Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ultralyd nivåbryter for kloakk


Fermate

Anbefalte innlegg

Det har vært noen forespørsler om kloakkpumpe løsningen min.

 

Jeg bruker en EchoPod DL 24 fra Icenta

Den kostet meg 391 UK Pund i Mars 2013

(Inkl. frakt og en "USB Fob" for programmeringen til 30Pund)

 

Den har kjørt helt feilfritt i siden den ble montert

(Til forskjell fra de mekaniske flottørene som hang seg opp i dopapir hver annen måned)

 

Start og stopp av kloakkpumpa monitoreres (kun, styres ikke) av HomSeer som sjekker at den går regelmessig men aldri lengre enn 2 min.

 

EchoPod'en er montert i et skråsaget 110mm kloakkrør i en blindmuffe på toppen:

(Husk luftehull på toppen)

 

kloakk.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du ja.

 

Jeg har samme opplegg hjemme, med pumpekum og en liten pumpe, men fikk veldig varierende målinger fra ultralyd sensoren. Jeg hadde også planer om å sette den i et rør, men da jeg skulle se på dette nå i sommer så var terminalene sensoren så og si rustet bort. Jeg hadde denne sensoren : http://www.maxbotix.com/Ultrasonic_Sensors/MB7092.htm 

Skulle være ip67 og tåle alskens sure miljøer.

 

Uansett, hvordan tar du info fra sensoren inn til Homeseer? 

Jeg har en også en egen alarm på flottør som piper, har koblet den til en magnetsensor og får varslinger på den, men fortløpende måling av nivå ville jo også vært gull

 

Hvordan ser scriptet for monitorering av pumpen ut ( at den går regelmessig og ikke for lenge) 

 

Sånn by the way, hva slags pumpe har du? Opplevd problemer? Jeg er på pumpe nr2 på 2 år. Kjøpte 2 stk når jeg fikk dette installert slik at jeg kunne bytte den kjapt om den skulle stoppe. 

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme pumpa har kjørt i 15 år.

Har en til i kjelleren jeg også men glemmer å vri på akslingen en gang i året slik at pakningene ikke skal sette seg.

 

Ja det er sure miljøer det der ;) 

Men EchoPod'en er bygget for det.

 

Jeg har en Fibaro der S1 mates fra motorstrømmen.

Så er det timer eventer som kanselleres og rekjøres hver gang pumpa starter og stopper.

 

Når pumpa starter: Gi alarm om at pumpa "ikke stopper", om 2 min. OG Kanseller "ikke går" eventen.

Når pumpa stopper: Gi alarm om at pumpa "ikke har gått på 2 døgn", om 2 døgn. OG Kanseller "ikke stopper" eventen.

 

Motor og styrestrøms sikringen overvåkes av En batteri drevet "Nexa" modul.

(Kan jo ikke sende signal når strømmen går uten å bruke batteri :) )

 

Bryterstrømmen på EchoPod'en er ikke sterk nok til å drive kontaktoren som starter pumpa så jeg har ett ekstra relee i mellom, det går på 24V som selve Poden.

Poden sender et linjert signal for kloakk høyde men har ikke tatt det inn i HS enda for jeg har ikke sett behovet.

 

Pumpa er noe italienske greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm så du bruker bare den echopoden til å starte pumpa? Mine (lowara)  pumper har mekaniske vipper som flyter opp og starter pumpa til nivået er lavt nok igjen. Jeg ville ha verdien fra ultralydsensoren inn i grafene mine :)  Tallnerd.

 

S1 på fibaro er vel ment for å koble til 0-3v for brytere, drar du motorstrømmen innom der? 

 

Tanken min var å ha en liten wall switch som alltid står på, deretter ha events som trigger når watt økes (pumpe=på) 

 

Utkobling ved drift mer enn 1min er i grunnen det jeg vil oppnå, da disse pumpene ikke har motorvern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de mekaniske vippene laget masse krøll, mest med at de ikke stoppet igjen og at pumpa gikk i flere dager når vi var på ferie :(

 

S1 på Fimaro tar 230V, -du tenker på Aeotech når du nevner 3V.

 

Å måle motorstrøm er jo en mulighet men pumpen min i er 3fas og da blir det mindre å velge i av utstyr.

 

Motorvern kan du da sette på i sikrings skapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei HS styrer IKKE pumpa, den overvåker den og gir beskjed dersom den ikke har gått på 2 døgn (noe som er helt ok dersom vi er på ferie) eller dersom den har gått i mer en 2 min.

(Noe som ikke har skjedd siden jeg byttet til ultralyd styringen)

 

HS Overvåker også Sikringene både til styrestrømmen og motor strømmen, og gir også beskjed dersom motorvernet slår ut (så slipper jeg å vente på meldingen om at den ikke har gått på to dager)

 

Her er eventene på start og stopp:

(Hm jeg ser det er 30min og 23h, ikke 2 dager og 2 min som jeg sa)

Time2Dev er et script som legger dato og kl i et device for å kunnen vise enkelt på HST

 

junk2.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste:

 

Sitat

 

Sub Time2Dev(Byval pParam As String)
dim s as string
dim sDev as string

   sDev=pParam
   s=format(now,"dd.MM.yyyy HH:mm:ss")
   hs.WriteLog("Time script", "Setter dev " & sDev & " til " & s)
   hs.setdevicestring(sDev, s,true)
End Sub

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.