Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordpool sensor for Home Assistant


hellowlol

Anbefalte innlegg

VikingOy skrev (48 minutter siden):

Men jeg har ingen "nordpool" seksjon eller settinger verken i min configuration.yaml  eller i sensors.yaml i det hele tatt.

Gamle måten er i configuration.yaml og nye måten er i integrasjonen. Nordpool integrasjonen støtter begge deler, men ikke samtidig. Du må velge det ene eller det andre og nå virker det som om det er i integrasjonen hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (8 minutter siden):

Gamle måten er i configuration.yaml og nye måten er i integrasjonen. Nordpool integrasjonen støtter begge deler, men ikke samtidig. Du må velge det ene eller det andre og nå virker det som om det er i integrasjonen hos deg.

Ja, det var vel akkurat det jeg var redd for. Har man først valgt "nye" måten, så er man effektivt helt avskåret fra å gjøre tilpasninger.  Ikke skjønner jeg hvorfor det må være slik i 2021. (Vi sendte folk til månene allerede i 1969)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (57 minutter siden):

Ja, det var vel akkurat det jeg var redd for. Har man først valgt "nye" måten, så er man effektivt helt avskåret fra å gjøre tilpasninger.  Ikke skjønner jeg hvorfor det må være slik i 2021. (Vi sendte folk til månene allerede i 1969)

Tror det er så lett at du bare fjerner den fra integrasjon-siden og deretter legger det inn på gamlemåten i configuration.yaml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 timer siden):

Tror det er så lett at du bare fjerner den fra integrasjon-siden og deretter legger det inn på gamlemåten i configuration.yaml

Tja, men HA er slik at når man gjør dette, så registreres alle sensorer, items og devicer opp med nye identer og navn, og derved slutter alle etablerte automasjoner og lovelace cards å fungere, og alt må gåes igjennom og re-etableres på nytt.
Dette er fremdeles en av de største manglene ved HA; At løsningen ikke har en fungerende Device/Entity database- management løsning der man kan drive manipulering, configurering, oppdateringer og mappinger på enhetsnivå, mellom Back-end og Front-end.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen innspill på hvorfor denne tariffunksjonen ikke fungerer?

    additional_costs: >-
      {% set s = {
          "hourly_fixed_cost": 0.2192,
          "winter_night": 0.2248,
          "winter_day": 0.3048,
          "summer_day": 0.3704,
          "summer_night": 0.2904,
          "cert": 0.01
      }
      %}
      {% if now().month >= 4  %}
          {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %}
              {{(s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}}
          {% else %}
              {{(s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}}
          {% endif %}
      {% else %}
          {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %}
              {{(s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}}
          {%else%}
              {{(s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert)|float}}
          {% endif %}
      {% endif %} 

Hvordan håndterer dere alternativt kommende varierende nettleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrlod skrev (28 minutter siden):

Noen innspill på hvorfor denne tariffunksjonen ikke fungerer?

Får du en feilmelding i loggen til HA?

En tilfeldig valgt sensor hos meg ser slik ut som nedenfor. Det er stort sett innrykk du må sjekke opp.

 

- unique_id: timer_med_opphold
  name: "Timer med opphold"
  unit_of_measurement: 'h'
  state: >-
    {% set vars = namespace(count=0) %}
    {% set vars = namespace(found=true) %}
    {% set vars.count = 0 %}
    {% set l = state_attr('weather.orstad_utsyn_hourly','forecast')|map(attribute='precipitation_probability')|list %}
    {% for item in l %}
    {% if vars.found == true and item|float(0) <= 2 %}
    {% set vars.count = loop.index %}
    {% else %}
    {% set vars.found = false %}
    {% endif %}
    {% endfor %}
    {{ vars.count }}

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stigvi said:

Får du en feilmelding i loggen til HA?

Får inen feilmeldinger, men sensoren blir "Unavailable". Fungerer igjen med en gang jeg gjør om tariffleddet til #tekst.

