Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Veggplugg med varmeovner


SK951

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

jeg spør for å være på den sikre siden. Jeg har to panelovner i leiligheten som drar 1500 Watt (hver for seg). Jeg har to Fibaro veggplugger som skal håndtere opp til 2500 Watt. Menes det at kontinuerlig opp til 2500W? 

Har registrert meg at selve pluggen blir litt varm når ovnen er påskrudd. Vil forsikre meg om at ingenting kan ta fyr. 

 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du finner noen her som kan garantere noe som helst på det området, ingen vil ta på seg det ansvaret. Men det er flere som bruker Wall Plug slik. ;)

 

Elektriske komponenter kan bli "litt varme". Men de bør ikke "veldig varme". Dimmere og av/på-moduler blir ofte det. Jeg målte tidligere Dimmerne montert i veggen med samme tanker i hodet, men de ble jo varme. Men ikke "for varme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg tror ikke du finner noen her som kan garantere noe som helst på det området, ingen vil ta på seg det ansvaret. Men det er flere som bruker Wall Plug slik. ;)

 

Elektriske komponenter kan bli "litt varme". Men de bør ikke "veldig varme". Dimmere og av/på-moduler blir ofte det. Jeg målte tidligere Dimmerne montert i veggen med samme tanker i hodet, men de ble jo varme. Men ikke "for varme".

 

Det er forstålig. 

 

Da virker det som bruksområdet mitt ikke er et horribelt valg ihvertfall! Varmegang er jeg redd for, men de har aldri blitt 'for varme til å ta på'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tre Fibaro veggplugger jeg tenkte bruke til varmeovner, men syns de ble alt for varme, og to av tre ble ustabile under belastning (svarte ikke på kommando, skrudde seg av etc.). Den største panelovnen min er 1000 watt. Så kasserte det prosjektet. Det er sikkert ikke farlig, de skal jo tåle mye varme, men jeg syns det var ukomfortabelt å ha disse stående på. Lånte IR-kamera fra jobben og tok noen bilder, kan få lagt ut når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var bildene og

 

1000W @ 7 min max 32.6C

Stue 1000W @7min max 32.6.JPG

 

1000W @ 8 min max 36.1C

Stue 1000W @8min max 36.1.JPG

 

1000W @ 10 min max 33.3C

Stue 1000W @10min max 33.3.JPG

 

1000W @ 10 min max 36.5C

Stue 1000W @10min max 34.6.JPG

 

1800W @ 15 min max 51C

Stue 1800W @15 min max 51.0 (20-60 skala).JPG

 

1800W @ 15 min max 36.3

Stue 1800W @15min max 36.3.JPG

 

1800W @ 15 min max 46.3C

Stue 1800W @15min max 46.3.JPG

 

1800W @ 15 min max 48.8C

Stue 1800W @15min max 48.8.JPG

 

1800W @ 15 min max 51.3C

Stue 1800W @15min max 51.3.JPG

 

1800W @ 15 min max 53.8C

Stue 1800W @15min max 53.8.JPG

 

1800W @ 15 min max 55.7C

Stue 1800W @15min max 55.7.JPG

 

1000W @ 7 min max 38.8

Gang 1000W @7min max 38.8.JPG

 

1000W @ 8 min max 36.1

Gang 1000W @8min max 36.1.JPG

 

1000W @ 10 min max 35C

Gang 1000W @10 min max 35.0.JPG

 

1000W @ 10 min max 36.5

Gang 1000W @10 min max 36.5.JPG

 

Nexa 1800 W @ 15 min max 34.6

Nexa 1800W @15 min max 34.6.JPG

 

Nexa 1800W @ 15 min max 49.7C

Nexa 1800W @15 min max 49.7.JPG

 

Nexa 1800W @ 15 min max 41.2C

Nexa 1800W @15min max 41.2.JPG

Endret av Kristian
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt begge ovnene siden jeg skrev innlegget. Jeg kjenner de blir varme, men ikke varme nok til jeg bekymrer meg. Blir interessant å se disse bildene. 

