Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra Fibaro til Homeseer


lasseruud

Anbefalte innlegg

Nå fungerer alt! ? Jeg drev å rota og testa diverse kommandoer under Z-wave - Controller Management: Scan, receive, restart, optimize, send, osv. Helt på måfå. Plutselig fungerte alt som det skal. Enheten dukka opp under device list, manufacturer og alt det andre som manglet på node 0 under Node Information dukka opp og sist men ikke minst, jeg fikk temperaturer, strømforbruk og alt annet uten bruk av polling!

 

Helt herlig at det fungerer! Utrolig irriterende å ikke vite årsaken...

hs1.JPG

hs2.JPG

hs3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I stedet for å starte en ny topic kalt "Spørsmål etter overgang fra Fibaro til Homeseer", drar jeg noen oppfølgingsspørsmål her. Jeg har fått flytta alt fra Fibaro til Homeseer og det aller meste fungerer som det skal. Noen spørsmål har dukket opp. Disse er nødvendigvis ikke problemer med Homeseer, men utfordringer som har dukket opp i prosessen:

 

1) Fibaro har Heating Panel. Veldig grei måte å sette opp tidsstyrt varme på forskjellige rom. Finnes det en lignende plugin/script til HS, eller er det greieste å lage en/flere events, f.eks. basert på en EasyTrigger schedule? Kom gjerne med eksempler hvis noen allerede kjører tilsvarende opplegg. :)

 

2) Her hadde jeg tenkt å spørre om Qubino Smart Plug 16A som rapporterer et helt enormt forbruk! Men det er allerede tatt opp her: 

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/3477-qubino-smart-plug-16a-rapporterer-wh-som-kwh/

Jeg har samme problemet.

 

3) Jeg har foreløpig satt opp 2 stk Fibaro Dimmer 2. Den ene fungerer som den skal. Den andre dimmer ned til 1 % når jeg skrur av med fysisk bryter på S1, men den skrur helt av hvis jeg bruker webif eller app. Jeg har sammenlignet assosiasjoner og parametere mellom disse to, men finner ingen forskjeller. Det er ei vanlig pære på 40w som ikke skrur seg av, så det skulle ikke være noe med bypass. Den skrur seg jo også av med app. Tips?

 

4) Er det noen enkel måte å lage en VD som viser total strømforbruk akkurat nå? Trenger ikke være realtime, men en trigger som kjøres hvert 30. sekund eller lignende.

 

Det var alt så langt. Dukker helt sikkert opp mer. Jeg kan med en gang si at jeg er veldig fornøyd med overgangen fra Fibaro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, lasseruud skrev:

1) Fibaro har Heating Panel. Veldig grei måte å sette opp tidsstyrt varme på forskjellige rom. Finnes det en lignende plugin/script til HS, eller er det greieste å lage en/flere events, f.eks. basert på en EasyTrigger schedule? Kom gjerne med eksempler hvis noen allerede kjører tilsvarende opplegg. :)

Det finnes en utrolig forseggjort plugin som heter SDJ-VStat. Skal ligge i Updateren. Det er en virtuell termostat fungerer som Heating Panel bare enda mer.

Hvis du har RFXCOM-plugin'en, så har også denne en innebygget virtuell termostat.

 

Og siste alternativet er mitt script:

 

13 timer siden, lasseruud skrev:

Jeg har foreløpig satt opp 2 stk Fibaro Dimmer 2. Den ene fungerer som den skal. Den andre dimmer ned til 1 % når jeg skrur av med fysisk bryter på S1, men den skrur helt av hvis jeg bruker webif eller app. Jeg har sammenlignet assosiasjoner og parametere mellom disse to, men finner ingen forskjeller. Det er ei vanlig pære på 40w som ikke skrur seg av, så det skulle ikke være noe med bypass. Den skrur seg jo også av med app. Tips?

... de har samme firmware? Dette er snodig! Du har selvfølgelig ikke demontert den og montert den igjen da du byttet fra Fibaro HC til HS?

 

13 timer siden, lasseruud skrev:

Er det noen enkel måte å lage en VD som viser total strømforbruk akkurat nå? Trenger ikke være realtime, men en trigger som kjøres hvert 30. sekund eller lignende.

... en sum av hva da? Alle strømmålende enheter? Ikke et vanskelig script å lage, men det må nok scriptes.

Med mindre EasyTrigger har en funksjon á la "sum all device values in group" (men jeg har ikke sjekket).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.