Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nok et termostatspørsmål - men jeg trenger virkelig hjelp!


Boja

Spørsmål

Jeg er rimelig ny innenfor smarte hjem - og har enda ikke valgt "veien" min. Til nå har jeg bare random sammenstilling av Google Home-produkter (4 stk), Philips Hue pærer og LED-bånd, noen plugs fra Deltaco og TP Link, samt Mill og Adax ovner med smart-tilkobling.

 

Spørsmålet er nå altså hvilken termostat jeg skalm kjøpe. Jeg legger nytt gulv med varmekabler snart, og i den forbindelse er det ønskelig med en smart termostat som snakker med Google Home og som lett lar seg planlegge uken og ferier (som Mill bl.a. lar meg).

 

Håper på svar fra et nytt forum som jeg nettopp har oppdaget 🙂 Her blir det en del timer lesing på meg skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Velg heller et bedre topp-system enn Google Home, så har du flere valg. Hvis du velger noe som snakker Z-wave så er Z-TRM3 et godt valg. Innen Zigbee kan det være Elko sin Super RF-termostat fungerer (men siden Elko er Elko er det litt mer hit and miss).

 

Så kobler du systemet (om det nå er HomeSeer, Homey, Home Assistant, OpenHAB, SmartThings, etc) til Google Home, og ferdig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil ikke ha Heatit-produkter sålenge de ikke fungerer ut av eska. Det er jo lag på lag med problemer.

Nå kan det jo være OZW som er problemet. Det er bare det at OpenHAB -forumet også har noen tråder ( En helt uavhengig implementasjon)..

Produsenten må på banen for å rydde opp!

Mulig det er lys i tunellen nå, men jeg synest hele greia er ganske tåkete.

 

Edit: ser nå at det er litt feil tråd, men enn så lenge har jeg ikke funnet noen gulvtermostat jeg tør å gå for.

Enig med @Moskus, man må ha ett toppsystem som er uavhengig av aktører som Google. Google må ansees som en komponent man plugger inn og man kan være foruten.

Hva man skal velge bør bestemmes ut i fra eget ståsted og preferanser.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
53 minutter siden, stigvi skrev:

Selv om tråden for den er langt som et vondt år og inneholder stort sett problemer?

Ja, nå om dagen burde det fungere fint. Går nå fint i HomeSeer, FutureHome og Homey, så vidt jeg forstår av de jeg vet om som bruker dem. Med min gamle Z-TRM3 måtte jeg oppgradere til den "uoffisielle" firmwaren, men den har fungert perfekt etter det (og den oppgraderingen gjøres OTA direkte fra HomeSeer).

 

 

Men det er rart du ikke har kommet med Nobø, @stigvi?

Det er jo et utmerket system som burde kunne snakke med Google Home. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Men det er rart du ikke har kommet med Nobø, @stigvi?

Det er jo et utmerket system som burde kunne snakke med Google Home. 

Nei, Nobø sitt system snakker ikke med noe eksternt. Det er et system som virker kun på lokalnettet (les: Nobø hubben sender ikke ut data til en skytjeneste eller andre tjenester som Google Home). Selv appen de har laget, kommuniserer med lokal boks via en proxy som Nobø har. Men appen må først hatt lokal aksess for å få vite krypteringsnøkkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Ah, det var jo et skår i gleden for dem som ikke har "smarthus" fra før. De har jo servere, så litt merkelig er det...

De har en app som er ganske funksjonell og hub'en tar seg av ukeprogrammer opp og ned i mente. Og de har et dokumentert api for lokal aksess. Et greit system hvis en ikke har smarthus, har Home Assistant eller har OpenHAB. Men det lar seg ikke lett integrere med noe annet og det er en svakhet. Nobø har vel innsett det også og har en serie panelovner med wifi og skyløsning. Men jeg synes det er et skritt i feil retning. 

Edit: det var kanskje dårlig forklart, men appen virker eksternt. Men den kommuniserer direkte med hub. Sannsynligvis går det via en proxy hos Nobø, men den trenger ikke det. Hub og app kan i samarbeid åpne en port i ruter for inngående trafikk og bruker Nobø sin server for å utveksle ip adresser og portnummer. Men det er ikke viktig hvordan det gjøres. Poenget er at app henter og lagrer sine verdier direkte i hub, enten en er på lobalt nett eller eksternt.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmph... Jeg hadde håpet på et enklere svar her for valg av termostat. For en som ikke kan allverden om dette, men er villig til å lære, hvilket system er å foretrekke? Fordel å  kunne kobles til ting jeg har da;

  • Google Home produkter
  • Netatmo produkter
  • Nest røykvarsler
  • Deltaco/TP link plugger
  • Philips Hue produkter
  • Mill ovner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Boja skrev:

Hmph... Jeg hadde håpet på et enklere svar her for valg av termostat. For en som ikke kan allverden om dette, men er villig til å lære, hvilket system er å foretrekke? Fordel å  kunne kobles til ting jeg har da;

  • Google Home produkter
  • Netatmo produkter
  • Nest røykvarsler
  • Deltaco/TP link plugger
  • Philips Hue produkter
  • Mill ovner

Jeg vet ikke om noen termostater som kommuniserer direkte med Google Home.

Det enkleste for deg er nok heller å gå et skritt videre og satse på et smarthjem-system. I de kan du integrere det du allerede har og ønsker du talestyring så kan du integrere tjenester som Alexa, Siri eller Google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.