Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ESP8266-liknende hardware for zigbee, Esphome/NodeMCU-tilsvarende firmware?


gert

Anbefalte innlegg

Etter å ha kikket litt på en Switch-Bot bot, fikk jeg litt lyst å lage en liknende DIY-løsning. Tanken var først å gjøre det med ESP8266, her finnes det jo gode guider for å koble på mye rart, et relé og en servomotor burde være overkommelig. Men mtp batterilevetid, og fordi det er bedre med zigbee enn wifi, skulle jeg gjerne hatt zigbee i stedet for wifi. Finnes det noe liknende med zigbee? Jeg ser at folk har lagt inn "RIOT-OS" på Ikea-lysprer og tenker at det må da være noe miljø for små custom zigbee-moduler, men jeg kan ikke finne noe i nærheten av Esphome/NodeMCU eller tilsvarende som det er realistisk at jeg kunne brukt i et DIY-prosjekt. Noen som vet om noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også hatt noe zigbee halvfabrikata for spesialtilpassede dingser.

Disse kanskje: https://www.digistore.com/category_s/2862.htm

 

Så spørs det hvor enkelt det er å få greiene til å henge samen med diverse zigbee-definisjoner. 
Selve detaljene i Zigbee er enkle i seg selv, mens hele spesifikasjonen kan best beskrives som enorm 🙂

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skuffende lite slikt tilgjengelig for zigbee. Men det finnes jo LoRaWan. Det er en helt annen verden når det gjelder å mekke i hop noe selv, synes nå jeg. Og så har en mysensors.org som en også finner mye interessant hos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.