Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppdatere firmware? på kontroller og enhet?


Evelen

Anbefalte innlegg

Har hørt at en del enheter støtter "wireles firmware upgrade" eller liknende, men hvordan oppdaterer man egentlig firmware i en node? og når skal man gjøre det, er det nødvendig?

Og hva med kontroller? Kan man oppdatere firmware i den?

I Mitt tilfelle UZB1 med OpenZWave på Domoticz (på Ubuntu Server på VMWare ESXi :P, mye på på på her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UZB1 kan oppdateres, det må gjøres med Z-way.

Mener det skal ligge en prosedyre for å gjøre det her på forumet et sted...

 

Og ja, en del noder støtter OTA-oppdateringer. Men da må du ha en ".hex" fil på forhånd fra leverandøren som du sender til noden. Har du den filen (og det er vel ganske få som tilbyr det) så kan du oppdatere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Evelen skrev:

Og hva med kontroller? Kan man oppdatere firmware i den?

I Mitt tilfelle UZB1 med OpenZWave på Domoticz (på Ubuntu Server på VMWare ESXi :P, mye på på på her)

 

Last ned og installer Z-Way for Windows eller Ubuntu.

 

Gå til Active Apps (http://IP:8083/smarthome/#/apps/instance) og modifiser "Z-wave Network Access" appen til å bruke riktig USB/COM port for UZB1.

 

Gå til ExpertUI (http://IP:8083/expert/#) og under "Network/Controller Info" trykker du på "Firmware Update".

 

Husk å oppgradere bootloaderen først. 

 

EDIT: Er også smart å ta en backup av UZB1 først i tilfelle noe skulle gå feil og du må ta en factory reset.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den ‎01‎.‎11‎.‎2016 klokken 10.36, iblis skrev:

 

Last ned og installer Z-Way for Windows eller Ubuntu.

 

Gå til Active Apps (http://IP:8083/smarthome/#/apps/instance) og modifiser "Z-wave Network Access" appen til å bruke riktig USB/COM port for UZB1.

 

Gå til ExpertUI (http://IP:8083/expert/#) og under "Network/Controller Info" trykker du på "Firmware Update".

 

Husk å oppgradere bootloaderen først. 

 

EDIT: Er også smart å ta en backup av UZB1 først i tilfelle noe skulle gå feil og du må ta en factory reset.

 

Da fant jeg endelig tid til å se på dette...

Installerte Z-Way på en Windows-maskin, og flyttet UZB1 fra RPi til Windows-maskinen. Fulgte deretter beskrivelsen over, inntil oppgradering. Alt ser bra ut under Controller Info. Under Network/Control finner jeg Create Backup, men når jeg trykker her kommer det kun Error: Internal error.

 

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har oppgradert bootloaderen, fordi jeg ikke hva det vil si.

 

Har du noen tips her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen nå, og det fungerte. Det virker som om serveren hvor oppgraderingsfilene lå var nede sist jeg prøvde. Men når jeg starter opp kontrolleren igjen (UZB1), er det ingen noder assosiert, og jeg restorer derfor fra backup. Men etter restore, så har nodene fått nytt nummer, og jeg får ikke kontakt med noen av nodene. Under "operational status" under restore, kommer alle nodene opp med riktig nummer mens restore pågår.

Noen som har tips til å fikse dette, eller må alt settes opp på nytt?

 

Oppdaterte Bootloader og firmware fra 5.1 til 5.2. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde på nytt, jeg også, da.

Oppskriften til @iblis er vel egentlig den samme som oppskriften til @jon00. Men det hjelper uansett ikke - under Create Backup får jeg bare Error: Internal error. Har ikke lyst til å kjøre firmware oppgradering før jeg får tatt backup...

 

Har det noen sammenheng med at UZB1 vanligvis står i en RPi (sammen med Domoticz), mens jeg prøver å ta backup på en Win10-maskin uten noen tilknytning til Z-Wave nettverket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd både Win10- og Raspberry-oppsett, men får samme feil ved valg av firmware update i Z-Way: "Could not retrieve data from remote server".

Nesten ingen hits på Google på denne.

Har forsøkt over flere uke. Kjører ikke brannmur imellom.

Noen tips til denne feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎19‎.‎12‎.‎2016 klokken 9.17, Blodstrupmoen skrev:

Denne feilen fikk jeg også. Prøvde igjen etter noen uker, da funket det fint. Lurer på om serveren deres er noe ustabil.

 

Har forsøkt en par-tre ganger i uka noen uker nå: "Could not retrieve data from remote server".

Synes feilmeldingen kommer mistenkelig raskt.

Svært lite info å finne med et Google-søk også.

 

Edit: Ikke spesielt omfattende change-log, så man klarer seg vel uten å oppgradere ;-)

Endret av aeklo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer så langt som på vedlagte skjermdump - vet ikke om det stopper tidligere hos dere.

 

MEN, jeg har ikke trykket på noen av oppgraderingsknappene ennå, fordi jeg helst vil få tatt en backup først, i tilfelle rottefelle. Når jeg prøver å ta backup får jeg bare

Error: Internal error

(Har ikke Homeseer, så må holde meg til Z-Way.) Jeg har egentlig ikke noe behov for å oppgradere, men ønsker backup, av selvsagte grunner.

 

Er det @iblis som er eksperten her? ?

 

 

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spacer.png

Hei DeVille,
iblis har skrevet en kommentar til et emne, Oppdatere firmware? på kontroller og enhet?

iblis_TheEngineer.png.5b293340a3c00fb116079d2c77bab6b4.thumb.png.b38861ddd89dd4e276dc65934f8a4bd4.png


 

iblis skrev:

Har du prøvd å ta backup via z-way under management menyen?

EtUZB1

Gå til dette innlegget

 

 

Hmm, det kom varsel om et innlegg fra @iblis men det vises ikke....?

 

Nei, hadde ikke prøvd der. Men advarselen som står der:

A backup file will be created that includes all custom configurations, downloaded apps and Z-Wave controller data. You should store this on your computer. A completely reseted controller couldn't be restored with this backup. Please use the backup / restore functionality from the ExpertUI under Network > Controller instead.

tilsier vel dette ikke løsningen for feil på UZB1? Uansett, når jeg prøver Create Backup her kommer feilmeldingen:

{"data":null,"code":500,"message":"500 Internal server error","error":"Error: Internal error"}

Under ExpertUI - Network - Control er det også en Create Backup, som jeg da antar er for selve UZB1. Men her får jeg som tidligere:

Error: Internal error

?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.