer jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvind skrev:

Ja, for HS kommer helt uten feilsøking ;)

Ja, heldigvis. :):P 

 

... OK, så er det ikke helt uten feilsøksing. Bare mye mindre. ;) 

 

 

2 timer siden, Håvardgj skrev:

noe er auto-discovery, annet må du inn og legge til manuelt, men fortsatt lite arbeid.

Det aller, aller meste går jo inn automatisk, så lenge man enten 1) bruker engelske navn eller 2) bruker feltet "voice command" for alt det er verdt (slik jeg har gjort)?

 

Det er en del av oppsettet, og DEN biten kommer man ikke unna uansett hvilket system man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.