Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste løsning for strømavlesning per kurs?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ønsker å se på muligheten for å overvåke strømforbruker og få dette inn i Homeseer. Panelovner vil avleses via Fibaro innstikk-moduler, men den løsningen fungerer ikke på en del annet utstyr (VVB/hvitevarer/gulvvarme) som jeg også ønsker å overvåke. Multireg sine termostater som jeg vil installere for gulvvarmen har i utgangspunktet ikke støtte for energimåling, men dette burde "enkelt" la seg løse med en virtuell device m/timer som teller når de er påskrudd (lasten er jo den samme så lenge de er på).

 

For VVB og hvitevarene ønsker jeg å avlese dette i sikringsskapet med energimålere alá denne. Noen som har erfaringer med disse? Kan den jeg linker til der lese av 2 kurser, eller er det som det ser ut i databladet for 2 faser?

 

Vil jeg som da kun har én fase i sikringsskapet hjemme ha denne typen? Kan jeg måle flere kurser med denne dersom jeg bare tar faselederen fra flere gjennom den, eller vil det gi feil avlesning? (Jeg skjønner at jeg da vil få felles avlesning for kursene jeg tar i den). Eksempelvis om jeg vil lese av komfyr og platetopp sammen som er to ulike kurser i mitt skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrick skrev:

Kan jeg måle flere kurser med denne dersom jeg bare tar faselederen fra flere gjennom den, eller vil det gi feil avlesning?

Jeg er ganske sikker på at det gir feil avlesing, ja. Så vidt jeg vet kan du kun bruke en leder om gangen.

 

Men det finnes jo en med opp til tre ledere samtidig (selv om disse også blir slått sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er gode forslag (selv om jeg ikke ville hatt VVB på mikromodulen som iblis foreslår.. For lite "overhead").. Det blir derimot en tilsvarende dyr installasjon, gir utfordringer med plassering, og krever elektriker (som de jeg linket også gjør riktignok).

 

Kunne stappet skapet fult av OWL avlesere hvis jeg får RFXTRX til å motta dette signalet, de går på batteri og har erfaringsmessig svært god batteritid. Da kan jeg gjøre det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrick skrev:

Begge er gode forslag (selv om jeg ikke ville hatt VVB på mikromodulen som iblis foreslår.. For lite "overhead").. Det blir derimot en tilsvarende dyr installasjon, gir utfordringer med plassering, og krever elektriker (som de jeg linket også gjør riktignok).

 

Ikke hvis du bruker den med en ekstern kontaktor. 

 

Sitat

Load control by external contactor

This mode, available only for version C and the use of an external contactor, allows the management of loads up to 45A. The device supports two types of external contactors

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 22.11.2016 klokken 12.14, Moskus skrev:

Jeg er ganske sikker på at det gir feil avlesing, ja. Så vidt jeg vet kan du kun bruke en leder om gangen.

 

Det stemmer ikke.

Hvis man trekker en leder fra hver sikring gjennom samme sensoren, vil den måle summen av disse. for eksempel om man ønsker vaskemaskin og tørketrommel på samme sensoren. Det er derimot viktig at du bruker samme fasen på begge ledningene, hvis ikke vil du kun få opp avviket mellom strømtrekket (Samme prinsippet som en jordfeiltrafo)

 

Tverfyll

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tverfyll skrev:

Hmm. Det var rart.

Da må jeg teste dette når jeg kommer hjem, og kanskje komme med en beklagelse1f607.png

Nå er det ikke i går jeg testet dette, det er flere år siden nå. ;)

Men da jeg prøvde dette i forrige bolig stemte det ikke.

 

Men jeg er ikke elektriker, så jeg skal ikke si hva som er riktig. Jeg refererte kun egen erfaring. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.