Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave enheter med best rekkevidde i PRAKSIS (kraftigst antenne)


Master Aeon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et stort hus som strekker seg over noen titalls meter over flere etasjer med tømmervegger og betonggulv. Med tanke på at Z-Wave gjør maks 4 hopp frem til hub så er jeg avhengig av enheter med repeaterfunksjonalitet som har best mulig rekkevidde. Alle enheter har en teoretisk støtte på rundt 40 eller 100 meter ifølge spesifikasjonene, men i praksis så ser jeg det er store forskjeller fra enhet til enhet.

 

Den enheten som har best rekkevidde i praksis hos meg er:

 

Everspring Micro Plug Dimmer - Den får kontakt i Z-Wave mesh-nettet på steder hvor ingen andre enheter rekker til. Pluggen er noe tykk så jeg antar den da har en kraftigere antenne som gjør at den fungerer godt som repeater.

 

De som ikke har så god rekkevidde er i synkende rekkefølge:
Aeotec Multisensor 6 - Grei rekkevidde (med USB strømtilknytning)

Fibaro Plug

NodOn Plug

Telldus Plug - Dårlig rekkevidde, ble returnert (ser identisk ut som en Innr Zigbee-plugg, men er dårligere)

 

Jeg har også testet Innr Zigbee Smart Plug (for Zigbee mesh-nettverk) og de fungerer relativt greit og ligger på høyde med Aeotec Multisensor, og oppleves som litt bedre enn Fibaro.

 

Er det noen andre her som har gode eksempler på enheter som har en solid rekkevidde i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ikke så spennende tema dette ser det ut til. ?

 

Så et lite spørsmål. Normalt sett kan man kjøre en "heal" fra hub'en. Hvordan kan man heale en enhet som ikke har kontakt med hub'en? Vil en hvilken som helst Z-Wave enhet forsøke å finne en ny rute om jeg drar ut strømmen og setter den inn igjen?

 

Om det er noe lettvint jeg kan gjøre på selve enheten, uten å måtte kjøre remove/add igjen, så tar jeg gjerne imot info på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at temaet ikke er spennende, men kanskje mer et spørsmål om det faktisk er relevant...

 

Min erfaring er at rekkevidden er betydelig mer avhengig av plassering og andre forstyrrelser enn enheten selv. Hvis dings N ikke får kontakt med nettverket så skyldes det sannsynligvis ikke at dings N har dårligere rekkevidde enn dings M.

 

Vi har (foreløpig) et gammelt elektrisk anlegget, og jeg ser når det er mer støy på det elektriske anlegget enn normalt. Typiske støykilder er mikrobølgeovn, og enkelte faser når tørketrommelen kjører. Vi har også problemer med støy via jording, jeg kan f.eks. se på touch-skjermen på kjøkkenet når ovnen og solskjermen skrus av og på. Heldigvis legges alt dette om om ikke så lenge, så akkurat nå er det ikke noe jeg henger meg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at selve plasseringen av enheten har betydning og ikke minst å sette hub'en sentralt i huset har mye å si.

 

Måten jeg testet de forskjellige enhetene på var å plugge de inn på ett bestemt punkt i huset. Kun Everspring-pluggen greide å oppnå kontakt fra dette stedet. De andre enhetene testet jeg så ved å plassere de noen hakk nærmere hub'en for å se hvor de oppnådde kontakt. Akkurat denne metoden avslørte tilsynelatende hvor stor forskjell det også er i hver enkelt enhets rekkevidde i praksis selv om spesifikasjonene på papiret kan være lik.

 

Det er i allefall slik jeg kan lese det mange andre steder på nett også, men det kan jo tenkes jeg tar feil ved at hver enkelt enhet oppretter mesh nettverket på ulike måter eller at hub'en har innvirkning på dette. Homey har ikke akkurat den beste Z-Wave motoren i bunn ser det ut til.

Endret av Master Aeon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Master Aeon skrev:

Måten jeg testet de forskjellige enhetene på var å plugge de inn på ett bestemt punkt i huset.

Z-wave er ikke ment til dette bruket, så jeg vet ikke hvor reell testen vil være. Jeg er tvilende på om du faktisk har fått testet det du vil ha testet.

 

Z-wave er (som du vet) et mesh-nettverk, og er laget for å være så stasjonært som mulig. Derfor var tidligere "healing" (eller "Optimize" som HomeSeer kaller det) alfa og omega. Z-wave Plus bruker "explorer frames" for å finne kjappeste ruten mellom en eller flere enheter, og for større nettverk skal det da egentlig ikke være nødvendig med healing. Det er ikke opp til noden selv å finne ut hvor den er plassert i mesh'et, det er det controlleren som gjør.

 

Rekkevidden til selve controlleren tror jeg derimot har vesentlig høyere betydning. For de som bruker USB-interfacer vil det f.eks. være en dårlig idé å la denne stå bak en stor PC inntil en vegg. Bruk da heller en USB-forlenger og få den opp og bort fra maskinen (evt. en RaspBerry Pi som forlenger over nettverk).

 

 

50 minutter siden, Master Aeon skrev:

Akkurat denne metoden avslørte tilsynelatende hvor stor forskjell det også er i hver enkelt enhets rekkevidde i praksis selv om spesifikasjonene på papiret kan være lik.

Det er jeg faktisk ikke sikker på. Skal du teste rekkevidde på enheter tror jeg den eneste muligheten er å ha kun enheten du skal teste inkludert i Z-wave nettverket. Altså ingen meshing eller annen "juksing", kun direktekontakt.

 

 

55 minutter siden, Master Aeon skrev:

Homey har ikke akkurat den beste Z-Wave motoren i bunn ser det ut til.

Det er vel i beste fall delte meninger om dette ja...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2018 den 9.43, Master Aeon skrev:

 

De som ikke har så god rekkevidde er i synkende rekkefølge:
Aeotec Multisensor 6 - Grei rekkevidde (med USB strømtilknytning)

Fibaro Plug

NodOn Plug

Telldus Plug - Dårlig rekkevidde, ble returnert (ser identisk ut som en Innr Zigbee-plugg, men er dårligere)

 

Kan skrive under på at Telldus Plug ikkje har god rekkevidde, det vart veldig synlig ved optimalisering i HS, to stk hadde nesten ingen naboar sjølv om dei faktisk hadde veldig kort veg. Men likevel - godt nok er godt nok i mine tilfelle. Likevel nyttig å ha litt input på kva som skal til for å nå f.eks ut i garasjen... 

 

Kunne i grunn tenkt meg ein repeater med ekstern antennekontakt så ein kunne ha kopla på ei valgfri antenne som då kunne fått skikkeleg plassering og jordplan, snarare enn ein samankrølla kopartråd innvendig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.