Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SPDT bryter for robotgressklipper


cpu22

Anbefalte innlegg

Jeg parkerer på gresset det robotklipperen skal klippe. Så jeg har tenkt å grave ned 3 brytere (SPDT) som endrer på grensewiren (og guidewiren) som bestemmer hvor klipperen skal kjøre. Når bilen er parkert, switcher jeg om bryterne slik at robotklipperen ikke kommer inn på området og kjører seg fast under bilen. Bryterne må få power fra en wire som også graves ned, og de bør huske sin siste posisjon etter et strømbrudd. Styringen kan være via kabel, wi-fi eller annet.

 

Er det noen som har idéer til hvilken bryter jeg kan bruke til dette?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Moskus said:

... er ikke dette noe et vanlig relé kan gjøre?

 

Jo, egentlig. Kanskje det blir løsningen. Jeg hadde foretrukket å ikke bruke effekt på å holde reléet i den ene posisjonen. Men det er jo ikke mye effekt det er snakk om (tenker høyt). Enheten som styrer reléene kan huske hvilken posisjon den hadde før et evt. strømbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.azatrax.com/latching-relay.html

 

Om jeg har forstått den rett så bruker du kun strøm på å skifte posisjon. 12 Volt.

 

I tillegg så trenger du kanskje noe som gir strøm inn når du skal skifte om på posisjonene. Det kan bli endel komponenter, men jeg tror de er små nok til at alt går i en pen Biltemaboks eller noe lignende.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Guahtdim said:

http://www.azatrax.com/latching-relay.html

 

Om jeg har forstått den rett så bruker du kun strøm på å skifte posisjon. 12 Volt.

 

I tillegg så trenger du kanskje noe som gir strøm inn når du skal skifte om på posisjonene. Det kan bli endel komponenter, men jeg tror de er små nok til at alt går i en pen Biltemaboks eller noe lignende.

 

Bra tips. Et slikt relé vil også huske siste posisjon såvidt jeg skjønner. Jeg tror ikke det trengs noen komponenter ved reléene, hvis styresignalene lages et sentralt sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg rett så tenker du å benytte ett rele i hvert "kryss" på grensekabelen + ett rele for å endre på guidekabelen?

Jeg har ikke noe å bidra med mtp. valg av komponenter, men om jeg har forstått planen din rett så kan du spare deg for ett av releene på grensekabelen og muligens også rele på guidekabelen.

 

På hytta har vi en manuell variant av det du ønsker å sette opp, med en vippebryter som "åpner/lukker" for område der vi parkerer. Dette er løst med kun EN bryter som switcher mellom om grensekabelen skal gå rundt parkeringsplassen eller ikke. I vårt tilfelle så har vi avsluttet guidekabelen midt på grensekabelen som avgrenser parkeringsplassen, men det er ikke sikkert det vil passe for din plen...

Dårlig forklart, men det hjelper kanskje med en dårlig tegning:

Rød = Grensekabel

Grønn = Bryter

Blå = Guidekabel (stiplet del blir i realiteten del av guidekabel når parkeringsplassen er koblet inn)

image.png.0f70d9427837c73ea44887fe9e74ea4d.png

 

EDIT:

Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at vi bare har dratt guidekabelen rett over den "avgrensende" grensekabelen og koblet den til grensekabelen lengst vekk... Husker ikke 100% men mener at det skal fungere. Klipperen vil uansett stoppe når den møter på grensekabelen.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/08/2020 at 08:37, Hillmar said:

Om jeg forstår deg rett så tenker du å benytte ett rele i hvert "kryss" på grensekabelen + ett rele for å endre på guidekabelen?

Jeg har ikke noe å bidra med mtp. valg av komponenter, men om jeg har forstått planen din rett så kan du spare deg for ett av releene på grensekabelen og muligens også rele på guidekabelen.

 

På hytta har vi en manuell variant av det du ønsker å sette opp, med en vippebryter som "åpner/lukker" for område der vi parkerer. Dette er løst med kun EN bryter som switcher mellom om grensekabelen skal gå rundt parkeringsplassen eller ikke. I vårt tilfelle så har vi avsluttet guidekabelen midt på grensekabelen som avgrenser parkeringsplassen, men det er ikke sikkert det vil passe for din plen...

Dårlig forklart, men det hjelper kanskje med en dårlig tegning:

Rød = Grensekabel

Grønn = Bryter

Blå = Guidekabel (stiplet del blir i realiteten del av guidekabel når parkeringsplassen er koblet inn)

image.png.0f70d9427837c73ea44887fe9e74ea4d.png

 

EDIT:

Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk at vi bare har dratt guidekabelen rett over den "avgrensende" grensekabelen og koblet den til grensekabelen lengst vekk... Husker ikke 100% men mener at det skal fungere. Klipperen vil uansett stoppe når den møter på grensekabelen.

 

Ja, det er mulig jeg kan spare et relé eller to. Guide-kabelen min går videre tvers gjennom "P-området" også. Det står selvfølgelig ingen ting i bruksanvisningen om dette, så det er interessant det du skriver. Jeg må vel prøve meg fram, men problemstillingen ser ut til å være akkurat det samme som ditt tilfelle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.