Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-wave til å dimme lys ved nedetid på hub


Banega

Spørsmål

Nybegynnerspørsmål her, muligens et dumt et. 
 

Vurderer å gå for z-wave dimmere til å kontrollere lys i stue og kjøkken. Og helst ønsker jeg å bruke Home Assistant som hub for å gjøre automasjoner. Er ganske oppsatt på at jeg ønsker å ha brytere på vegg som kan kontrollere og dimme lysene, og de bør fungere slik brytere på vegg har gjort i mange titalls år nå, og som er godt kjent av alle mennesker. Utfordringen min er at det er ikke lagt kabler for styring av lys så jeg tror jeg er avhengig av trådløs styring og dimmeaktuatorer (F eks denne:  https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-dimmer-2-400w/4512724/Product.html?Event=livesearch) som monteres inne i takbokser og lampepunkter. Og så blir bryterne på veggen enkle batteridrevne «fjernkontroller» som er limt fast på veggen. F eks denne: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8/4512714/Product.html?Event=livesearch

 

Spørsmålet er enkelt: hva skjer dersom z-wave hub’en går ned, er utilgjengelig, krasjet, nede for service, har en bug etc? Vil jeg fortsatt kunne slå av og på lysene med bryterne da eller er jeg nødt til å fikse, reparere hub’en? Eventuelt hvor lenge vil de funke? Trengs hub’en kanskje bare til å legge til nye z-wave enheter og konfigurere, deretter tar «mesh nettverket» seg av alt av kommunikasjon?
 

Problemstillingen med nedetid på sentral hub er reell da jeg har tenkt å kjøre Home Assistant på Raspberry PI og regner med at det blir en del nedetid når jeg mekker på den. Mulig jeg heller går for Homey men den kan jo også gå ned antar jeg?

 

Det står på alle z-wave veggkontrollene jeg ser på at de funker kun sammen med hub/gateway. Men hva med «direct association» i z-wave plus? Kan man ikke med dette assosiere så bryterne utsteder kommandoer direkte til dimmerne i stedet for via et sentral hub?

 

Jeg skjønner at en hub/gateway/prosessorkraft behøves til automasjoner og «smart» funksjonalitet men jeg tror ikke de andre beboerne og evt besøkende blir særlig imponert dersom lysbryterne ikke funker! (Jeg kan akseptere det dersom det skyldes at batteriene er tomme). 
 

Bør legge til at jeg har hatt xcomfort trådløs styring av lyspunkter siden 2012 men uten noe sentral hub, kun dimmer+bryter, og det har fungert helt fint. Men når jeg nå ønsker å gå videre i retning smarthus vil jeg gjerne gjøre det med en litt mer åpen teknologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
21 minutter siden, Banega skrev:

Spørsmålet er enkelt: hva skjer dersom z-wave hub’en går ned, er utilgjengelig, krasjet, nede for service, har en bug etc? Vil jeg fortsatt kunne slå av og på lysene med bryterne da eller er jeg nødt til å fikse, reparere hub’en? Eventuelt hvor lenge vil de funke? Trengs hub’en kanskje bare til å legge til nye z-wave enheter og konfigurere, deretter tar «mesh nettverket» seg av alt av kommunikasjon?


Stikkordet er assosiasjon. Du bruker smarthussentralen til å assosiere en bryter med en dimmer/aktuator og da vil kommandoene gå direkte, uavhengig av om sentralen er oppe eller nede. :) Det betyr også at det vil virke den dagen du selger leiligheten og tar med deg sentralen, nye eiere vil kunne bruke de trådløse bryterne som vanlig. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det høres jo veldig bra ut!
 

Betyr det også at jeg i første omgang for å få lysene til å funke fra dag en bare trenger f eks en z-wave USB stick og programvare flyktig installert på en PC for å sette dette opp? Så kan jeg kaste PC og USB stick etterpå, fortsette på oppussingen og når jeg får mer tid først da sette opp en smarthjemssentral med f eks Home Assistant eller Homey.

 

Det er jo helt perfekt for meg om jeg kan gjøre dette gradvis, og ta investering av tid og utstyr litt etter litt 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, Banega skrev:

Betyr det også at jeg i første omgang for å få lysene til å funke fra dag en bare trenger f eks en z-wave USB stick og programvare flyktig installert på en PC for å sette dette opp? Så kan jeg kaste PC og USB stick etterpå, fortsette på oppussingen og når jeg får mer tid først da sette opp en smarthjemssentral med f eks Home Assistant eller Homey.


