Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFXTRX433E - Mottar ikke signal.


Lazarus

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen av dere som har opplevd at RFXTRX433E slutter å motta signal fra sensorer og fjernkontroller?

Jeg har prøvd både Type1 og EXT2 firmware, og har disablet alle protokoller utenom AC og ARC, men den mottar fortsatt ikke signal fra Nexa fjernkontrollen min...

Har testet med forskjellige fjernkontroller fra Nexa og X10, har også testet temperatursensor, uten hell...

 

Den sluttet bare å lytte etter signaler på et vilkårlig tidspunkt i slutten av forrige uke... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men ellers fungerer det meste hos @Lazarus, gjør det ikke? Da er det lite sannsynlig med jamming.

Det virker som OP gjør det riktig, men at fjernkontrollene av merkelige grunner ikke registreres.

 

... men ta fjernkontrollen inntill RFX'en. Når du trykker på en knapp, blinker et av lysene på RFX'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men ellers fungerer det meste hos @Lazarus, gjør det ikke? Da er det lite sannsynlig med jamming.

 

Tolket dette som at den hadde sluttet å virke helt...

12 timer siden, Lazarus skrev:

Noen av dere som har opplevd at RFXTRX433E slutter å motta signal fra sensorer og fjernkontroller?

(...)

Den sluttet bare å lytte etter signaler på et vilkårlig tidspunkt i slutten av forrige uke... 1f621.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jo, men ellers fungerer det meste hos @Lazarus, gjør det ikke? Da er det lite sannsynlig med jamming.

Det virker som OP gjør det riktig, men at fjernkontrollene av merkelige grunner ikke registreres.

 

... men ta fjernkontrollen inntill RFX'en. Når du trykker på en knapp, blinker et av lysene på RFX'en?

Den blinker ikke.... har forsøkt med 3 forskjellige antenner... intet hell der heller...

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Tolket dette som at den hadde sluttet å virke helt...

 

Som jeg skrev så sluttet den å lytte ? så den sender alt helt OK. og alt registreres fint i min (på vei ut av systemet) Tellstick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Har du prøvd med RFXmngr?

http://www.rfxcom.com/downloads.htm

Det har jeg. den rapporterer ingenting i mottak, har 2 temp sensorer, 3 fjernkonrtoller(2 nexa, 1 x10), 1 bevegelsesdetektor.... ingen av dem vises i RFXmngr lenger. de vistes før.

 

Lyser på RFXTRXen blinker heller ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, GeneralVirus skrev:

Sikkert ett meget dumt spørsmål men spør uansett: Har du prøvd å skru den av og på?

Dumt og dumt... jeg stiller det nå minst 10 ganger daglig... ? men ja har prøvd det.

 

4 timer siden, Moskus skrev:

... og hvis ikke det hjelper, så har @Lazarus muligens den tvilsomme gleden av å inneha den første defekte RFXtrx433 jeg har hørt om... 1f644.png

På oppfordring fra Bert så testet jeg å flytte RFXtrxen ut av leiligheten, og joda der begynte den å virke.

så jeg rev ned hver eneste 433 enhet i leiligheten, men RFXen datt ut med en gang den var innenfor kontoret...

Etter litt grundig grubling så kom jeg på at jeg hadde pakket bort noen fjernkontroller som jeg ikke skulle bruke, og de hadde havnet nedi en skuff på kontoret.

og sant nok, etter at batteriet var fjernet på den fjernkontrollen som lå klemt inntil veggen, så virket RFXtrxen som den skulle....!

 

Så nå kan jeg endelig bruke tiden på mer fornuftige ting.. som å montere alt jeg rev ned i feilsøkingsfasen... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Hatten av til @ZoRaC: Han tok den med en gang. :)

 

Til og med på mitt eget tips! 1f61a.png

Hehe. Av og til må man ha litt flaks - burde kanskje levere lotto denne uka... :P

Men, jeg synes fortsatt ikke årsak og symptom gir mening - hvis den fjernkontrollen jammet frekvensen, hvorfor berørte ikke det de andre mottakerne også? Det burde jo ikke være mulig for RFXCOM'en å sende til de andre enhetene hvis frekvensen er jammet? Eller er det fordi den sender med høyere effekt enn fjernkontrollen og dermed "vinner"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

Men, jeg synes fortsatt ikke årsak og symptom gir mening - hvis den fjernkontrollen jammet frekvensen, hvorfor berørte ikke det de andre mottakerne også?

Ja, det var det jeg tenkte på. Når jeg har hatt "jamming"-problemer, så er det typisk geografisk betinget. I et område av huset eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ZoRaC skrev:

Hehe. Av og til må man ha litt flaks - burde kanskje levere lotto denne uka... :P

Men, jeg synes fortsatt ikke årsak og symptom gir mening - hvis den fjernkontrollen jammet frekvensen, hvorfor berørte ikke det de andre mottakerne også? Det burde jo ikke være mulig for RFXCOM'en å sende til de andre enhetene hvis frekvensen er jammet? Eller er det fordi den sender med høyere effekt enn fjernkontrollen og dermed "vinner"?

Slik jeg forsto det på Bert så er det støyfiltrene som stopper RFXtrx fra å motta alle signal ved støy, men den sender uansett hvor mye støy det er.

Så siden signalet fra fjernkontrollen ble "støy" så mottar ikke RFXtrx før "støyen" slutter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.