Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Intern tilgang til HS3.


tonheim

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har installert HS3 på en ny maskin, og tenkte at denne kunne jeg logge på og styre fra en annen maskin i samme nettverk. Når jeg skriver inn IP, finner den ikke noe.

Ping går fint, men får altså ikke opp webgrensesnittet til HS3.

Eksternt fungerer det å bruke https://myhs.homeseer.com/Login

Men altså ikke internt i samme nettverk.

Prøvde å åpne opp for port 80 i windows brannmuren på HS3 maskinen, men hjalp ikke. Skrudde av brannmuren på HS3 maskinen, hjalp heller ikke.

Port forwarding på ruter, ligger under WAN, og har med trafikk ut av huset å gjøre, ikke internt.

Så hva gjør jeg feil? Hvilke intstillinger må settes for å koble på webgrensesnittet til HS3 internt i samme nettverk?

 

mvh tonheim

Tidsavbrudd.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du den interne, eller den eksterne, IP'en til maskinen som har HS3? Dersom du bruker den eksterne, vil vel routeren tolke det som ekstern trafikk (mener på at min gjør det) og da må du ha port-forwarding og slikt. Du må også sette router opp til å forwarde riktig protokoll, hvis jeg husker rett (TCP).

 

Ser du noe i loggen til HS3 når du har forsøkt å koble deg til? Jeg har dette problemet eksternt, men ikke internt. Altså når jeg sitter på samme nettverk, betyr det ingenting om jeg bruker intern eller ekstern IP for å koble til HS3-maskinen. Men jeg får ikke tilgang fra eksternt uansett hva jeg gjør. Det har fungert tidligere, men etter at jeg skiftet rundt på porter (ble så mange påloggingsforsøk fra internettkafeer i Russland...) har det ikke fungert hos meg lengre. Det er nok relatert til router, og ikke til HS3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyHS skal forwarde til den lokale maskinen når man er på det lokale nettverket (slik at trafikken ikke trenger å gå gjennom internett). Derfor er det nok lokalt hos deg.

 

Jeg tipper at maskinen allerede brukte port 80, og derfor ble porten satt til 81 istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Har Skype noengang blokkert port 80?

Windows sin integrerte webtjeneste gjør det derimot. Man kan deaktivere http.sys i regedit for å unngå problemet. :)

Ja: https://support.skype.com/en/faq/FA148/which-ports-need-to-be-open-to-use-skype-for-windows-desktop

 

Sitat

If the port chosen for incoming connections becomes unavailable, by default ports 80 and 443 will be used as alternatives. If another application (such as Apache HTTP server or IIS) uses these ports, you can either configure the application to use other ports, or you can configure Skype to not use these ports.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å bare sette HS3 til å svare på en annen port i tilfelle det er dette som er problemet?

Når jeg brukte Domoticz brukte den for eksempel port 8080 som standard.

 

Eller er den noe i HS3, MyHS eller HS Touch som krever port 80?

Endret av tonheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎20‎.‎11‎.‎2016 klokken 19.14, ZoRaC skrev:

Det er vel ikke det samme.

 

Skype vil jo ha tilgang til port 80 som alle andre nettlesere og/eller tjenester vil ha. Blokkerer du port 80 i brannmuren din vil ikke Skype fungere. Men du vil heller ikke kune surfe på nettet, så det merker du fort. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det er vel ikke det samme.

 

Skype vil jo ha tilgang til port 80 som alle andre nettlesere og/eller tjenester vil ha. Blokkerer du port 80 i brannmuren din vil ikke Skype fungere. Men du vil heller ikke kune surfe på nettet, så det merker du fort. ;) 

Det er forskjell på innkomne og utgående. Nettlesere kobler til (utgående) webservere (inngående) på port 80. Det er langt fra det samme som at Skype "okkuperer" port 80 (innkommende) på pcen din. 

 

Jeg bruker XAMPP (webserver) til utvikling. Det feiler hvis Skype kjører fordi port 80 er opptatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Det er vel ikke det samme.

 

Skype vil jo ha tilgang til port 80 som alle andre nettlesere og/eller tjenester vil ha. Blokkerer du port 80 i brannmuren din vil ikke Skype fungere. Men du vil heller ikke kune surfe på nettet, så det merker du fort. ;) 

 

Dette kommer jo helt an på om du blokkerer inngående eller utgående trafikk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, iblis skrev:

Dette kommer jo helt an på om du blokkerer inngående eller utgående trafikk. 

Prøv å blokker en av dem og se om Skype fungerer. ;)

 

Poenget var at HomeSeer kan fint kjøre på port 80 på maskinen og man kan fint kjøre Skype samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Prøv å blokker en av dem og se om Skype fungerer. ;)

Skype vil nok kanskje ikke fungere om du blokkerer port 80 utgående, men det påvirker ikke muligheten til å kjøre HS3 på port 80 innkommende. ;)

 

10 minutter siden, Moskus skrev:

Poenget var at HomeSeer kan fint kjøre på port 80 på maskinen og man kan fint kjøre Skype samtidig.

Ikke nødvendigvis, ikke i følge Skype sin FAQ/Knowledgebase. Hvis Skype starter først og dens foretrukne port er sperret, så vil den ta port 80.

 

Her er også eksempler på problemer med HS3, pga Skype og port 80:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=163436

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=132169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sporet vel litt av, Skype var ment som et eksempel på noe som blokkerer port 80, men det kan også være noe annet (eller ingenting). 

 

Derfor hadde det vært interessant å vite hvilken adresse @tonheim bruker til å åpne HS3-siden der det fungerer. :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forandret port i HS3 på setup siden til 8080, da kunne jeg ligge på med http://192.168.1.44:8080/

Vel å merke etter at jeg har forandret nettverket til et privat (hjemme)nettverk. På maskinen hadde dette nettverket kommet som et Offentlig nettverk under nettverks og delingssenter.

Deaktiverte brannmur på privat nettverk, men tenker at det holder vel å åpne for port 8080 UDP/TCP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tonheim skrev:

Jeg forandret port i HS3 på setup siden til 8080, da kunne jeg ligge på med http://192.168.1.44:8080/

Vel å merke etter at jeg har forandret nettverket til et privat (hjemme)nettverk. På maskinen hadde dette nettverket kommet som et Offentlig nettverk under nettverks og delingssenter.

Deaktiverte brannmur på privat nettverk, men tenker at det holder vel å åpne for port 8080 UDP/TCP

 

Aha, "offentlig nettverk" ja, det skaper nok en del problemer. "Hjemmenettverk" og åpning av 8080 TCP bør nok gjøre susen. :) kan hende det funker med 80 også nå som du har fått endret til "hjemmenettverk". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil fortsette å bruke port 80 på Windows 7/8/10 (og hvem vil vel ikke det ;) ), så kan man deaktivere http.sys sin startup. Det gjør man i registeret.

  1. Start Regedit
  2. Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\HTTP
  3. Endre DWORD "Start" til 4
  4. Restart PCen.

Nå burde port 80 være ledig til HomeSeer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.