Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmerhjul med ESP8266


Actibus

Anbefalte innlegg

Hvis man bygger nytt er det jo ikke noe problem, da kan man bare ha selve rotary encoderen i veggboksen og trekke rør til en sentralt plassert arduino som styrer alt sammen, problemet er jo for ettermontering, da er det enklest med en egen ESP pr dimmer og integrert strømforsyning.

Det kjipe er at boksen blir ganske stor for å få plass til strømforsyning+ESP+rotary encoder, er såvidt plass til wagoene bak boksen ser det ut til.

 

Men det er det som er kjekt med 3d skriver, jeg kan tilpasse boksen fortløpende, jeg kommer til å lodde av pinnene på NodeMCU, så ser ut som jeg kan lage boksen litt lavere enn den versjonen jeg la ut her, må se på det en av dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Actibus skrev:

Hvis man bygger nytt er det jo ikke noe problem, da kan man bare ha selve rotary encoderen i veggboksen og trekke rør til en sentralt plassert arduino som styrer alt sammen, problemet er jo for ettermontering, da er det enklest med en egen ESP pr dimmer og integrert strømforsyning.

Det kjipe er at boksen blir ganske stor for å få plass til strømforsyning+ESP+rotary encoder, er såvidt plass til wagoene bak boksen ser det ut til.

 

Men det er det som er kjekt med 3d skriver, jeg kan tilpasse boksen fortløpende, jeg kommer til å lodde av pinnene på NodeMCU, så ser ut som jeg kan lage boksen litt lavere enn den versjonen jeg la ut her, må se på det en av dagene :)

De seller NodeMCU i en mindre variant, kan være av interesse.
ZigBee modul kunne kanskje være tingen til dette prosjektet dersom det skal være batteridrevet, men tror ikke det er lett å få til.

 

Jeg har selv gått for NodeMCU Mini og samme strømforsyning som deg. Vi har veldig like prosjekt men min gjør noe litt annerledes... ;-)

 

Får se om jeg legger ut noe i kveld etter printen er ferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, jeg får vel holde det jeg ymtet om og fortelle hvordan jeg har tenkt rundt det å lage en "smart" dimmer.

 

Jeg har en "fungerende" prototype på en dimmer som kan styre lys samt farge, i 4 soner.

Den har et bakbelyst dimmehjul som kan indikere lysstyrke, farge og eventuellt hvilken sone.

 

Noe programmering mangler fortsatt før denne er 100%. ?

 

Den kommuniserer via MQTT.

 

Se film av siste test under. Dimmerhjulet er i feil farge(Grønn) og alle fargene ser dermed grønnere ut... ?

 

 

Testen her er utført med en ekstern rotary encoder, ettersom den som er montert må loddes fast.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått satt dimmeren sammen, og testet mot spottene i vinterhagen, fungerer fint, litt forsinkelse ifht ordinær dimmer, men det er ikke spesielt merkbart egentlig.

Beklager vertikal video, men ble filmet som en snap.

Nå gjenstår bare å få printet selve dimmerrattet i hvitt, venter på hvit filament ;)

 

 

Endret av Actibus
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.1.2017 at 08:13, Actibus said:

Hvis man bygger nytt er det jo ikke noe problem, da kan man bare ha selve rotary encoderen i veggboksen og trekke rør til en sentralt plassert arduino som styrer alt sammen, problemet er jo for ettermontering, da er det enklest med en egen ESP pr dimmer og integrert strømforsyning.

Det kjipe er at boksen blir ganske stor for å få plass til strømforsyning+ESP+rotary encoder, er såvidt plass til wagoene bak boksen ser det ut til.

 

Men det er det som er kjekt med 3d skriver, jeg kan tilpasse boksen fortløpende, jeg kommer til å lodde av pinnene på NodeMCU, så ser ut som jeg kan lage boksen litt lavere enn den versjonen jeg la ut her, må se på det en av dagene :)


Hvilken nodemcu bruker du? De fra ebay (LoLin) er ofte 1/3 større enn de du får hos kjell eller kultogbillig.no som er laget av Amica.
Og hvor mange pinner bruker du? ESP-01 er jo fryktelig liten men har bare 2(?) GPIO pinner. Evt så kan du gå for en ESP-12E som er veldig liten (den er faktisk mindre enn ESP-01) http://kultogbillig.no/ESP8266-ESP-12E-ESP-12-Tradlos-Seriel-WIFI-Modul

 

 

WP_20170129_11_34_36_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ebay, men ikke så stor som den du har til høyre (har den og liggende), tror den nok er lik den midterste.

Den passer greit i veggboksen egentlig, men kombinasjonen power, ESP og Rotary encoderen bygger endel uansett.

Har bestilt noen rene esp8266 til noen andre prosjekter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.