 

Har kopiert tariffleddet inn på ny fra github og funnet riktig innrykk som fungerer:

    additional_costs: '{% set s = {
    "hourly_fixed_cost": 0.2192,
    "winter_night": 0.2248,
    "winter_day": 0.3048,
    "summer_day": 0.3704,
    "summer_night": 0.2904,
    "cert": 0.01
}
%}
{% if now().month >= 4 and now().month <11 %}
    {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %}
        {{s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
    {% else %}
        {{s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
    {% endif %}
{% else %}
    {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %}
        {{s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
    {%else%}
        {{s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
    {% endif %}
{% endif %}'

 

Har gjort en og en endring, og den feiler når jeg endrer sommermåned til:

#fra
{% if now().month >= 4 and now().month <11 %}
#til
{% if now().month >= 4 %}

Det er jo foreslått en annen, lavere, tariff fra jan-mars 2022 så tanken var å definere dette som winter_day og winter_night. I denne sammenheng vil jeg ikke at nov og des skal være vintermåneder. Noen som ser hvorfor endringen over feiler?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg lage en kopi av nordpool-sensoren, hvor nettleia er lagt til verdiene i "raw_today" og "raw_tomorrow"-attributene?
Denne nye sensoren skal erstatte nordpool-sensoren i plotting av dagens og morgendagens priser, samt i automatisering som styrer strømforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snorref skrev (16 minutter siden):

Hvordan kan jeg lage en kopi av nordpool-sensoren, hvor nettleia er lagt til verdiene i "raw_today" og "raw_tomorrow"-attributene?
Denne nye sensoren skal erstatte nordpool-sensoren i plotting av dagens og morgendagens priser, samt i automatisering som styrer strømforbruket.

Litt usikker på hva du mener med å lage en kopi. Tror ikke du kan ha to av disse i samme Home Assistant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stigvi said:

Litt usikker på hva du mener med å lage en kopi. Tror ikke du kan ha to av disse i samme Home Assistant

Det trenger ikke å være en kopi. Jeg trenger en sensor som inneholder attributene "raw_today" og "raw_tomorrow" hvor nettleia er lagt til. Jeg ser for meg å oppdatere denne sensoren ved midnatt og kl 14, når morgendagens priser er publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det enklest å legge den til via HACS. Når den er lagt til der så kan du aktivere den i HA i integrasjonskonfigurasjonen. Det er den nye måten å gjøre det på og som jeg synes er så som så. Den gamle måten der du har full kontroll er å _ikke_ legge den til via integrasjonssiden i HA, men heller legge den til via configuration.yaml. Hva som skal inn der står i dokumentasjonen til nordpool sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/12/2021 at 09:12, stigvi said:

Da er det enklest å legge den til via HACS. Når den er lagt til der så kan du aktivere den i HA i integrasjonskonfigurasjonen. Det er den nye måten å gjøre det på og som jeg synes er så som så. Den gamle måten der du har full kontroll er å _ikke_ legge den til via integrasjonssiden i HA, men heller legge den til via configuration.yaml. Hva som skal inn der står i dokumentasjonen til nordpool sensoren.

Takk for tipset. Jeg antok at additional_costs-feltet bare påvirket NÅ-prisen, men den oppdaterer også raw_*-attributene og alle andre priser i attributene. Jeg slettet nordpool-integrasjonen og la den til på nytt i configuration.yaml, med nettleie. Fungerer! Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/02/2021 at 22:05, hellowlol said:

{% set s = {   "hourly_fixed_cost": 0.5352, "winter_night": 0.265, "winter_day": 0.465, "summer_day": 0.284, "summer_night": 0.246, "cert": 0.01 } %} {% if now().month >= 5 and now().month <11 %} {% if now().hour >=6 and now().hour <23 %} {{s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert}} {% else %} {{s.night+s.hourly_fixed_cost+s.cert}} {% endif %} {% else %} {% if now().hour >=6 and now().hour <23 %} {{s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert}} {%else%} {{s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert}} {% endif %} {% endif %}

Må det ikke være s.summer_night for at dette skal bli riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2021 at 00:00, snorref said:

Må det ikke være s.summer_night for at dette skal bli riktig?

Det har du helt rett i. Var derfor logikkenmin i noen poster over her feilet. Bra spottet. Nå fungerer alt fint i forhold til å bruke tariffunksjonen til å legge til varierende netleie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Elvia kjører nattsats på nettleie i helga (fra 1. januar 2022), har jeg lagt til et ledd for ukedag (isoweekday) i tariffunksjonen, se koden nedenfor fra configuration.yaml.

