Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalt hardware for Home Assistant


Spurkis

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg har nylig skaffet meg Homey Pro, men jeg kjenner at jeg ikke er helt fornøyd med støtten som er tilgjengelig.

Ring er svært begrenset, Verisure finner ingen enheter selvom jeg har lagt inn rett credentials, og det ser ut til å være vanskelig å få en aeotec garage door controller til å fungere greit med Homey. Med det til grunn virker det som at gleden ved enkelhet gjør at alt kjennes ganske begrensende.

 

Dermed.. så vurderer jeg å returnere Homey for å så forsøke på HA. Raspberry PI er noe jeg har brukt før og det virker som en rimlig løsning kombinert med Aetec sin z-wave dongle. Jeg har dog leste at det bare er snakk om tid før SD kortet ryker som betyr at gode backup rutiner er viktig i tillegg til at hjemmet blir primitivt inntil jeg har fått ordnet opp i rotet.

Videre så ser jeg at flere nevner Intel NUC som gode alternativer, men her aner jeg ikke hvilken modell jeg bør gå for.

 

Håper dere kan gi meg noen gode tips på hva jeg burde skaffe for å komme i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Home Assistant i flere år nå på (flere forskjellige) Synology NAS via Docker og det fungerer utmerket. Kjører også en hel haug andre nyttige konteinere som deCONZ, Pi-hole osv.

 

Skal du gå for en Synology så pass på å velge en med +-tegn i modellnavnet, for å få støtte for Docker og/eller virtualisering.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Spurkis skrev:

Jeg har dog leste at det bare er snakk om tid før SD kortet ryker


Det er alltid snakk om tid før lagring ryker og god backup bør en ha uansett. Men det varierer hvor lang tid det tar før det ryker. All flashminne har noe som kalles wear levelling. Det betyr at de jevner ut belastningen på alle minneblokkene. Et lite minnekort får dermed oftere overskriving av en minneblokk enn et stort kort. Hvis et 2GB kort varer 1 år før det er utslitt av skriveoperasjoner så vil grovt sett et 4GB kort vare i 2 år, 32GB vil vare i 16 år og et 256GB kort i 120 år.

Mange sammenligner billige 2GB SD kort med en 256GB flash disk. Selvfølgelig varer den siste lenger. 
Dette kan en også se i spesifikasjonene til de som lager minnekort. Et 64GB kort tåler dobbelt så mange skriveoperasjoner som et 32GB kort.

Raspberry Pi med minnekort har jeg god erfaring med, men jeg har et 128GB minnekort av god kvalitet på den.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Varierer etter kapasitet: 64 GB-modell opptil 26 280 timer, 32 GB-modell opptil 17 520 timer. Basert på videoinnhold i Full HD (1920x1080) tatt opp med 26 Mbps videostøtte.
3Begrensede garantivilkår: 3 år for 64 GB-modell, 2 år for 32 GB-modell, 1 år for SD-adapter. Du finner flere detaljer på: www.samsung.com/support



Samsung MicroSD PRO Endurance 64GB - Minnekort til foto & video - Komplett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Spurkis skrev:

Ja, det var 2018-modellen av denne (DS218+) jeg brukte før jeg oppgraderte, ingenting i veien med den. Fungerer fint til HA og mye annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @stigvi sier så har størrelsen og typen/kvalitet på SD-kortet mye å se for levetiden. Og de er jo ikke dyre heller så man kan jo bare ha et ekstra liggende. Når jeg tidligere kjørte på Pi så hadde jeg alltid neste kort klart med basic oppsett av min installasjon. Hvis det da røyk så tok det meg maks en halvtime å dytte inn det nye kortet og slenge inn siste snapshot. Forutsetter at man har et godt system for backup av snapshots.

