Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Servicebryter - unngå den?


Erling

Spørsmål

Dette er et tema som ofte blir nevnt, jeg skjønner litt men faller av når «noen» snakker om alternative lyskilder.

 

Spurte elektrikeren min, han snakket om nye regler som kom, KNX, ristet på hodet av meg og sa det ville bli bra...

 

Kan noen gjenta kravene/reglene? Søkte men fant ingen tråd med det i tittelen. 🤡

 

Dette skal skje hos meg.

 

Badet:

På badet skal jeg ha nytt speil, med lys, stikkontakt osv. Må satse på at jeg ser bedre ut der...

 

SOGN speilskap

https://www.linnbad.no/speil-belysning-1/sogn-speilskap

 

Teknisk: https://static1.squarespace.com/static/526a75e7e4b0d55c33aa4834/t/5b2b7b9a758d46759ea5e3a4/1529576349884/k2_Spikerslag+speil+juni+18.pdf

FDV: https://static1.squarespace.com/static/526a75e7e4b0d55c33aa4834/t/5cc84e037817f7ca0b34063d/1556631044145/FDV+SOGN+SPEILSKAP+.pdf

 

Er dette noe som krever at det må være servicebryter?

 

+

 

Hva med Philips Hue taklampen på badet?

 

Terrassen:

I taket der vil jeg ha 2 slike:

 

Econic Outdoor Wall Light

https://www.philips-hue.com/en-us/p/hue-white-and-color-ambiance-econic-outdoor-wall-light/1743830V7

 

Det er uttak i midten av terrassen, ser for meg en hvit-boks der og ledning til hver lampe.

 

Kan jeg slippe servicebryter her? Har det i dag med lampen fra 2006.

 

+

 

Nevner at på ytre gang i blokka, der fikk jeg nylig lagt inn Fibaro-bryter uten at det kom servicebryter. Synes selv det er like utsatt som terrassen med tanke på «vått rom». 🤔

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Erling skrev:

Er dette noe som krever at det må være servicebryter?

I prinsippet ikke, MEN det må være SELV-merket, og koblet slik at du (ja, du personlig) ikke kan drive vedlikehold på det.

 

1 time siden, Erling skrev:

Hva med Philips Hue taklampen på badet?

Da kan du vel drive vedlikehold? Og får et krav om allpolig brudd.

 

1 time siden, Erling skrev:

Nevner at på ytre gang i blokka, der fikk jeg nylig lagt inn Fibaro-bryter uten at det kom servicebryter.

Det går fint, men det er avhengig av lyskilden din. Har selv dette. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Erling skrev:

Takk @Moskus for svar.

 

Må bare håpe på en velvillig elektriker, hverken speilskapet eller taklampen på badet kan byttes pærer på. De er integrert med noen ti-talls timers levetid.

 

Bare pass på at sikkontakten som styrer lyset på speilet ikke er tenkt brytes av samme bryter. Jeg har et skap med integrert led-belysning i overkant, som jeg da i utgangspunktet kunne sluppet unna to-polet brudd på. Men siden stikkontakten er koblet slik at den bryter med lyset så kan jeg ikke ha noen dimmer før denne. Kan sikkert kobles om dette også, men tror ikke det er helt uvanlig å ha et stikk i baderomsskap som brytes likt med lyset.

Endret av Kropling
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt treig i nøtta her, men klarer ikke finne noen lamper med «SELV».

 

Er eneste kravet at man ikke kan drive vedlikehold med lampen? At det ikke er mulig å bytte pærer holder det til å unngå 2-polt brudd?

 

@Kropling godt poeng det, har det slik i dag, da står lyset på hele tiden slik at radioen har strøm og må «boote» hver gang jeg går på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OK, jeg gir opp... 😳 med å forstå!

 

Hvis elektriker er grei så ordner han, enten med servicebryter i sikringsskap eller ute. 2-polt brudd. Hvis ikke fjerner jeg Fibaro-bryteren og stoler helt på Hue-plug-innen.

 

+
 

Ang. speilskapet var det vanskelig å komme i kontakt med teknisk utover sentralbordet. Får satse på ekstra kontakt over skapet til radio + tannpusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.