Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Som en start


Tore_Andersen

Spørsmål

Hei

Jeg kjøpte meg en pi3 og la inn software for å lese ut AMS data og fikk litt lyst til å ta det ett steg videre etter å ha lest litt her inn, Har bedre tid nå som ungene har blitt store og "delvis" flyttet ut  :)

Har lyst til å automatisere litt i huset mitt.

Jeg har Verisure alarmsystem innstallert så tenker å se på hva som kan integreres der etterhvert.

Har lest en del her inne og andre steder og bestemt meg for å gå for homeseer. (HS3), ser de har tilbud nå i mai.

Tanken min er å innstallere det på virtuell Ubuntu server. Er dette mye styr eller anbefaler dere å legge det på en virtuell windows server?

Jeg lurer også på om det er noen vits å gå rett på PRO versjon? Jeg kan jo alltids oppgradere om 6 mnd. Eller kommer jeg fort til å støte på å trenge plugin eller designe når jeg først starter med f.eks integrasjon av Verisure?

Kan jeg innstaller Homeseer flere steder, f.esk på ubuntu og så windows for å teste det ut? eller får jeg lisens konflikt?

Jeg må også kjøpe meg en Z-wave USB stick skjønner jeg. Tenkte å gå for https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/kontrollers/aeon-labs-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549

og https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/telldus-z-wave-magnetkontakt-p51034

tenkte å sette den på garasjedøren bare som en begynnelse for å teste ut ting og se at jeg får app og alt annet til å fungere før jeg går videre.

Er dette noe som ser greit ut som en start?

Flere spørsmål :) men jeg er helt grønn i dette så bær over med meg.

mvh Tore

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
9 timer siden, Tore_Andersen skrev:

Jeg lurer også på om det er noen vits å gå rett på PRO versjon?

Hvis du VET at du skal lage egne HStouch design, kan du gå for Pro med en gang.

 

9 timer siden, Tore_Andersen skrev:

Jeg hadde unngått Z-stick hvis jeg kunne, HomeSeer kan ikke kjøre en "restore" på den. Men problemet er at nyere UZB1-firmware'r kan være litt grinete, men håpet er vel at det fungerer bedre nå...

 

9 timer siden, Tore_Andersen skrev:

Er dette noe som ser greit ut som en start?

Alt er en grei start.

 

Men vi vet ikke hvor langt det er fra garasjedøra til Z-wave controlleren. Hvis du ikke har noe annet Z-wave utstyr kan avstanden bli for lang.

Z-wave er laget for å være et mesh nettverk. Med lite utstyr blir det også lite meshing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
58 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du VET at du skal lage egne HStouch design, kan du gå for Pro med en gang.

Ikke enig i dette så lenge du ikke plutselig trenger HStouch over sommeren.  Kjøper du vanlig HS3 lisens $125, så kan du fint kjøpe både HStouch og Z-seer+ på halv pris (2 ganger i året) og fortsatt har du brukt 45$ mindre enn prisen av PRO. De medfølgende plugins til pro er det vel knapt noen som bruker her til lands, bortsett fra noen få som benytter Global Cache.

Når det gjelder HStouch så tipper jeg du ikke har tid eller behov for å bruke det før tidligst neste gang de har halv pris til høsten.

 

1 time siden, Moskus skrev:

Men problemet er at nyere UZB1-firmware'r kan være litt grinete, men håpet er vel at det fungerer bedre nå...

I følge info jeg fikk fra Intin så er problemet at på den siste leveransen de fikk så var det en eldre firmware og de fikk ikke til å oppgradere den. Og denne firmwaren er ikke støttet av HS3. Virket som Tronika selger samme batch/firmware også nå. Ville i så fall sendt mail til Intin og hørt. Hva Proshop sine er er usikkert, men det får du heller ikke vite før du har den i postkassa.

 

1 time siden, Moskus skrev:

Men vi vet ikke hvor langt det er fra garasjedøra til Z-wave controlleren. Hvis du ikke har noe annet Z-wave utstyr kan avstanden bli for lang.

Z-wave er laget for å være et mesh nettverk. Med lite utstyr blir det også lite meshing...

Godt poeng! 

@Tore_Andersen husk at betterienheter ikke vil videresende signaler for å opprettholde bra meshing. Batterienheter er også ofte noe mer kronglete å justere da de må vekkes på diverse måter. Anbefaler å starte med noen strømbrytere eller plugin dimmere. Også Aeotec Multisensor 6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, iceball skrev:

 

 

Godt poeng! 

@Tore_Andersen husk at betterienheter ikke vil videresende signaler for å opprettholde bra meshing. Batterienheter er også ofte noe mer kronglete å justere da de må vekkes på diverse måter. Anbefaler å starte med noen strømbrytere eller plugin dimmere. Også Aeotec Multisensor 6. 

Hei og takk for svar, jeg får sette meg litt inn i UZB1 og ta en avgjørelse.

Jeg har Server i Garasjen så da er det bare 5 meter til garasjedøren så det burde gå greit for å teste.

Kjøpte vanlig HS3 lisens så får se om jeg får innstallert den på en virtuell windows klient ikveld eller til helgen:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.