Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Remote tilgang til en RFXtrx


mk1 black limited

Anbefalte innlegg

VPN er helt greit om du har 2 rutere med fornuftige funksjoner.

(Jeg setter nesten alltid den ruteren jeg får fra ISP i "passthru mode", "eller bridge mode" eller hva de kaller det, og setter min egen bak)

Velg to forskjellige IP ranger hjemme og på hytta og så er det bare å sette opp hvor trafikken skal i ruteren.

 

Jeg er veldig svak for Cisco RV042G da denne også har en "lokal DNS" som gjør det superenkelt å sette opp en adresse som peker tilbake inn i LANet.

 

Eksempel:

På telefonen min er HSTouch satt opp til å gå mot sigurdsgate.espeland.com

Denne adressen er satt opp i min ISP sin DNS til å peke på min faste WAN IP adresse.

Men når jeg er hjemme tar routeren sin DNS å sender den samme til 192.168.232.9 som er HS serveren min.

- jeg kan således bevege meg uten å oppgi en ny server når jeg er hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Fermate said:

Ja VPN over 3G - 4G ville jeg ikke anbefale.

Men da aspirerer det jo til en egen server på hytta da?

Joa, men jeg kunne godt tenke meg å slippe å kjøpe enda en HS-lisens...:) Skal uansett ha en liten server/PC der, så det hadde vært mulig. Men litt dyrt med den ekstra lisensen.

 

Uansett ser det ut til at det blir ADSL eller noe på fast kabel, selv om jeg har 35GB datapakke blir det litt snaut når man skal opp med kameraovervåking.

 

Men VPN: Har en Zyxel brannmur hjemme, og kan egentlig ha det på hytta også hvis behov, noen som kjenner til VPN-bruk på Zyxel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er kontakt mellom USG 200 og USG 20W (på 4G) oppnådd via VPN, fungerte etterhvert (Zyxel 'glemte' å fortelle i how-to'en sin at man måtte legge inn routing manuelt). VPN-forbindelsen er dønn stabil.

 

Sliter fremdeles med at RFXtrx'en hopper mellom initializing og online dessverre, men jeg begynner å mistenke at det kan være noe med firmware i den. Kanskje.

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da resettes tilkoblingen, og settes opp på nytt, så da er det i det minste kontakt. Men det virker som om kontakten brytes.

 

Jeg har en ekstern gammel RFXLAN-boks stående et annet sted og den fungerer knirkefritt på 3. året nå... Men det er heller ikke noen 3G-forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet en del protokoller nå, og det ser faktisk bedre ut nå. Hvis det ikke hjelper skal jeg ta den med hjem og prøve den lokalt - jeg nekter å tro det har noe med at den er på en 3G-forbindelse å gjøre. Forbindelsen er dønn stabil faktisk, z-wave fungerer utmerket også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da så. Hvis du har andre systemer som fungerer fint, så er jeg enig, i utgangspunktet høres det ikke ut til å være noe problem med stabiliteten på nettverket.

 

Men hvis det ikke er det, burde det vel også være mulig å kjøre RFXmngr eller til og med oppdatere firmware over linja?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.