Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Junistar lux 2700k til Jupiter Tek


Smith11

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg prøver å få smarte lys i huset, phillips hue (gu10) er planen. (med mindre jeg blir overbevist om noe annet).

 

Vi har i dag Junistar lux 2700k, hvor du har en spott med innebygget pære og en driver. Cob holder.

Det jeg ikke vet, er om hver spott har egen driver eller hvert rom har felles driver.

 

Jeg kunne tenkt med å brukt Jupiter Tek, men forstår ikke helt om de kommer med egen driver, eller bare kobles rett på 230V.

 

 

Noen som kan dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar dette er SG sine Junistar Lux du mener.

De kommer med en driver for hver downlight.

 

Hvorfor bytte ut downlightene når du kan bytte ut dimmeren å få smart lys?

Z-Wave og Zigbee systemene har dimmere som gir deg smart lys.

Philips HUE bridge kan kanskje være litt sær på å legge til annet enn Philips komponenter, men det har jeg ingen kjennskap til. (HUE Bridge er vel zigbee?)

Er vesentlig billigere å bytte dimmer enn å bytte samtlige downlights.

Timepris på elektriker er jo noen kroner og downlightene som demonteres får du ingen ting for fra elektriker.

Selv om downlightene bare er noen måneder gamle.

 

Jupiter Tek kobles rett på 230V og har utskiftbar pære med GU10 sokkel.

 

Om du velger å bytte til smart dimmer vil du også ha mulighet for å styre lyset selv om automatikken av en eller annen grunn går i stå.

Det øker WAF betraktelig.

 

Bare mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å styre hver enkelt pære.

Og selv om jeg har vært i eldre hus der de hadde 17 dimmere i stuen så går ikke jeg for den løsningen. 

 

Jeg er ikke låst på Hue, men det er det systemet jeg vet lar meg styre hver enkelt pære. 

 

Spotter og koblinger gjør jeg selv. 

Endret av Smith11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det er boks for downlightene så kan du jo legge egen dimmer for hver downlight og likevel komme under pris for utskifting.

Kan da ikke styre hver downlight fysisk, men du kan gjøre mye gøy i automasjonshuben.

 

17 minutter siden, Smith11 skrev:

Spotter og koblinger gjør jeg selv. 

Dette gjør jo regnestykket litt anderledes med tanke på kostnader.

Forutsatt at du har nødvendig kompetanse for arbeid på elektriske installasjoner. 🙂 

(Du er kanskje elektriker for alt jeg vet, men jeg har ikke fått inntrykk av det ved måten du stilte spørsmålet på i første post.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Smith11 skrev:

Jeg ønsker å styre hver enkelt pære.

Hvis man ønsker å styre hver enkelt pære så det jo ikke så mange alternativer, da hadde jeg selv gått for Hue.

 

Men når er det praktisk å styre hver enkelt pære? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Vi har flere uavhengige lyskilder i forskjellige rom, spesielt i stua, og de styres i 99.9999997% (hvis det ikke faktisk er 100%) av alle tilfeller sammen uansett.

 

 

44 minutter siden, Smith11 skrev:

Spotter og koblinger gjør jeg selv. 

Hvis du ikke er fagmann er det enda mindre lurt å gjøre sånt selv i et sameie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som lar deg styre hver enkelt pære, er en DALI løsning.

DALI er en trådbasert løsning, så det krever litt mer arbeid å trekke om i rørene, men hvis du skal gjøre det selv, koster det ikke noe annet en tid.

 

 

Det ser ut som jupiter TEK har en forankoblet trafo. Du kan derfor ikke bruke disse direkte mot phillips hue.

 

Men hvorfor gå for GU10 når du kan bruke Hue spot direkte?

https://www.power.no/hjem-og-fritid/belysning/smart-belysning/smarte-lamper-og-spotter/smart-spotter/philips-hue-milliskin-recessed-wh-1x55w/p-1101989/store/1101/?gclid=Cj0KCQjwuL_8BRCXARIsAGiC51D5Fa564ylkufmGlPw-o9x8E6MER7YhDoVgoW5On7ZA3hvVJvk6YNgaAtJwEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

 

 

Endret av Tverfyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for svar og ideer. 

 

Da har jeg gått til innkjøp av en stk phillips hue spott, av typen som Tverfyll foreslo. 
Men ikke hvitt, tok med farge pære. Så scorer jeg kanskje noen pappa poeng på det.

 

Så får vi se om den passer, men tror det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, nå har det dukket opp et nytt problem. 

Det å sette inn Phillips Hue pærer på soverom fungerte ikke så bra. 

Vanen med å slå av/på lyset når du går inn/ut av soverommet tuller det til. 

 

Vent noen her om Phillips Hue har en slik bryter?

Eve Light Switch Smart Home veggbryter

 

Har ikke lyst å blande to systemer,  Eve og Hue. 

 

 

 

 

Endret av Smith11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.