 

Jeg har gått bort ifra Pi og kjører nå Virtual Machine i Windows. Har du en gammel laptop liggende så kan det være et alternativ. Noe mer jobb å sette opp, men jeg synes det fungerer helt optimalt for min del. Du kan se en god instruksjon om det her: YouTube-Video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, stigvi said:

I går kveld var det Home Assistant konferanse med presentasjon av både det ene og det andre. Nå kan du kjøpe fiks ferdig Home Assistant hardware. Det er basert på Odroid N2+

Kult! Vet du om konferansen blir lagt ut noe sted eller var det kun live og null mulighet til å se det i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mathias skrev:

Kult! Vet du om konferansen blir lagt ut noe sted eller var det kun live og null mulighet til å se det i ettertid?

Hvis det ikke er mulig å se det i ettertid så er det rart. Det var 3 parallelle sesjoner så ingen vil få mulighet til å se alt hvis det ikke legges ut.

Men for å svare konkret: Nei, vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2020 den 21.42, TMB skrev:

Jeg har kjørt Home Assistant i flere år nå på (flere forskjellige) Synology NAS via Docker og det fungerer utmerket. Kjører også en hel haug andre nyttige konteinere som deCONZ, Pi-hole osv.

 

Skal du gå for en Synology så pass på å velge en med +-tegn i modellnavnet, for å få støtte for Docker og/eller virtualisering.

Hei! Jeg prøver å få zwave integrasjonen til å fungere på en DS218+. Om du har en zwave-stick koblet til har du noen tips til å få den til å "fungere"? Jeg får denne feilmeldingen: 

2020-12-17 19:29:26.085 Always, OpenZwave Version 1.4.3469 Starting Up
2020-12-17 19:29:43.929 Info, Setting Up Provided Network Key for Secure Communications
2020-12-17 19:29:43.929 Info, mgr,     Added driver for controller /dev/ttyACM0
2020-12-17 19:29:43.929 Info,   Opening controller /dev/ttyACM0
2020-12-17 19:29:43.929 Info, Trying to open serial port /dev/ttyACM0 (attempt 1)
2020-12-17 19:29:43.929 Error, ERROR: Cannot open serial port /dev/ttyACM0. Error code 21
2020-12-17 19:29:43.929 Error, ERROR: Failed to open serial port /dev/ttyACM0
2020-12-17 19:29:43.929 Warning, WARNING: Failed to init the controller (attempt 0)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, trykk på navnet ditt nederst til venstre og velg avansert modus.
Eller på person oppsettet og velg deg selv som administrator

Eller kanskje ikke. Kjører du i det hele tatt en supervisor? Du kjører i allefall på hardware som ikke er støttet, eller?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, havnegata skrev:


Det er bra, men når guiden inneholder dette

 

Home Assistant with Z-wave Radio won’t start after NAS Reboot
This is a frustrating issue I’m yet to solve. When your Synology Diskstation reboots for any reason (you shut it down, there was a power failure), the Home Assistant Docker won’t be able to boot because the USB attached to the NAS has stopped responding.

To fix this, I usually have to do the following steps

Remove the USB Radio from the NAS USB port. Then plug it back in.
If Home Assistant still won’t start, I open up an SSH connection as root, and perform the following command
rm -rf /dev/ttyUSB0 WARNING: That is a very dangerous command to perform. I have had no issues doing this with my Aeotec Z-stick, but please be careful!
Remove the USB Radio from the NAS, and plug it back in
After performing those steps, my Home Assistant container will boot up again. A UPS for the NAS might be a good investment in the future.



så tyder det på at du ikke er ferdig med problemene. Vil du virkelig ha et hjemmeautomasjonssystem som tvinger deg til å fikle? Det er fristende å bruke hardware en allerede har, men en raspberry pi koster ikke mye og det er hardware som er støttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreløpig bare til test. Jeg har et oppegående Domoticz system på Raspberry pi som har rullet noen år, så nå vil jeg bare se om gresset er grønnere på andre siden[emoji4] Har også et par ekstra Rpii liggende, men tanken var at så lenge min Synology står der og putrer uansett, så kan jeg jo prøve først med den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.