Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mastiffs nettradiooppsett


Mastiff

Anbefalte innlegg

Da er jeg snart ferdig med nettradiooppsettet mitt. Huset er lagt opp med alle forsterkerne på loftet, og så skjulte kabler ned til høyttalere i så å si alle rom og tre sett ute (pluss HDMI-matriser som sender fem separate kilder til alle soverom, treningsrom, tv-stue og kjøkken - to Canal Digital-tunere, en Get-fibertuner, en Blu-Ray-spiller og en medieserver). Dermed kan man både høre på nettradio med Foobar (lite, enkelt og konfigurerbart program) helt separat i alle rommene, spille musikk fra medieserveren (med J.River Media Center er ikke 20 soner noe som helst problem) eller strømme til TuneAero (AirPlay-kompatibelt) fra mobiler, pc-er og nettbrett. Det siste kan i tillegg settes opp i "party mode", så strømmingen går til akkurat de rommene man selv velger.

 

Styringen bak dette er Girder, som tar seg av nettsiden, starter og stopper musikk, justerer volum og holder kontroll på hva som spilles hvor, og i tillegg sender av/på-ordrer til EventGhost, som bruker RFX_trx433 og Tellstick Duo (det må jo være redundans, må vite!) til å slå av og på forsterkere og skjermer. Det hele er smått komplisert og utviklet i løpet av en god del år, med stadig nye versjoner. Men det er nå 100 % stabilt (bortsett fra hvis lynet tar med seg en forsterker eller pc-en), så jeg selger det og ovnstyringen (som jeg skal skrive litt om en annen dag) som en del av opplegget når jeg skal selge huset om en måneds tid. Eiendomsmeglerne fra to ulike meglere var her og så på det, før jeg valgte den ene. Begge var behørig imponerte. :D Valget sto mellom å rydde opp i systemet (som ærlig talt var litt av et lappverk fram til jeg begynte på den jobben, både programmeringsmessig med kode her og kode der, mens stort sett alt nå er samlet i funksjoner, og kabelmessig, der kablene nå er tydelig merket og rydet opp i) eller rive ut alt sammen. Siden jeg skal bruke den samme koden på hytta (der er det foreløpig det gamle lappverket), ville jeg uansett gjøre noe med programmeringen. Og kablene og det var jo enten å rydde opp (kanskje en ukes arbeid) eller å fjerne alt sammen (som måtte tatt mye lengre tid, for ikke å snakke om at det hadde vært en del tak og vegger som måtte lappes etter innfelte høyttalere).

 

Alt kan styres fra en hvilken som helst JavaScript-kompatibel nettleser, enten det er iCrap, Android, Windows, Linux eller noe annet, og i motsetning til et system med apper trenger man ikke installere noe som helst. Det er bare å gi brukerne nettaddressen (enten den eksterne, som selvsagt kan brukes fra hvor som helst i verden) eller den interne ip-addressen, pluss brukernavn og passord. Jeg har eget passord på varmestyringen, så ingen kan gå inn og fikle med det utenfra etter å ha vært på besøk her, og jeg skal sette opp et eget gjestepassord for lydstyringen som kan byttes hver gang noen har fått bruke systemet. Paranoid, jeg? :P Slett ikke! Det er jo ikke derfor jeg kjører ustandard HTTP-porter... Men det er egentlig hovedsakelig fordi jeg ble lei av hamring. Samme grunn som jeg kjører ustandard port på FTP-serveren min og alt annet som er i gang.

 

Jeg skal etter hvert lage noen videoer av systemet i drift, men her er et bilde av nettsiden. De grå viser at den radiokanalen/forsterkeren ikke står på, de klare viser at det står på. Forholdsvis intuitivt, skulle jeg mene. :) Og ikke minst gjør bruken av kanallogoer at man kan scrolle ned uten å miste oversikten, noe som er en nødvendighet på mobiler og lignende med små skjermer. Den høyre kolonnen, som viser hvilket rom man skal sende noe til, følger med når man scroller mot høyre. Volumkontrollene er grå hele tiden. Men når man trykker/klikker på noe, blir ruten mørkegrå i et øyeblikk, for å vise trykket/klikket. Det hele er gjort i Javascript for selve funksjonaliteten og så CSS for effektene. Jeg har fått hjelp både her og der til det, siden jeg ikke kan javascript eller er særlig god i CSS. Men jeg har klart å sy alt sammen til noe helhetlig.

