Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Remote tilgang til en RFXtrx


mk1 black limited

Anbefalte innlegg

Jeg leste en melding fra Bert et sted hvor han forklarte hvor lett det var å gjøre om en rfxtrx433 til en rfxlan boks ved å koble den til en Raspberry Pi og installere noe software.

Skal se om jeg finner den posten når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, fantastisk! Vurderer på å redusere antallet Belkin USB-over-Ethernet-bokser.

Hr. Iblis Linux-guru, kan dette gjøres idiotsikkert, slik at det alltid starter opp?

 

 

... hvis det er så enkelt, hvorfor kan vi da ikke få et LAN-interface direkte, og oppe bukk over alle tullete USB-tilkoblinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hr. Iblis Linux-guru, kan dette gjøres idiotsikkert, slik at det alltid starter opp?

 

Ja, det skulle ikke være noe problem å få dette idiotsikkert og stabilt så lenger du skriver all datan rett til ram-minne og ikke på minnekorte på Pien.

 

Jeg har en gammel Raspberry Pi 1 Model B her som bare samler støv da den har blitt byttet ut med en Pi2, så denne kan nok fungere fint for dette formålet.

 

Skal bryne meg på dette i morgen og kanskje skrive en guide :) 

 

 

Sitat

... hvis det er så enkelt, hvorfor kan vi da ikke få et LAN-interface direkte, og oppe bukk over alle tullete USB-tilkoblinger?

 

Hva mener du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, iblis said:
11 hours ago, Moskus said:

Hr. Iblis Linux-guru, kan dette gjøres idiotsikkert, slik at det alltid starter opp?

 

Ja, det skulle ikke være noe problem å få dette idiotsikkert og stabilt så lenger du skriver all datan rett til ram-minne og ikke på minnekorte på Pien.

 

Jeg har en gammel Raspberry Pi 1 Model B her som bare samler støv da den har blitt byttet ut med en Pi2, så denne kan nok fungere fint for dette formålet.

 

Skal bryne meg på dette i morgen og kanskje skrive en guide :) 

Hurra! :)

Jeg har også noen originale RPier i ymse formater liggende og slenge, så bare kjør på. :)

 

 

9 hours ago, iblis said:
Quote

... hvis det er så enkelt, hvorfor kan vi da ikke få et LAN-interface direkte, og oppe bukk over alle tullete USB-tilkoblinger?

 

Hva mener du nå?

Det var mer et hjertesukk til Bert. Han finner det sikkert når han begynner å "lurke", jeg skal gi ham et hint om hjemmeautomasjon.no når vi åpner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett den Pi-løsningen. Men da kan jeg ved å forwarde riktig port i brannmuren på hytta (10001) legge til en ny RFXtrx i RFXcom-pluginen på HS3 hjemme og velge TCP (= en eller annen DDNS-adresse) i stedet for USB - eller? :)

 

Her er forøvrig svaret jeg fikk fra Bert da jeg spurte på HS-forumet:

 

Quote

On Linux: Connect the RFXCOM to a RaspberryPI (or another Linux system) and install ser2net.
Here an example how to configure ser2net for 2 RFXCOM USB devices:

Code:
---------
Disable Serial Console
======================
sudo nano /etc/inittab
insert a # sign in front of this line:
T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyAMA0 115200 vt100
ctrl-O
Enter
ctrl-x 


Remove console
==============
sudo nano /boot/cmdline.txt
delete these 2 fields:  console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200
ctrl-O
Enter
ctrl-x 



Add ser2net
===========
sudo apt-get install ser2net

sudo nano /etc/ser2net.conf
10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT
10002:raw:0:/dev/ttyUSB1:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT

sudo /etc/init.d/ser2net restart


Autostart ser2net
=================
sudo nano /etc/rc.local

add the next line before exit o :
/usr/local/sbin/ser2net -n
---------

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, mk1 black limited said:

Ja, har sett den Pi-løsningen. Men da kan jeg ved å forwarde riktig port i brannmuren på hytta (10001) legge til en ny RFXtrx i RFXcom-pluginen på HS3 hjemme og velge TCP (= en eller annen DDNS-adresse) i stedet for USB - eller? :)

Ja, det er slik jeg leser det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet det nå ved å bruke ser2net på en Raspberry Pi 1 Model B.

 

Konfigurerte deretter RFXtrx433 enheten på HomeSeer fra å bruke USB på COM port til TCP-IP slik som på bildet under.

 

5716124a9df21_ModifyDeviceRFXCOMSystemRF

 

Fungerer som en drøm :)

 

Skal la den putre og gå i noen dager for å teste stabiliteten. ;)

 

3 timer siden, mk1 black limited skrev:

Ja, har sett den Pi-løsningen. Men da kan jeg ved å forwarde riktig port i brannmuren på hytta (10001) legge til en ny RFXtrx i RFXcom-pluginen på HS3 hjemme og velge TCP (= en eller annen DDNS-adresse) i stedet for USB - eller? :)

 

Dette er fullt mulig, men med tanke på sikkerhet ville jeg heller brukt en VPN tunnel til dette da TCP serveren som blir brukt her ikke bruker noen form for autentisering eller kryptering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Dumt spørsmål: Kan jeg få én Pi til å håndtere to RFXer? Gjerne på port 10001 og 10003, eller whatever. :)

 

Ja, dette er ikke noe problem som du ser av eksempelet mk1 ga oss lengre opp i tråden.

 

10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT
10002:raw:0:/dev/ttyUSB1:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, iblis said:

 

Ja, dette er ikke noe problem som du ser av eksempelet mk1 ga oss lengre opp i tråden.

 


10001:raw:0:/dev/ttyUSB0:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT
10002:raw:0:/dev/ttyUSB1:38400 8DATABITS NONE 1STOPBIT

 

D'oh! Lese, faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, det fungerer tilsynelatende, men jeg får relativt mange slike i loggen:

 

apr-20 14:04:08         RFXCOM    30 (CheckTransceivers) transceiver #5 info: resynced   

apr-20 14:04:08         RFXCOM Error:    30 (CheckTransceivers) transceiver #5 RecTRXChar returned an error.   

apr-20 14:04:08         RFXCOM Error:    30 (RecTRXChar) NULL byte received in packet length byte.   

 

Hva med deg @iblis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge loggen har jeg ikke fått noen feilmeldinger fra RFXCOM etter jeg gikk over til TCP/IP.

 

Men når det er sagt så har jeg heller ikke aktivert debug logging i RFXCOM pluginen. Hva er dine innstillinger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.