Nettleia som jeg bruker her (0.3584) er uten MVA, fordi dokumentasjonen sier at "if VAT is set to true, VAT will also be added to any additional_costs". Men når jeg tar nå-prisen fra nordpool-sensoren og trekker fra nå-prisen i Tibber-appen blir differansen 0.36, altså det samme som jeg har som input. Derfor tror jeg ikke MVA(VAT) blir lagt til. Hva er deres erfaring?

 

    additional_costs: '{% set s = {
    "hourly_fixed_cost": 0.0,
    "winter_night": 0.3584,
    "winter_day": 0.3584,
    "summer_day": 0.3584,
    "summer_night": 0.3584,
    "cert": 0.01
}
%}
{% if now().month >= 4 and now().month <11 %}
    {% if now().isoweekday() >= 1 and now().isoweekday() <= 5 %}
        {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %}
            {{s.summer_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
        {% else %}
            {{s.summer_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
        {% endif %}
    {% else %}
        {{s.summer_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
    {% endif %}
{% else %}
    {% if now().isoweekday() >= 1 and now().isoweekday() <= 5 %}
        {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %}
            {{s.winter_day+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
        {% else %}
          {{s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
        {% endif %}
    {%else%}
        {{s.winter_night+s.hourly_fixed_cost+s.cert|float}}
    {% endif %}
{% endif %}'

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har installert NorPool og får opp øyeblikksprisen.

 

Forstår at jeg må kjøre create_template for å gå opp timesverdiene for dette og neste døgn,   Hvordan gjør jeg dette.

 

Prøvde å kjøre python create_template --help  i teminal/ssh ,men får feilmelding om at den ikke finner python...  

 

Sikkert noe innlysende jeg ikke ser....  Noen som kan komme med et hint ???

Endret av Trikinov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikinov skrev (8 minutter siden):

Forstår at jeg må kjøre create_template for å gå opp timesverdiene for dette og neste døgn

Nei, da har du misforstått. Prisen for inneværende time er "state" på sensoren og alle de andre timene ligger som attributt. Skal du ha prisen mellom 6 og 7 i dag så bruker du noe ala dette: {{ state_attr("sensor.nordpool", "today")[6] }} som en mal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 minutter siden):

Nei, da har du misforstått. Prisen for inneværende time er "state" på sensoren og alle de andre timene ligger som attributt. Skal du ha prisen mellom 6 og 7 i dag så bruker du noe ala dette: {{ state_attr("sensor.nordpool", "today")[6] }} som en mal

 

Ref https://github.com/custom-components/nordpool/tree/master/lovelace_example  

 

"First of all we have to make a sensor for each hour. This can be done using the provided python script or by manually making template sensors in sensors.yaml."

 

Stemmer ikke dette ?    Hvis man ikke trenger dem, hvorfor skal man da lage sensorer for hver time ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det noe helt annet enn det du nevner. Du nevnte at du ikke får opp timesverdiene for dette og neste døgn. Dette skriptet handler om å lage en sensor for hver time. Det er opp til hver og en om ser nytte i eller ikke. Det er ikke i kategorien "noe en MÅ ha"

Hva skal du bruke prisene til? Hvis det er en grafisk presentasjon så finnes det mange muligheter.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da tenkte jeg feil, man takk for hjelp.

 

Tester en løsning du har lagt ut tidligere : 

Men får følgende feilmelding :

 

 

/// apexcharts-card version 1.10.0 /// value.y_axis_precision is extraneous

 

Hva kan være feil

Trikinov skrev (5 minutter siden):

OK, da tenkte jeg feil, man takk for hjelp.

 

Tester en løsning du har lagt ut tidligere : 

Men får følgende feilmelding :

 

 

/// apexcharts-card version 1.10.0 /// value.y_axis_precision is extraneous

 

Hva kan være feil

 

Ser ut som om det er en kjent bug, ref https://github.com/RomRider/apexcharts-card/issues/148  

Fjenet linjen og da fikk jeg i allefall opp data 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikinov skrev (49 minutter siden):

/// apexcharts-card version 1.10.0 /// value.y_axis_precision is extraneous

 

Hva kan være feil

Feilen er nok at det er et gammelt innlegg og apexcharts har endret seg etter det. Jeg har også tatt vekk value.y_axis_precision

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.