 

Mastiffs nettradiooppsett.jpg

Endret av Mastiff
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mastiff said:

Takk for det! :$ Og til og med uten Home Seer... Eller Z-Wave... ;)

Hehe! Tenk på alt tiden du hadde spart med det, istedenfor! ;)

 

Men det er vel typisk uansett system: Veien blir til mens man går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg lagde den spede begynnelsen til dette for runt 15 år siden! Så har det utviklet seg litt etter litt. Så det siste året har det stort sett vært systematisering av kode og finpuss på brukervennligheten som har vært gjort. Jeg glemte å skrive at det også kan styres fra fjernkontroller i de ulike rommene, men jeg har ikke hatt bry til å legge inn mer enn de første 9 kanalene der (pluss 0 for å slå av radioen uten å slå av forsterkeren), siden det er umulig for normale mennesker å huske hva som er hva før man har pugget lenge. Og alle går jo rundt med en smartmobil, jeg merker at jeg bruker fjernkontrollene mindre og mindre. Men de er greie å ha hvis det er en av de første kanalene man skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir med support og full opplæring, og dokumentasjon av både bruk og kode (det meste av koden er allerede dokumentert, jeg har kommentert den mens jeg har ryddet opp i den). Men for å kunne gjøre så å si alt som trengs over telefon/nett setter jeg igjen en fullstendig server med oppsettet idet jeg drar derfra, kjører GML (Girder) og XML (EventGhost) med synkronisering til husets private nettsky (256 gig minnepinne på den trådløse ruteren) og legger igjen ekstra USB-UIRT, Tellstick Duo og RFXtrx433. Så alt skal kunne komme opp igjen på en halvtime så å si uansett hva som skjer. For min del er det så enkelt nå å legge til ekstra nettradiostasjoner og sånne ting at det som tar lengst tid er å finne strømme-URL-en og en grei logo! Skulle en forsterker gå i stykker, er det brukt helt vanlige receivere av forskjellige merker (for å unngå krasj på fjernkontrollsignalene), av en type som man kan finne brukt på finn til maks en tusing. Så jeg tror jeg har tenkt på alt. Selv om man alltid kommer på noe man ikke har tenkt på før eller siden... >:(

 

For øvrig kjører jeg automatiseringen som en VM på serveren (Xenon med 32 gig ram), så når det blir nødvendig å oppgradere serveren en gang i framtiden, er det også enkelt. USB-enhetene har et USB-delingssystem over TCP fra serveren til VM-en, men de er likevel koblet direkte til serveren med USB-kabel. Årsaken er at USB-delingen i VMWare er ikke stabil nok for meg. Dette er det. Og hvis noe skulle skje med en av enhetene, er det lagt inn automatisk omstart og reset av enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/28/2016 at 15.30, Mastiff skrev:

Og det kan du trygt si! Det er merkelig at et så stort firma ikke klarer å få orden på noe sånt, etter utallige versjoner av VMWare. Må vel regnes som direkte sløvt!

 

Hmm :35_thinking: 

 

Du har støtte for og aktivert VT-D på hovedkortet til serveren du kjører VMWare på? Selv har jeg brukt USB passthrough med VMWare ESXI i mange år uten et eneste problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg med flere hovedkort, VT-D både på og av. Jeg bruker Workstation, og jeg har aldri hatt det 100 % stabilt. Det har kunnet kutte etter noen dager, elelr ikke være der etter en omstart og lignende, og da er det veldig ofte det kjipe, gule utropstegnet ved enheten.. Det problemet har jeg ikke med den nåværende løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det kan være at USB passthrough fungerer bedre på ESXI siden den tar i bruk DirectPath I/O som igjen drar nytte av VT-D.

 

Så da kommer oppfølgings spørsmålet: Hvorfor kjører du Workstation og ikke ESXI da jeg har inntrykk av at dette blir brukt som en server?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakelig fordi det er Windows-servere jeg kan. Og fordi jeg aldri har tenkt på å prøve det... Da måtte jeg kjørt selve husserveren virtuelt, og jeg vet ikke hvor effektivt det ville være å kjøre alt sånt som VM-er innenfor et virtuelt miljø. Først Linux-brannmur, så Windows Server 2008 og tre VM-er til på samme opplegget. Ville det være mer stabilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Mastiff skrev:

Hovedsakelig fordi det er Windows-servere jeg kan. Og fordi jeg aldri har tenkt på å prøve det... Da måtte jeg kjørt selve husserveren virtuelt, og jeg vet ikke hvor effektivt det ville være å kjøre alt sånt som VM-er innenfor et virtuelt miljø. Først Linux-brannmur, så Windows Server 2008 og tre VM-er til på samme opplegget. Ville det være mer stabilt?

 

Selv har jeg lært den harde veien at det beste er å ikke virtualisere NAS og FW. På mitt gamle setup kjørte jeg FreeNAS som VM med PCI passthrough av Raid kortet, samme gjorde jeg med brannmuren hvor jeg kjørte pfSense som VM med PCI passthrough av nettverkskortet. Det fungerte bra og var stabilt, men de gangene det oppsto et problem så ble det veldig komplisert å feilsøke, spesielt hvis jeg måtte gjøre det utenifra når jeg var på jobb.

