Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny Z-Wave stick


GeneralVirus

Anbefalte innlegg

Plutselig litt trøbbel med Z-Sticken min idag, fikk den til å fungere helt fint igjen. Men usb kontakten er litt løs.

 

Så da må jeg nesten bytte den ut. Har en eldre Aeotec S2 stick. Noen enkel måte å bytte til ny stick uten å bygge hele nettverket på nytt? Hvilken stick er best for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være mulig å overføre nettverket til ny pinne. Usikker på om det da er best å bytte til samme merke, for å øke sjansen for at det virker. 

 

Jeg har en reserve UZB1 liggende i tilfelle feil, men aner ikke om jeg kan kjøre restore til den... ? 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GeneralVirus skrev:

Så da må jeg nesten bytte den ut. Har en eldre Aeotec S2 stick. Noen enkel måte å bytte til ny stick uten å bygge hele nettverket på nytt?

Du kan få HomeSeer til å ta en backup av den, men du kan ikke kjøre restore til en tilsvarende Z-stick. HomeSeer kan imidlertid kjøre backupen tilbake på en annen, f.eks. eldre UZB1.

 

Mulig AeoTec sin egen programvare nå kan kjøre restore til andre Z-stick'er, det vet jeg ikke.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-Stick gen 5 har et backup/restore program. Men ganske sikker på at det bare fungerer fra en gen5 til en annen. Og ikke fra den eldre S2.

 

Mulig Zensys-tools kan brukes til å sette den nye opp som secondary først og så til primary? Ikke prøvd det selv.

https://www.hjemmeautomasjon.no/files/file/2-zensys-tool/

https://www.activeautomation.co.nz/boards/topic/3/adding-aeotec-z-stick-as-a-second-controller-to-an-existing-z-wave-network

 

 

Har selv Aeotec gen5 som jeg er fornøyd med. Den støtter også den nye S2 security standarden noe den eldre S2 utgaven ikke gjør selv om den heter S2 :P 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Du kan få HomeSeer til å ta en backup av den, men du kan ikke kjøre restore til en tilsvarende Z-stick. HomeSeer kan imidlertid kjøre backupen tilbake på en annen, f.eks. eldre UZB1.

 

Mulig AeoTec sin egen programvare nå kan kjøre restore til andre Z-stick'er, det vet jeg ikke.

 

Kan jeg bruke HS backup filen å kjøre restore til en nyere Z-Stick Gen 5?

 

Ett alternativ jeg ser i HS er "Send network to another controller and make it primary". Noen som har testet dette? Eneste problemet med dette er at da vil ikke den nye sticken være "Node 1". Vet ikke hvor farlig det er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Kan jeg bruke HS backup filen å kjøre restore til en nyere Z-Stick Gen 5?

Nei. :( 

 

48 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Ett alternativ jeg ser i HS er "Send network to another controller and make it primary". Noen som har testet dette? Eneste problemet med dette er at da vil ikke den nye sticken være "Node 1". Vet ikke hvor farlig det er da.

Denne metoden skal fungere, men jeg har ikke prøvd den selv. Krever to HS'er, men det er jo bare å installere HS som demo på en annen maskin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter stadig på at UZB1 skal fungere igjen.

 

AeoTec sin kommer nok aldri til å bli støttet fra HomeSeer, men den har egen programvare for å gjøre jobben.

 

Ulempen med det er at man faktisk må stenge ned Z-wave plugin, starte programvaren, ta backup, starte Z-wave plugin igjen. Den innebygde funksjonen i HS3 tar backup etter hver inkludering og ekskludering, så har du satt opp BLBackup (og det har vel alle!!!) så har du alltid backup av nettverket.

 

Støtt opp: https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/homeseer-z-wave-products/1265567-homeseer-should-make-a-eu-z-wave-controller-and-or-interface

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen da. Da blir det AeoTec sin da.... Får prøve å huske å ta manuell backup hver gang jeg endrer nettverket.... Men tviler på at AeoTec kommer til å støtte å oppgradere til neste stick de kommer med.... Så kommer til å blir ett nytt problem da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.