Ja, men du trenger ikke kaste USB-stick, den kan du flytte til RPi senere. ;) 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For å teste ut og få litt mer hands-on erfaring før elektrikerne kommer har jeg nå kjøpt inn:
- en Aeotec Z-stick USB controller

- en Namtec 4-veis z-wave wall controller

- en Nexan z-wave wall plug, koblet til en lampe

- en Fibaro z-wave wall plug, koblet til en lampe

 

Så har jeg installert HomeSeer 30 dagers trial på PC'en min, koblet det hele sammen, og satt opp assosiasjoner fra bryterne til veggpluggene (inne i HomeSeer under z-wave fanen). Det funker selv om jeg skrur av pc'en!! 😀

 

Men:

1. når ikke Z-stick'en er koblet inn, så er det en voldsom lang og variabel responstid fra jeg trykker på bryteren til lyset (veggpluggen) slår seg av. Fra ett til fem sekunder. Mens når z-stick'en er på, så går det som forventet og konsistent, på under halvt sekund vil jeg tro. Hva kan det komme av? Jeg tenkte at det kunne skyldes at wall control'en forsøker alltid å gå via gatewayen (z-stick'en) som uventet er borte og det tar litt tid før den gidder prøve en annen route gjennom mesh-nettverket? Jeg prøvde å ta "optimize network" i HomeSeer samtidig som jeg febrilsk trykket på wallcontrol'en og holdt den i nærheten av veggpluggen for at den skulle "oppdage" at den kunne gå direkte dit, men det ble ikke noe bedre av den grunn. Hadde forventet at med "direct association" så burde ikke dette skje. Men hvordan vet jeg at har "direkte association" mellom bryter og veggplugg? Ser ikke noe til dette begrepet i HomeSeer.

2. Jeg fikk bare assosiasjonene til å virke etter at jeg fjernet wall plug'ene og addet dem til nettverket på nytt men "non-secure". Hva er egentlig "risikoen" her? Hva slags kommunikasjon er det som sendes uten kryptering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Banega skrev:

1. når ikke Z-stick'en er koblet inn, så er det en voldsom lang og variabel responstid fra jeg trykker på bryteren til lyset (veggpluggen) slår seg av. Fra ett til fem sekunder. Mens når z-stick'en er på, så går det som forventet og konsistent, på under halvt sekund vil jeg tro. Hva kan det komme av?

Wall Controlleren skal ikke ha behov for gateway'en på for å fungere, men det kan være at du har for få noder i nettverket til at det "flyter" godt nok. Når du kobler ut Z-stick'en (hvorfor gjør du det, forresten?!), så fjerner du jo en særdeles sentral node.

 

Å prøve å fortelle optimaliseringsrutinen hvordan den skal fungerer har nok ikke noe for seg selv om du trykker aldri så hardt. ;) 

 

19 minutter siden, Banega skrev:

Men hvordan vet jeg at har "direkte association" mellom bryter og veggplugg? Ser ikke noe til dette begrepet i HomeSeer.

Det er ikke noen alternativer. Enten er noe assosiert eller så er det ikke. :) 

 

13 minutter siden, Banega skrev:

2. Jeg fikk bare assosiasjonene til å virke etter at jeg fjernet wall plug'ene og addet dem til nettverket på nytt men "non-secure". Hva er egentlig "risikoen" her? Hva slags kommunikasjon er det som sendes uten kryptering?

Den er særdeles minimal. Men strengt tatt kan noen lytte på 868 MHz, dekryptere signalene dine og overstyre noen lys. Men risikoen for det er så liten at jeg personlig har vurdert det som ikke vesentlig. Jeg kjører non-secure på alt utenom dørlåser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Moskus skrev:

Når du kobler ut Z-stick'en (hvorfor gjør du det, forresten?!), så fjerner du jo en særdeles sentral node.

 

Hehe, det er for å teste ut/simulere hvor robust et smarthus basert på Z-wave og amatørmessig hobbydriftet Home Assistant-installasjon vil være, og hvordan det vil virke dersom jeg har Pi'en nede for service samtidig som kona eller andre behøver å skru på lysene. Så hadde jeg lest noe om at Z-wave krevde en gateway/smarthussentral for å fungere. Kort fortalt så ønsker jeg at trådløste styrte lys av/på brytere skal virke selv om sentralen er nede eller ødelagt.

 

Jeg synes jo i utgangspunktet om ting at kryptering bør være default, så jeg vil nok anstrenge meg litt mer for å få det til å fungere senere. Men er litt skuffet over at det ikke bare fungerte. Jeg har lest at det skulle påvirke bl.a. rekkevidden men jeg satt i med maks en meter mellom enhetene, så skulle ikke tro det var grunnen. Kanskje ikke det er støttet i enhetene mine, det har jeg ikke sjekket veldig nøye. Jeg fikk altså satt opp assosiasjonene, men da jeg trykket på bryterne så skjedde det ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Zwave trenger litt tid for at meshet fungerer godt.

På et nyopprettet mesh så kjenner ikke nodene til annet enn USB-stikka (I ett slikt lab-oppsett).
Jeg vil tro at så lenge stikka har strøm (og HS disablet) så vil den delta i meshet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, NilsOF skrev:

Jeg vil tro at så lenge stikka har strøm (og HS disablet) så vil den delta i meshet.

Det var tydelig at den gjorde det, selv om ikke HomeSeer var startet. Men bare at den var plugget i og lyste gjorde at responstiden på bryterne ble normale igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.