Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko/Heatit, Zigbee vs Z-wave og sånt


Chrske

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Chrske skrev:

Noen grunn til å ikke gå for elko sine?

Ja. De er ikke Z-wave. ;)

 

1 minutt siden, Chrske skrev:

Personlig lei z-wave, hadde vært greit å få alt over på zigbee.

Tja, det er jo smak og behag. Her i gården er det minst tull med Z-wave, det er på det jevne mer stabilt enn Zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med Zigbee er at de bruker også 2.4 ghz nettet. Som gjør at det blir ekstra støy på et allerede overfylt frekvens med wifi, bluetooth osv. Greit nok at man kan kjøre egent wifi på 5ghz, men naboer henger stort sett langt etter og 2.4 ghz gir fortsatt en god del bedre dekning/hastighet ved lengre distanser eller mye vegger imellom. 

 

https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence.html

 

Det er eneste grunnen til at jeg unngår Zigbee. Har noen få enheter jeg har testet lit men bare orket ikke det styret og er mye 2.4 ghz nett i område her, så opplevde rekkevidden som mye dårligere enn z-wave.

Endret av Dennis87
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Dennis87 skrev:

er mye 2.4 ghz nett i område her, så opplevde rekkevidden som mye dårligere enn z-wave.

Jeg har god avstand til naboene og spredte bygg jeg putter inn automasjon i.

Så for meg er z-wave hakket dårligere pga. 4 -hoppgrensa i meshet.

 

valg av teknologi avhenger an på så mye.
 

Jeg har flyttet opp alle mine 2.4ghz WiFier opp ett kanalknepp til 2,7,12 og bruker

Zigbee kanal 11(som er på nedre skulder på WiFi kanal 1).

Forhåpentligvis vil denne strategien blokkere WiFi kanal 1 og 2 for 2.4ghz WiFi-dingser som auto-allokerer kanaler og dermed gir Zigbee ett renere spillerom.
 

En annen ting jeg har observert er noe jeg anntar er interferens mellom maskinas 2.4ghz radio og zigbee-stikka. Når jeg slo av 2.4ghz -radioen så økte signalkvaliteten på de nærmeste dingsene.

Også observert er at når zigbeestikka står i en Rpi4 så har jeg dårligere signalkvalitet enn når den står i en NUC. Begge med WiFi avslått.

 

Så de nære ting spiller også en rolle..

 

Edit: I praksis så setter jeg nå inn zigbee eller z-wave alt ettersom dingsene passer best. Med andre ord jeg har dobbelt uvalg 🙂

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.