Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gruppere devicer


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Er det noen best-practice måte å gruppere enheter på?

 

Jeg har en rekke lys, både på z-wave og zigbee. Mange av disse er ute, og jeg ønsker å enkelt gruppere disse som "Utelys" slik at alle trigges av og på etter samme tidsskjema.

Intill nå har jeg gjort dette i en event på kvelden som har "control a device" then.. "control a device"  then... "control a device" osv helt til alle lysene er med. Det samme har jeg på eventen som slår de av på morgenen. Fungerer fint, men det er lite gjenbrukbart. F.eks om jeg manuelt skal overstyre, så må jeg enten kjøre eventen, eller manuelt slå på en og en device.

 

Foreløpig har jeg kommet frem til en virtual device, som igjen har et event som trigges når denne endres. Men fortsatt så må eventet manuelt oppdateres med alle enheter. I stedet for å bare kunne lage en gruppe som inneholder enheter. Evt bruke "Floor" og "Room" og kunne trigge alt pr rom/etasje.

 

Hvordan har andre her løst slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det slik som deg. Har en event med «alle på 1. Etg» og «alle av 1. Etg». Disse eventene kaller jeg fra «borte», «hjemme», «natt», «morgen», osv. 

 

Når alle lysene er smarte så er det sjelden man må inn å legge til flere. :) 

 

PS:

Du trenger bare en «then control a device» - du kan legge til alle lysene i samme «then». :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.