Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppgradere fra Zee S2 til HS3 standard


Rufus

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet har sikkert vært stilt flere ganger tidligere, men jeg har ikke funnet noe relevant svar.

Jeg er nybegynner med HS3 og kjøpte nylig en Zee S2 lisens som jeg installerte på en RPi 3B+.

Alt fungerer som bare det, men jeg oppdaget raskt at begrensningen på antall plugin kom til å bli et problem. Etter å ha spurt Homeseer om det finnes en upgrade lisens, fikk jeg tilbud om refusjon på Zee S2 lisens, og HS3 Standard til Black Friday pris :)

 

Spørsmålet nå er om jeg kan kjøre HS3 Standard på samme OS, bare ved å legge inn ny lisens, eller om jeg må starte på nytt med en ny installasjon av OS.

Jeg brukte installasjonsguiden til Homeseer, med imaget som ligger tilgjengelig på nettsiden deres. Mener denne installasjonen kjører Debian v.9.

 

Jeg var forberedt på at jeg måtte starte helt på scratch med en fresh installasjon av OS, men er det egentlig nødvendig?

 

Kommer ikke til å sette i gang med dette før i romjula, men er greit å forberede seg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på usikker is her, men det burde jo ikke være særlig vanskelig egentlig. HS3 standard kan vel bare pakkes ut over Zee2-installasjonen, og så skriver man inn den nye lisesninformasjonen?

 

Ta en backup av SD-kortet først og kopier i tillegg HS3-mappa til en annen maskin. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg installert HS3 Standard over Zee2 installasjonen. Det var relativt enkelt, og det ser ut til å fungere.

Det jeg sliter med nå er å få z-wave enhetene til å fungere igjen. Jeg bruker fortsatt en Aeonlabs Z-stick (gen 5), og jeg får lagt til kontrolleren i HS3.

Jeg ser alle tidligere noder, men ingen av dem ser ut til å være assosiert med HS3. Rescan fungerer ikke....

Burde jeg ha fjernet alle på forhånd, for så å legge dem til igjen? Det er ikke altfor mange noder, men dessverre er et par av dem ganske utilgjengelige for å komme til knappen på noden :)

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rufus skrev:

Burde jeg ha fjernet alle på forhånd, for så å legge dem til igjen? Det er ikke altfor mange noder, men dessverre er et par av dem ganske utilgjengelige for å komme til knappen på noden :)

Noen tips?

Dette er rart. Hvis det er samme controller, med samme nettverks-ID og den samme HS3-databasen, skulle ikke dette være et problem.

 

Hvilke feilmeldinger har du ? Av og til hjelper det å slette Z-wave2.db filen under /Data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å slette z-wave2.db, og fikk da opp alle noder unntatt 2. Disse var inkludert i secure. Lurer på om det kan ha skjedd noe med z-stick når jeg i forkant kjørte backup av den. Fikk opp noen rare meldinger da, som jeg ikke hørtes riktig ut. Skal forsøke å ekskludere og legge til igjen de 2 nodene i kveld. Må bare rydde boden, så jeg kommer inn til ventilasjonsvifta :) den ene noden er inne på kryploftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rufus skrev:

Disse var inkludert i secure.

Ja, nå som du sier det.  Det er en krypteringsnøkkel du også kan kopiere over. Den ligger i Z-wave.ini, i Config-mappa. Begyner med "Key=". Sett den inn i den nye Z-wave.ini-mappen så burde de være med også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, nå som du sier det.  Det er en krypteringsnøkkel du også kan kopiere over. Den ligger i Z-wave.ini, i Config-mappa. Begyner med "Key=". Sett den inn i den nye Z-wave.ini-mappen så burde de være med også. :) 

Det hjalp dessverre ikke. Det var samme nøkkel som lå der fra før av. Det som er merkelig er at når jeg bruker Aeon Labs sitt backup verktøy, så kan jeg lese ut krypteringsnøkkel, og den er ikke den samme. Jeg forsøkte å legge inn denne også, men det var til ingen nytte. Det blir nok til at jeg starter på schratch og legger til noder på nytt. Men skulle gjerne skjønt hvorfor det skjedde.

 

En annen ting som er rart, er at alle noder blir borte når jeg restarter HS3. Da må jeg importere fra kontroller for hver gang.

Jeg kjører forresten versjon HS3 Standard Edition 3.0.0.435 (Linux). Har lagt merke til at når jeg brukte Zee S2 lisens så var det et eget valg i setup for å sjekke for oppdateringer. Det var også muligheter for å installere beta versjoner. Dette finnes ikke i 3.0.0.435 (Linux).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rufus skrev:

Dette finnes ikke i 3.0.0.435 (Linux).

Nei, oppdatering av fullversjonen er en manuell operasjon.

 

13 minutter siden, Rufus skrev:

En annen ting som er rart, er at alle noder blir borte når jeg restarter HS3. Da må jeg importere fra kontroller for hver gang.

Rart. Slik skal det jo ikke være. Men hva mener du med "noder" her? Er alle devicene borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:
14 minutter siden, Rufus skrev:

En annen ting som er rart, er at alle noder blir borte når jeg restarter HS3. Da må jeg importere fra kontroller for hver gang.

Rart. Slik skal det jo ikke være. Men hva mener du med "noder" her? Er alle devicene borte? 

 

Sorry, nodene er der, men alle devicer blir borte. Ser i loggen nå at jeg får opp feilmelding på :

An Invalid Database state was detected when attempting to retrieve the database version.

 

SQL Exception adding device record (Ref=593) to the database: SQL logic error or missing database no such table: Devices, Code=1, Link=

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre et forsøk ? 

Begynner å tvile på at metoden å installere hs3 fullversjon på var helt riktig. Tror kanskje det er likså greit å starte med en clean installasjon. Har heldigvis ikke så veldig mange noder osv å holde styr på. Er fersking med HS3, så det er mye å lære ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ingen quick fix på problemet. Jeg forsøkte å slette energidatabase og logger, men uten hell. Til slutt endte jeg opp med å installere alt på nytt, nå med Raspbian Stretch Lite.

Tror problemet lå i at jeg ikke hadde erfaring på det med backup, og tok ikke backup av hele mappen, men bare de filene som jeg trodde var hensiktsmessig. Ble sikkert noe kluss der da jeg installerte fullversjonen. Uansett så har jeg lært endel, og alle devicer og eventer fra tidligere er på plass igjen.

 

Nå er det over på neste utfordring. Dersom mulig, å lage en virtuell device som teller ned gjenstående tid til oppvaskmaskin er ferdig :) Blir en ny tråd på dette, så alle gode tips og råd er velkomne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.