Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lyses smarte hjerne ikke smart nok


Erling

Anbefalte innlegg

Sitat

Ikke smart nok

Men i sommer stoppet installeringen opp. Den smarte boksen, eller hjernen om du vil (gateway-en) fungerte ikke optimalt.

– Vi har nå bestemt oss for å gå bort i fra å levere gateway-en sammen med strømmåleren, sier Ingvild Ween, kommunikasjonssjef i Lyse.

 

[...]

Hjernen ikke smart nok

Men nå blir det altså ikke flere hjerner (gateway-er) i sikringsskapet.

– Det er ulike årsaker til at senderne er ustabile. Det kan skyldes dårlig nettdekning eller at strømmen er skrudd av, sier Ween, og legger til at dreier seg om et par hundre gateway-er som ikke fungerer optimalt.

– Vi ønsker å få inn målerdata hver time. Noen av senderne har hatt enkelte hull, sier Ween.

– Hva med de 60.000 husstander som har fått denne senderen?

Slik ser den automatiske strømmåleren ut. På toppen gateway-en, som skal sende informasjon til Lyse. Det er denne Lyse nå har bestemt seg for ikke lenger å montere. Det har ført til stans i utrulling av nye strømmålere.

– Gateway-ene blir stående. Vi jobber med å få opp stabiliteten - som allerede har blitt mye bedre, sier Ween.

 

Mer om hva som er galt står ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

 

Mer om hva som er galt står ikke.

Utblåsning START:

 

Jeg har fått en... og de er alt annet enn smarte...

Før jeg fikk "smart" strømmåler måtte jeg lese av en leser. etter montering måtte jeg lese av min og naboen sin(leiligheter).

Etter 3 samtaler med Lyse/smartly(de slet med å bestemme hvem som hadde problemer) så klarte de å få automatisk avlese måleren min, men jeg ble fortsatt påminnet om å lese naboens. et par telefoner til så stoppet naboens varsel også.

 

Så nå har jeg en "smart" måler som leser av 0 KWh og rapporterer korrekt forbruk til lyse. men lyse kan ikke vise data i sanntid som reklamert eller vise meg forbruk på nett. så jeg får versegod vente på rekning....

 

Var det smart de kalte den?! ?

 

Utblåsning SLUTT!

 

6 minutter siden, lilfire skrev:

Hvordan rapporter disse målerne? bruker de intetnettlinja, kan man da syre dette med å deaktivere intetnetttilkoblinga i tider hvor prisen er høy?

De rapporterer via WiFi men dersom den forsvinner så rapporterer den via 3G... dersom den klarer å rapportere...

 

PS. Jeg er for smarte strømmålere, men VÆR SÅ SNILL og ikke reklamer med en hel del fordeler som vi ikke får + at de velger å heve nettleien for denne dingsen er ikke noe jeg ville gjort!

Endret av Lazarus
korrekturlesning... :-)
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.