Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarsler/brannvarsler KD101


Superzite

Anbefalte innlegg

KD101 er en seriekoblet røykvarsler som virker på 433mhz.

Det jeg lurer på er om det mulig å aktivere brannalarm/røykvarsler fra Homeseer ? 

Tidligere hadde jegI domoticz og her var det mulig, kunne vært greit å bruke dette som sirene ved eventuelt innbrudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Superzite skrev:

Det jeg lurer på er om det mulig å aktivere brannalarm/røykvarsler fra Homeseer ? 

For å være helt ærlig så er jeg ikke sikker, men jeg mener at det skal være det. Jeg har aldri prøvd det selv, selv om jeg har mange KD101.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Superzite skrev:

Fikk laget en output device ved å velge type KD101 som kan sende noe til enheten, men den går ikke i panic mode, den blinker kun grønt i learn dioden. 

 

Ta en titt på denne tråden for hjelp om dette. Ser ut som han hadde samme problem og fikk ordnet det etter litt hjelp fra b_weijenberg. Skulle gjerne ha hjulpet deg selv, men jeg bruker ikke HS lenger dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

b_wejenberg er RFXCOM-Bert selv. Hvis ikke han får det til så får ingen det til. ;) 

Er nok noe med HomeSeer, og hvordan RFXcom setter opp security device. Funka jo rett ut av boksen i Domoticz.. ;-) 

 

1 hour ago, iblis said:

 

Ta en titt på denne tråden for hjelp om dette. Ser ut som han hadde samme problem og fikk ordnet det etter litt hjelp fra b_weijenberg. Skulle gjerne ha hjulpet deg selv, men jeg bruker ikke HS lenger dessverre.

Fikk det til slik som beskrevet her, men da må HomeSeer være master, litt usikker på hvordan serie koblingen av varslere vil virke da. Får se mer i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superzite skrev:

Fikk det til slik som beskrevet her, men da må HomeSeer være master, litt usikker på hvordan serie koblingen av varslere vil virke da. Får se mer i morgen.

Jeg trodde det fungerte likt. Master trenger ikke være online for at de andre skal ta imot "trigg alarm"-beskjed, og det er jo det viktigste: Brannalarmen MÅ fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Jeg trodde det fungerte likt. Master trenger ikke være online for at de andre skal ta imot "trigg alarm"-beskjed, og det er jo det viktigste: Brannalarmen MÅ fungere!

YES.. Den MÅ funke. Får teste i morgen om det blir det samme om en av enheten er master eller om HS er master. 
 

Kan se ut som det er en liten forskjell i hvordan HS og Domoticz gjør det med Security devices. 

 

1 hour ago, Evelen said:

Veldig rart at dette ikke skal fungere.

Du kan jo alltids kjøre Domoticz separat og aktivere dem med JSON fra HS, da trenger du sikkert en ekstra RFXCOM enhet, så da kommer dog kostnaden der.

 

Mer hardware prøver jeg å unngå.. ;-) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: 
1. Legg til en RFXCom Output device Type KD101 - Velg transmitter og en kode 

Output devicen kommer opp i Device list med 3 knapper: Panic - For å utløse brannvarslerne, Learn - Sette HS til å være master når du skal programmere KD101(brannvarslerne), Normal - Slå av panic mode eller learning mode.

2. Sett så KD101 i learn mode, ved å trykke en gang på learn knapp og learn diode vil lyse rødt, trykk så Learn knapp i HS KD101 vil kvittere med å ule. 

3. Trykk så test knapp på KD101. RFXCom i HS vil fange opp denne og legge til en device under security sensors.

 

KD101 trenger ikke kontakt med HS for å sende signal til alle enhetene. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

48 minutes ago, DiderikFrom said:

Dette er supert!

 

Men kan du bekrefte at man kan stoppe ulingen fra HomeSeer også?

Om du starter den via Panic knapp i Homeseer vil den ikke slutte før du sette den i Normal mode i HS igjen. Ser ut som HS konstant sender ut Panic signal når denne er aktivert.

Håper ikke du kan tvinge den til å stoppe om den blir utløst pga røyk.. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 24.11.2016 klokken 11.20, Superzite skrev:

Løsning: 
1. Legg til en RFXCom Output device Type KD101 - Velg transmitter og en kode 

Output devicen kommer opp i Device list med 3 knapper: Panic - For å utløse brannvarslerne, Learn - Sette HS til å være master når du skal programmere KD101(brannvarslerne), Normal - Slå av panic mode eller learning mode.

2. Sett så KD101 i learn mode, ved å trykke en gang på learn knapp og learn diode vil lyse rødt, trykk så Learn knapp i HS KD101 vil kvittere med å ule. 

3. Trykk så test knapp på KD101. RFXCom i HS vil fange opp denne og legge til en device under security sensors.

 

KD101 trenger ikke kontakt med HS for å sende signal til alle nhetene. 

 

Hvordan blir det med seriekoblingen da viss jeg f eks har fulgt prosedyren din, og lagt til alle mine 5 varslere en etter en på hs?

Endret av vr24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superzite skrev:

Serie kobling virket veldig bra hos meg. Hadde ikke satt opp dette om jeg ville ha mistet serie kobling uten at HS måtte være tilgjengelig. :-) 

Seriekopling fungerer hos meg også, men da får jeg bare detektorene inn som èn device, og jeg kan ikke se hvilken som er utløst. Så jeg må velge mellom seriekopling eller å få en device per detektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Blodstrupmoen skrev:

Seriekopling fungerer hos meg også, men da får jeg bare detektorene inn som èn device, og jeg kan ikke se hvilken som er utløst. Så jeg må velge mellom seriekopling eller å få en device per detektor.

Det er det jeg også har gjort, og jeg anbefaler det på det høyeste. Jeg anser det som så til de grader viktig at det meldes om brann til alle uansett hvor de er så fort som over hodet mulig.

 

Få alle i sikkerhet.

Deretter kan du tenke på slukking.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekopling fungerer hos meg også, men da får jeg bare detektorene inn som èn device, og jeg kan ikke se hvilken som er utløst. Så jeg må velge mellom seriekopling eller å få en device per detektor.

[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.3.2017 klokken 21.04, Superzite skrev:


emoji106.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Den 9.3.2017 klokken 20.56, Moskus skrev:

Det er det jeg også har gjort, og jeg anbefaler det på det høyeste. Jeg anser det som så til de grader viktig at det meldes om brann til alle uansett hvor de er så fort som over hodet mulig.

 

Få alle i sikkerhet.

Deretter kan du tenke på slukking.

da er HS master i learning prosess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vr24 skrev:

da er HS master i learning prosess?

Ja, det er nok det enkleste. Jeg har ikke det, for jeg har ikke behov for å trigge brannalarmen fra HS, kun få alarmen inn i HS. (Samt at trigging ikke var en mulighet da jeg skaffet meg KD-101, som nå er en evighet siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, vr24 said:

 

da er HS master i learning prosess?

Ja det er den, men den må ikke være tilgjengelig for at serie kobling skal virke.

 

2 hours ago, Moskus said:

Ja, det er nok det enkleste. Jeg har ikke det, for jeg har ikke behov for å trigge brannalarmen fra HS, kun få alarmen inn i HS. (Samt at trigging ikke var en mulighet da jeg skaffet meg KD-101, som nå er en evighet siden).

Koblet til HS for at det blir sendt mail / push melding med bilde når den blir utløst. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.