 

 

Legger ved aktiviteten til den ene ovnen for det siste døgnet: 

 

chart.png

 

 

Større oppløsning for morgentimene. 

 

chart (1).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Glimrende bilder! Spesielt disse var vel ganske beskrivende...

(det står ikke stikk i de øverste?)

Skjønte ikke helt spørsmålet, men om du mente om det står stikk i stikkontakten så er det den stikkontakten fibaroen var plugget inn i i 15 minutter. Trakk så ut pluggen og tok bilde av stikkontakten etterpå, for sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kristian skrev:

Skjønte ikke helt spørsmålet, men om du mente om det står stikk i stikkontakten så er det den stikkontakten fibaroen var plugget inn i i 15 minutter. Trakk så ut pluggen og tok bilde av stikkontakten etterpå, for sammenligning.

Aha.

 

Prøvde du stikkontakten direkte i støpselet? Hadde vært en fin referanse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Synd. Kanskje en annen gang?

 

Det kan gå, mulig vi har kameraet fortsatt. For min del har jeg skrinlagt bruk av disse pluggene da jeg syns de var upålitelige, men det har vel kommet en versjon 2 av pluggen etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristian skrev:

For min del har jeg skrinlagt bruk av disse pluggene da jeg syns de var upålitelige, men det har vel kommet en versjon 2 av pluggen etter dette.

Ja, det er kanskje noe som burde vært nevnt mye tidligere. V2 er jo til og med gammel etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også varmeovner over Fibaro plugg. Ny type. Var også litt skeptisk i førsten, men merker ikke at de blir varme i det hele tatt. Det skal sies at mine ovner bare er på 600 og 1000 W.

Har også noen Kina utgaver. Disse blir heller ikke varme.. men følger litt med på de. Kommer nok til å bytte med Fibaro da jeg får surret meg til å kjøpe inn. Heller kjøre Kina på mindre last.

Endret av Bananfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibaro hadde visst mange modeller som tok fyr over en lav sko for et par år sida. https://www.scribd.com/document/194512106/Fibaro-Wall-Plug-Z-Wave-Safety-Quality-Report

Etter den skampletten regner jeg med de tok grep og redesignet alle modulene for å ikke miste markedet helt. Jeg var ikke inni "gamet" da men noen av dere husker vel dette.

 

De nye utgavene er i hvert fall nemko-godkjent og da tar jeg det for gitt at de virkelig tåler 2500W kontinuerlig resistiv belastning.

Når det er sagt, skal man designe verdens minste og stiligste ditt og datt som skal lede mye strøm setter man seg i en vanskelig posisjon. Høye spenninger og mye strøm trenger plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den rapporten kan man ta med noen kilo salt. Jeg ble skremt selv, for jeg hadde (og har enda) masse Fibaro-utstyr, så jeg tok det svært alvorlig.

 

Men så leste jeg rapporten og vedleggene. Kort oppsummert: Hvis du feilmonterer utstyret, eller bruker 110V og 230V om hverandre, og påfører ekstremt høy belastning så er ikke det heldig. Selvfølgelig. Jeg tror noen laget en (nesten) vellykket svertekampanje mot Fibaro.

 

Wall Plug v1 var ikke svenskene helt glad i. Og så var det noe med minsteavstander mellom koblingspunktene på mikromodulene, noe som tydeligvis ikke er et problem lenger for Qubino har jo tettere koblinger enn Dimmer v1 hadde.

 

Det var mye rot rundt dette, og dokumentet i linken over (med tester utført i Kina. Akkurat ja.) hjalp ikke på. Et par europeiske brukere på HomeSeer-forumet gjorde et godt detektivsrbeid for å skille fleip fra fakta, tråden ligger vel det enda skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.