Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Push melding når vaskemaskin er ferdig


Anbefalte innlegg

Ok! Da fikk jeg det til, med litt youtube hjelp ;)

 

Her er slik jeg gjorde det for andre som gjerne lurer på hvordan de kan få push melding (sms og epost event.)

 

Først lagte jeg en variabel som jeg kaller vaskemaskin, og ga den verdien start og stopp. 

 

Her er koden (Merk: Jeg får notifikasjon på at den sviver for mye osv, men den fungerer, så tar imot tips for forbedringer :) )

 

 

Start script:

vaskemaskin start.JPG

 

 

Ferdig script

 

vaskemaskin stopp.JPG

 

Orginalt spørsmål:

 

 

 

Hei alle sammen :)

 

Har fått HC Lite i dag, og prøver og sette opp et lite script som forteller meg når vaskemaskinen er ferdig, men det sliter jeg litt med og få til, usikker på hvorfor.. Har prøvd et par forskjellige metoder, den siste jeg er på nå ska være slik :

 

Når vaskemaskinen bruker mer enn 200W i 1 sekund, så skal Ferdig vaskemaskin script starte.

Det scriptet er slik: hvis vaskemaskinen bruker mindre enn 30W i 300 sekunder - Varsle meg på push melding... 

 

Men jeg får opp i den baren på toppen at jeg får for mange instances... Første script jeg lagte gjorde jeg alt, der jeg la inn

 

Hvis pluggen bruker mer enn 1W and mindre enn 30W i 300sekunder varsle meg, men det fungerte heller ikke... Hva gjør jeg feil? 

 

 

Endret av kjetilhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet kan være at med en gang vaskemaskinen har vært under 30w i 300 sek, så vil den gjenta seg gang etter gang,

for om det har vært under 30w i 301 sek, 302 sek, 303 sek, osv, så vil fortsatt utsagnet være gyldig.

det du må legge inn er noe som forhindrer at scriptet gjentar seg mer enn en gang før neste start av vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig å lage variabler i Fibaro HCL? I så fall er det snakk om at Scenen som som trigger på "W > 300" skrur denne variabelen, og deretter må du sjekke om denne variabelen er på eller ei før du fortsetter. Det samme med av: Når "W < 30" skrur du av variabelen, og lar scenen kun trigge når nevnte variabel er på. Da skal det i teorien kun skje én gang, og ikke om og om igjen som @Håvardgj nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har postet homeseer eventene jeg bruker til vaskemaskin og tørketrommel i en annen tråd her på forumet. Kanskje de kan gi deg en ide til hvordan du skal få ting til å fungere. Eneste utfordringen jeg har med de er på ullprogram, fordi da bruker vaskemaskinen så lite energi i så lange perioder at det er vanskelig å få ting til å fungere slik jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leker meg litt med et script som skal skru på alt lys 30% om morningene før jobb, og dimme dem opp til 80% etter ca 10 minutter, i kjølvannet av det så tror jeg at jeg fant ut av disse eventene, så prøver meg litt frem og ser om jeg får til det med vaskemaskinen og poster progressen min :)

 

Men et tileggspørsmål;

 

I slutten av min scene så sa jeg at "JobblysON" skulle ha verdien 1, og så lagte jeg et nytt script som skal dimme lysene opp til 80% når "JobblysON" har verdien 1

 

Så for og teste det første scriptet så trykket jeg "Run" men da startet ikke den andre scenen, er dette fordi jeg tvangskjørte den første scenen og da "teller" ikke eller fortsetter ikke de andre scriptene for jeg bare tvangskjørte den ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du postet bildet av eventet? lettere å få noe ut av det da.

 

I Domoticz som jeg bruker ville ikke "if jobblys on" være gyldig da status ikke er "on", men "Set Level" (pga forrige komando satt dim-level i stedenfor "on")

(med forbehold om at jeg tolker deg rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordnet det :) I morges når jeg sto opp så kom lyset på og etter litt så ble alt dimmet opp, når jeg kom hjem så var lyset va :) Det jeg mente var at når jeg trykket "Start" på en event så virket det ikke som HCL triggret andre eventer som min vanlige event skulle startet hvis du forstår... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.