 

I dag bruker jeg en Synology RS2414+ som NAS + Datastore distribusjon via iSCSI for ESXI. For brannmur bruker jeg en selvbygd boks med et Supermicro X7SPE-HF hovedkort som kjører Sophos UTM 9. Alt annet går via ESXI boksen som VM og dette fungerer veldig stabilt og gir meg alburom til å "fikle" litt uten de helt store konsekvensene skulle det gå galt. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, iblis skrev:

I dag bruker jeg en Synology RS2414+ som NAS + Datastore distribusjon via iSCSI for ESXI. For brannmur bruker jeg en selvbygd boks med et Supermicro X7SPE-HF hovedkort som kjører Sophos UTM 9. Alt annet går via ESXI boksen som VM og dette fungerer veldig stabilt og gir meg alburom til å "fikle" litt uten de helt store konsekvensene skulle det gå galt. ;)

Jeg har mange ganger, mange mange mange, ganger hatt lyst til ... at du skal skrive en dyptgående gjennomgang av ditt utstyr, oppsett og How To guider...

 

Gleder meg! Enda. :10_wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer her på hjemmeautomasjon.no .... som en blogg... det er jeg sterk i troen på... ;)

Ja, det har du rett i Fermate ;)

Så fort jeg blir ferdig med utviklingen av rammeverket til hjemmeautomasjon.no så skal jeg bruke tiden min på å skrive guider og blogg innlegg om hvordan ting tikker og går her i huset. [emoji4]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har sett på mikrotik til brannmur.

Er positivt overrasket av både ytelse og muligheter i både de detikerte routerene deres og det å kjøre det på en datamaskin.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iblis, jeg har kjørt separat boks til brannmuren før, med samme brannmur (M0n0wall, så teknisk sett FreeBSD, og ikke Linux, men i samme gaten), men jeg syns det er veldig greit å ha alt i den samme boksen. Så når serveren starter, fyres først VM-en med brannmuren, og deretter de andre VM-ene jeg kjører der, deriblant den til automatisering. Hvis serveren skulle låse seg, har jeg i tillegg en reserveløsning med en Tellstick.Net som slår av og på to Nexa-fjernstrømbrytere, den ene for å slå av og på strømknappen på serveren (det ville kreve et ekstra relé å la den slå av og på strømmen til serveren, siden Nexa ikke husker om de var av eller på før et strømbrudd) og den andre for å slå av og på resettknappen. På de 3-4 årene jeg har kjørt et sånt opplegg, har jeg ennå ikke hatt et problem som ikke har latt seg løse ved hjelp av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hva jeg kan prøve neste gang jeg setter opp en server. Akkurat nå har jeg en server som jeg skal selge med huset (fullt konfigurert), og med en fullstendig kopi med identisk maskinvare som reserve hvis/når noe går i stykker på serveren, så da trenger jeg en ny server på hytta. Jeg får leke meg litt med ESXi da og se hva jeg syns om det. Men jeg setter ikke opp en helt ny løsning til erstatning for en som fungerer når det er noen måneder igjen til jeg (forhåpentligvis) gir fra meg nøkkelen til huset i bytte for noen kronasjer. :10_wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lisensnøklene er et j... problem uansett hva man bruker. Jeg har en jeg bruker i jobben, og jeg måtte til slutt kjøpe en ekstra til å ha på hytta fordi det var umulig å dele den på noen som helst måte, over TCPIP eller hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten endret litt på oppsettet nå, jeg tror det er omtrent sånn som det skal bli for godt. Det virket mindre oppstykket ved å droppe de vertikale linjene og ha de horisontale stiplet. I tillegg fant jeg ut at det er lettere å følge en sone med øynene fra venstre mot høyre når det ikke er noen vertikale streker som stopper blikket.

Nytt nettradiooppsett.jpg

 

Jeg vurdrer om jeg bare skal droppe hele den øverste linjen, siden ikonene er de samme som lenger ned, og man forstår jo at det er sone det er snakk om. Eller syns dere det ser greit ut med en linje der alle ikonene er med lys farge?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mastiff skrev:

De lisensnøklene er et j... problem uansett hva man bruker. Jeg har en jeg bruker i jobben, og jeg måtte til slutt kjøpe en ekstra til å ha på hytta fordi det var umulig å dele den på noen som helst måte, over TCPIP eller hva som helst.

Har vært 100% (overraskende nok) stabilt med en enkel Belkin (Silex) USB-to-Ethernet-boks.

 

Det er opp til lisensholderen om du kan dele over TCPIP overalt, over VPN (iallfall om det er et annet subnetc), etc. Noen fungerer det på, for andre må man betale ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.