Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Homeseer nybegynner


Deuce

Spørsmål

Hei!

 

Har akkurat fått koblet opp en Zee S2 for å prøve meg fram med z wave. Har lest skolen til moskus, og andre tråder på forumet som var veldig nyttig. 

Men det dukker selvfølgelig opp spørsmål jeg ikke finner ut av. 

 

Spørsmål 1:

Jeg har inkludert en Fibaro Motion Sensor v3.2. Den fungerer fint for varsling av bevegelse, tamper og alarm, men ikke for temperatur og lysstyrke. Disse verdiene vil ikke oppdatere seg med mindre jeg vekker den ved 3 trykk på b-knappen. Har prøvd å endre noen parametere på sensoren også, men den vil ikke rapportere inn til homeseer. Må jeg endre polling interval for hver device jeg vil skal oppdateres?

 

Tolker jeg parameterne riktig her?

- 40. Hvis den registrerer minst 200lux i forandring skal den gi beskjed til kontrolleren?

- 42. Her skal den sende en oppdatering til homeseer hver time uavhengig av forandring i lysstyrke?

- 60. Sensorens grense på 1grad forandring for at den skal orke å sende en oppdatering til homeseer?

- 62. Sensoren sjekker temperaturen hvert kvarter for å se om den har endret seg mer enn verdi oppgitt i parameter 60? 

- 64. Tid den skal sende oppdatering til homeseer uavhengig av endringer i temperatur? 

 

Når jeg vekker den opp ved 3 trykk på b knappen lyser den blått. Noen ganger i flere minutter, noen ganger i 3-4 sekunder. Hvorfor? 

 

 

Spørsmål 2:

Når man legger til nye noder får de et nummer. Når jeg sletter en node, og legger til en ny så vil den ikke automatisk ta nummeret som ble slettet. 

Slik at jeg har noder nr 1-4-7-10 osv. Hullene blir ikke fylt igjen. Har dette noen betydning? 

 

 

Takk for svar:) 

motion sensor.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
12 timer siden, Deuce skrev:

Spørsmål 1:

Jeg har inkludert en Fibaro Motion Sensor v3.2. Den fungerer fint for varsling av bevegelse, tamper og alarm, men ikke for temperatur og lysstyrke. Disse verdiene vil ikke oppdatere seg med mindre jeg vekker den ved 3 trykk på b-knappen. Har prøvd å endre noen parametere på sensoren også, men den vil ikke rapportere inn til homeseer. Må jeg endre polling interval for hver device jeg vil skal oppdateres?

Nei, batterisensorer skal ikke polles (for de "sover" når de ikke er aktive selv). De skal selv sende data.

 

12 timer siden, Deuce skrev:

Tolker jeg parameterne riktig her?

- 40. Hvis den registrerer minst 200lux i forandring skal den gi beskjed til kontrolleren?

- 42. Her skal den sende en oppdatering til homeseer hver time uavhengig av forandring i lysstyrke?

- 60. Sensorens grense på 1grad forandring for at den skal orke å sende en oppdatering til homeseer?

- 62. Sensoren sjekker temperaturen hvert kvarter for å se om den har endret seg mer enn verdi oppgitt i parameter 60? 

- 64. Tid den skal sende oppdatering til homeseer uavhengig av endringer i temperatur? 

Ja. 200 Lux er etter mitt syn altfor mye! Men oftere oppdatering gir høyere batteribruk.

 

12 timer siden, Deuce skrev:

Spørsmål 2:

Når man legger til nye noder får de et nummer. Når jeg sletter en node, og legger til en ny så vil den ikke automatisk ta nummeret som ble slettet. 

Slik at jeg har noder nr 1-4-7-10 osv. Hullene blir ikke fylt igjen. Har dette noen betydning? 

Det er helt riktig som du oppserverer, etter hvert blir det hull i seriene. Når du runder 254, starter man på nytt og fyller på fra de lave nodenummerene som ikke er i bruk.

Det har absolutt ingen betydning, man bruker ikke nodenummer til "hverdags". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei takk for svar. 

 

Men vet du noe om hvorfor den ikke rapporterer om lux og temp uten at jeg vekker den manuelt? 

Har prøvd å stille parameterne til varsling ved 10 lux endring, samt at den skal rapportere hvert 10 sek uavhengig av lux. Men ingen oppdatering vises i "device Management"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Deuce skrev:

Men vet du noe om hvorfor den ikke rapporterer om lux og temp uten at jeg vekker den manuelt? 

Nei. Min gjør det. Men ikke veldig ofte.

 

Det er en grunn til at jeg liker Aeon Labs sin Multisensor bedre. Tilkoblet fast strøm så rapporterer den så ofte som du ønsker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Moskus skrev:

Nei. Min gjør det. Men ikke veldig ofte.

 

Det er en grunn til at jeg liker Aeon Labs sin Multisensor bedre. Tilkoblet fast strøm så rapporterer den så ofte som du ønsker. :) 

 

Hadde jeg tenkt med bedre om/bedre kunnskap når dette ble bestilt så tror jeg hadde likt den bedre også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.