Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Store z-wave-problemer


Helgemor

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt Home Assistant i noen måneder, og er I det store og hele veldig fornøyd med det meste.

MEN: Z-wave sliter Hass og jeg veldig med. Etter restart er sjansen under 50% for at z-wave kommer opp. Når jeg kjører ozw-log til openzwave-analyse får jeg beskjed om at jeg mest sannsynlig har noe som forstyrrer kommunikasjonen «RF-related issues», «wireless interference or collisions on the z-wave network».
Men jeg kan ikke forstå hva det kan være! Hvor kan jeg begynne å lete? Jeg har ingenting annet enn Aeotec z-wave stick som kommuniserer på z-wave-frekvensen.

Håper påsken gode råd.

Helge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig. Har AMS-måler, men problemet var der før den dukket opp. Langt (>10 meter) mellom stick og måler.

zwave-stick og NUC etc. står helt oppunder taket i kjelleren midt i huset. <15 meter til alle nodene, så alle ser sticken direkte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter fremdeles etter løsningen...

I ozw_log.txt finner jeg denne:

 

2018-12-30 20:37:54.770 Info, contrlr, The PC controller is an inclusion static update controller (SUC) which is using a Home ID from another network and was the original primary before the SIS was added.

 

Da jeg installerte Home Assistant med aeotec-stick hadde jeg en Fibaro HC2. Kan det være at sticken har havnet som sekundærkontroller, og kan dette være noe av årsaken til mine endeløse problemer?

HC2 er ikke lenger i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Helgemor skrev:

. Kan det være at sticken har havnet som sekundærkontroller

Tja, det er jo ikke noe som "bare skjer", så det tror jeg du er best skikket til å svare på. Hvordan flyttet du enhetene fra HC2 til HomeAssistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Tja, det er jo ikke noe som "bare skjer", så det tror jeg du er best skikket til å svare på. Hvordan flyttet du enhetene fra HC2 til HomeAssistant?

Flyttet vha. remove fra HC2 og include i hassio.

Har også sjekket boot-loggen på NUC-en. Ingenting unormalt der.

Begynner å lure på om det beste kan være å starte fra scratch igjen... dvs.

1. Ny stick. factory reset.

2. Fjern zwave fra hassio-installasjonen (etter full backup, rimeligvis)

3. Sett inn ny stick og legg til zwave på nytt.

4. Remove og include på 55 enheter...

Noen som har tanker om det? Er det sannsynlig at det vil hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2018 den 17.28, Helgemor skrev:

Flyttet vha. remove fra HC2 og include i hassio.

Ja, OK. Da er det i det minste ikke noen rester fra gamle HC2. I utangspunktet skal det være ganske krise før det lønner seg å gjøre alt på ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Ja, OK. Da er det i det minste ikke noen rester fra gamle HC2. I utangspunktet skal det være ganske krise før det lønner seg å gjøre alt på ny...

Begynner å nærme seg krise. WAF er sterkt dalende.

Og jeg har rimelig oversikt over hva som må gjøres. Det er jo "bare" z-wave-dingsene som fusker. 433MHz, MQTT, Hue, Roth gulvvarme m.m. fungerer helt strålende i hassio.

Tror jeg vil forsøke å flytte over til ny stick gradvis, og med dingser som er gradvis lengre bort fra sticken. Og så se om det samme skjer igjen eller forhåpentligvis ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville prøvd sette en node som kan "meshe" nærmere og sett om det kan gjøre noe.

Ellers kan det jo for all del være feil på hardwaren på interfacet, idk, kanskej det går ann å migrere nettverket til ny stick?

 

Kanskje en device fucker opp nettverket, kanskje prøve å koble fra en del ting, (pakke batteridrevne sensorer i aluminiumsfolie) og se om det kan hjelpe, hvis du merker noe så lager du deg et system for å peile deg frem. Finnes vel noe diagnoseverktøy for z-wave også. Vet ikke hvor bra det funker dog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.