Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mastiffs nettradiooppsett


Mastiff

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Mastiff said:

Jeg vurdrer om jeg bare skal droppe hele den øverste linjen, siden ikonene er de samme som lenger ned, og man forstår jo at det er sone det er snakk om. Eller syns dere det ser greit ut med en linje der alle ikonene er med lys farge?

 Så mye bedre ut nå. Ville nok droppet den øverste linjen selv, den har jo egentlig ikke en funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

@Mastiff Hvordan slår du av og på forsterkerene? eller er de på hele tiden? Har en gammel onkyo stående i garasjen som jeg har tenkt til å bruke til musikk inne i garasjen og utenfor i carporten. Blir innkjøp av chromecast audio for å streame til den. Det jeg vil unngå er å måtte gå inn i garasjen for å slå på forsterkeren, at jeg kan styre alt via mobilen. Har ikke sett på forsterkeren enda, men tviler på at det er så enkelt at jeg kan teipe på-knappen og bare bruke en nexa plugg for å kontrollere av og på med spenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jo, det er det sannsynligvis. De aller fleste forsterkere fungerer sånn at hvis de var på når strømmen ble kuttet, vil de være på når strømmen kobles til igjen. Men jeg har et kombinasjonsopplegg som bruker både Nexa og USB-UIRT:

 

1. Signal sendes fra nettsiden til Girder, som så (gjennom et j... langt LUA-skript som sjekker en bunke variabler og tar høyde for alle eventualiteter, med forsterker på eller av, strømming på eller av, nettradio på eller av, multisonelyd på eller av osv.) sender en ordre til EventGhost, som igjen sender det korrekte Nexa-signalet basert på hvilken sone det er snakk om (med et kortere Python-skript som gjør sonenummeret om til riktig plugg) for å slå på strømmen. De fleste forsterkerne i systemet står på når det kobles til strøm.

 

2. For unntakene har jeg en USB-UIRT som kjøres av Girder og to sekunder etter Nexa-signalet sender IR-signal med diskret på (for de aller fleste forsterkere finner man diskrete koder på http://files.remotecentral.com/library/3-1/index.html for eksempel så er Onkyo på stort sett denne koden:

 

0000 006c 0022 0002 0156 00ac 0016 0016 0016 0040 0016 0016 0016 0016 0016 0040 0016 0016 0016 0040 0016 0040 0016 0040 0016 0016 0016 0040 0016 0040 0016 0016 0016 0040 0016 0040 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0040 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0016 0040 0016 0040 0016 0016 0016 0040 0016 0040 0016 0040 0016 0040 0016 0040 0016 05cc 0156 0055 0016 0e5d

3. Enkelte forsterkere er så sære at hvis de har vært uten strøm for lenge (enkelte soner, som gjesterom kan jo stå ubrukt i noen måneder av gangen) vil de gå til en standard kilde når de startes, for eksempel FM-radio. Derfor har jeg tre sekunder etter forrige IR-signal (altså fem sekunder etter at tingen ble slått på med Nexa et IR-signal med riktig kildevalg (jeg bruker stort sett CD-inngangen, med analog ut fra Audigy-lydkort med kX-drivere som gir tre soner på hvert kort.

 

Den store fordelen med USB-UIRT er at man da også kan sende volum opp og ned direkte til forsterkeren og ikke må justere det på signalkilden. Det kan gi uønskede resultater, for en del programmer vil gjøre at lydkortet sender ut overstyrt lyd ved fullt volum, og det er jo ikke noe gøy. Ellers har jeg jo som jeg vel nevnte i den første posten samlet alt av forsterkere på ett sted, dermed er det enkelt å kjøre USB-UIRT-utgangen gjennom en Xantech-blokk som splitter den til et nærmest uendelig antall IR-emittere ved hjelp av vanlige minijack Y-splittere på utgangene (Xantech-blokka er aktiv, det vil si at den har strøm inn, så den klarer å dele et vanlig linjesignal i mange flere en hvis man bare setter Y-splittere direkte på linjen fra USB-UIRT-en).

 

Håper det ble noenlunde klart!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu går den på igjen når jeg putter i stikkontakten igjen ^^ er liksom ikke det jeg har gjort oftest opp gjennom årene. Men da er den saken grei, da blir det bare hvordan jeg skal unngå at den går på igjen på FM, for det gjorde den nemlig ;) kanskje slå den på automatisk 1 gang om dagen eller noe sånt. Og så har jeg USB-UIRT i bakhodet om det skulle trengs.

K.I.S i begynnelsen hvertfall. 

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Du må nesten eksperimentere med hvor lang tid den fikser å være uten strøm før den går til FM. Jeg hadde det problemet med en Kenwood, og den ga jeg til slutt opp og løste problemet ved å legge inn en ekstra kanal på en NAD (med noen releer og sånt). Jeg prøvde masse rart for å få Kenwooden til å funke, men ga opp til slutt siden den faktisk ikke hadde noen måte å sette direkte over til en inngang på! Så man må iblant velge sine kamper, jeg er bare ikke så veldig flink til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.