Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalinger til RGBW LED på badet?


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg ga opp å få automasjon på de faste lampene på badet, men trenger fortsatt lys som kommer på automatisk om natta. Jeg tenker derfor noen LED-strips montert under gulvskapene, slik at det lyser ned mot gulvet. Dimmet riktig tror jeg det kan bli en passe mengde lys. Men jeg trenger en anbefaling på hvilke LED jeg skal gå for (eBay funker fint). Jeg tror jeg trenger omtrent 120 cm lengde, og det kan sikkert være stilig med fargejustering. Men det finnes vel ikke innstikkmodul med RGB-styring? Må jeg da bruke f.eks. Fibaro sin RGBW-modul? Og er det slik at denne kan monteres på et vis uten elektriker fordi det 12 V? Hvordan gjøres det i så fall?

 

I tillegg er jeg usikker på hva som skal trigge dette lyset om natta. Er det best med bevegelsessensor eller en dørsensor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Venin skrev:

Jeg ga opp å få automasjon på de faste lampene på badet, men trenger fortsatt lys som kommer på automatisk om natta. Jeg tenker derfor noen LED-strips montert under gulvskapene, slik at det lyser ned mot gulvet. Dimmet riktig tror jeg det kan bli en passe mengde lys. Men jeg trenger en anbefaling på hvilke LED jeg skal gå for (eBay funker fint). Jeg tror jeg trenger omtrent 120 cm lengde, og det kan sikkert være stilig med fargejustering. Men det finnes vel ikke innstikkmodul med RGB-styring? Må jeg da bruke f.eks. Fibaro sin RGBW-modul? Og er det slik at denne kan monteres på et vis uten elektriker fordi det 12 V? Hvordan gjøres det i så fall?

 

I tillegg er jeg usikker på hva som skal trigge dette lyset om natta. Er det best med bevegelsessensor eller en dørsensor? 

Fibaro RGBW-modul kan kobles selv. det som kan gjøres er å koble en 12V strømforsyning til Fibaro modulen og så koble til LED strip. Alt det kan gjøres uten elektriker.

 

Angående sensor, så er det stort sett hvordan du vil styre det som gjelder.

Jeg har gått for bevegelses sensor, ettersom at dørsensor kan være problematisk dersom personer ikke lukker dørene etter seg.

Endret av Lazarus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det skal være på badet bør man kanskje pakke inn RGBW-modulen på et vis. Gjort noe slik?

 

Hva slags logikk har du på bevegelsessensoren som gjør at lyset bare er på mens det er folk der og heller ikke skrur av lyset hvis man står stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Venin skrev:

Siden det skal være på badet bør man kanskje pakke inn RGBW-modulen på et vis. Gjort noe slik?

"Pakke inn" er sjeldent en god idé. Badet er varmt, innpakking gjør det verre. Sørg heller for nok sirkulasjon slik at luftfuktighet ikke er et problem over tid.

 

Jeg har et nettbrett og en Squeezebox Radio på badet i en evighet uten at de har tatt skade til nå.

 

 

24 minutter siden, Venin skrev:

Hva slags logikk har du på bevegelsessensoren som gjør at lyset bare er på mens det er folk der og heller ikke skrur av lyset hvis man står stille

Ha lyset på i 10-15 minutter etter siste bevegelse registrert, restart timeren når ny bevegelse blir detektert. Folk kan være en stund på badet, men hvis man er så stille at en bevegelsessensor i 15 minutter (eller at man er i dusjen), så er det på tide å våkne uansett. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte helst på vannsprut direkte på RGBW-modulen, men jeg kan kanskje plassere den et lurt sted i stedet for å pakke den inn.

 

Vil det funke med sånt som dette? http://www.ebay.com/itm/5M-5050-SMD-RGBW-LED-Flexible-Strip-Light-40Key-Controller-5A-Adapter-Waterproof-/351443868797?var=&hash=item51d3afdc7d:m:mg-KMW4QhOHUowO210ylFzw

 

Med den der trenger jeg jo bare RGBW-modulen til Fibaro og så er det good to go?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Venin skrev:

Tenkte helst på vannsprut direkte på RGBW-modulen, men jeg kan kanskje plassere den et lurt sted i stedet for å pakke den inn.

Nå er jo modulen tenkt til innebygging, men du kan fint bruke en hvilken som helst IP44-montasjeboks (for eksempel fra Clas).

 

Men det beste er nok å plassere den godt utenfor vannsprut-sonen!

Det samme gjelder for så vidt koblinger og skjøter, med mindre du gjør det vanntett.

 

Kjøper du en vanntett LED-liste, så husk å forsegle enden (for eksempel med epoxy eller rett og slett litt fugemasse).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lazarus skrev:

Kan med fordel pakke den inn. en plastikkboks/vanntett prosjektboks  gjør nok jobben

Merk at det er forskjell på "innpakking i plastpose" og "innebygging i boks", som en uheldig nederlender på HS-forumet lærte den dyre måten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bevegelsessensor har dere på bad forresten? Sensor med batteri eller strømforsyning? Hadde likt å montert bevegelsessensor i bad på nybygg, og hadde håpet på å slippe batteridrevet sensor.  Luftfuktighet og temperatur er jo også fint å overvåke (i tillegg til fjernstyrt termostat selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Venin skrev:

Jeg ser Clas har mange fine koblingsbokser, f.eks. http://www.clasohlson.com/no/ABB-koblingsboks-IP65/36-5409

Men funker det med alle de billig-LEDene på eBay, som den jeg linka? Skjønner Fibaro RGBW-modulen fargene på sånt?

Ja det er en grei boks.

 

Ja, Fibaroen kan styre billige LED-striper fra eBay. Billigere er det imidlertid å kjøpe kun LED-stripa, så slipper du å betale for en kontroller du ikke har tenkt å bruke.

 

12 minutter siden, KnutM skrev:

Hvilken bevegelsessensor har dere på bad forresten? Sensor med batteri eller strømforsyning? Hadde likt å montert bevegelsessensor i bad på nybygg, og hadde håpet på å slippe batteridrevet sensor.  Luftfuktighet og temperatur er jo også fint å overvåke (i tillegg til fjernstyrt termostat selvfølgelig).

Har batteri nå. Skal ha en Aeon Labs Multisensor med fast strøm når vi pusser opp badet, det er jo ingen grunn til å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Ja det er en grei boks.

 

Ja, Fibaroen kan styre billige LED-striper fra eBay. Billigere er det imidlertid å kjøpe kun LED-stripa, så slipper du å betale for en kontroller du ikke har tenkt å bruke.

 

Riktig, tenkte bare det var enkelt siden den hadde strømforsyning. Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.