Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-wave inne, Zigbee utendørs?


Mart

Spørsmål

Hei

 

Er såvidt i gang med hjemmeautomasjon med noen dimmere på z-wave teknologi og Homey som hjerne. Tenkte nå å bevege meg ut der jeg har en del eksisterende utelys (spotter + "vanlige pærer" som alle nå styres fra én dum bryter inne uten dimming. Jeg kunne tenkt meg å bytte pærer på alle lys ute til smarte pærer/spotter (Trådfri eller lignende som ikke koster skjorta) primært for å kunne styre noen av disse (men ikke alle) med noen trådløse bevegelsessensorer.

 

Det optimale hadde kanskje vært å bruke z-wave-pærer for å holde seg til en mesh-teknologi, men det eksisterer vel så og si ikke?

 

Tenker at jeg da burde gå for en zigbee-bevegelsessensor for å få raskest mulig respons på pærene med assosiasjon direkte fra bevegelsessensoren. Er det riktig tenkt?

Eller burde jeg gå for z-wave for å ha mest mulig av samme teknologi? Er det noen ulemper ved å blande?

 

Og mens jeg først er i gang, har noen tips til både bevegelsessensor og pærer/spotter som tåler ned mot la oss si -20 grader som det fort kan bli vinterstid?

Endret av Mart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg gjør akkurat som du beskriver, med en miks av zigbee og z-wave.

Fordelen er at man kan velge fra 2 standarder på hvilke dingser som passer bruken best.

Foreløpig er Zigbee mest brukt utendørs, da det er praktisk for meg å bruke zigbee-pærer/lys for å utvide meshet.

Resultatet er at jeg har lengre rekkevidde på zigbee en det er på z-wave.

(4 hopp-grense i z-wave og stort areal med flere bygninger å dekke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Mart skrev:

Trådfri eller lignende som ikke koster skjorta

Vil anbefale Philips Hue utstyr. Det er ikke alt fra ikea som er like stabilt selv om noe fungerer veldig bra. Ellers synes jeg zigbee er best både inne og ute til lys i og med at produsenter på lysutstyr ser ut til å foretrekke zigbee.


 

Sitat

Og mens jeg først er i gang, har noen tips til både bevegelsessensor og pærer/spotter som tåler ned mot la oss si -20 grader som det fort kan bli vinterstid?


Philips Hue utendørs bevegelsesensor er lagd for dette. Kan anbefales.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for gode svar fra dere alle. Da går jeg for zigbee ute med en Phillips hue utendørssensor. 

 

Er det noen ulempe å likevel bruke trådfri-pærer sammmen med Phillips Hue utendørssensor?

Vil påstå at det litt mer klassiske looket på trådfri-pærene gjør seg litt bedre i utelampene enn looken på Hue-pærene. De er jo også et knepp billigere.

 

Det er vel heller ingen av disse vanlige E27-pærene som egentlig er laget for utendørsbruk, men mener jeg leste et sted at det sjelden ble et problem når de er montert i en utendørslampe.

 

Trenger også en dørsensor som også skal kobles til disse pærene, og da må jo det også bli zigbee. Tips til liten og god variant som snakker direkte med pærene via zigbee-assosiasjon, men også funker fint i Homey? Telldus, Aqara, Nexa, Nedis, Samsung SmartThings?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutter siden, Mart skrev:

Sameksistent med div fabrikat fungerer fint.

 

19 minutter siden, Mart skrev:

Det er vel heller ingen av disse vanlige E27-pærene som egentlig er laget for utendørsbruk, men mener jeg leste et sted at det sjelden ble et problem når de er montert i en utendørslampe.

Jeg har ennå tilgode å teste -25 grader. Men siden radioen genererer litt egenvarme tror jeg det vil gå bra.

19 minutter siden, Mart skrev:

Vil påstå at det litt mer klassiske looket på trådfri-pærene gjør seg litt bedre i utelampene enn looken på Hue-pærene. De er jo også et knepp billigere.

Jeg har hatt noen tilfeller med at Ikea-pærene faller ut av meshet når 220volt speninngen har vært ustabil. Hue-pærene har tålt det.

Ganske irriterende. Jeg kommer til å gå for White Ambiance Hue-pærer fremover.

Jeg liker muligheten for automatisk justering av fargetemperaturen.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.