Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av panelovner på egen kurs


MS91

Anbefalte innlegg

Direktekobla panelovner i åpen stue/kjøkken på en egen 16A kurs, hva er enkleste og rimeligste måte å få styrt dette fra FH smarthub?

Tanken min var i utgangspunktet en tempføler i rommet, virtuell termostat(?) i FH og et skinnemontert 16A z-wave/zigbee-relé i sikringsskapet. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale standard DIN kontaktor som tåler 20A (To-polt kan være en fordel)

Kanskje overkill, men en kontaktor som tåler mer enn kurssikring vil sikre god funksjon over lengre tid.

Særlig når det er snakk om varme som kan gi hyppige inn og utkoblinger med nær full last(effekt).

Klikkes rett på DIN skinne og glir fint inn med resten av automatsikringene i avdekkingen.

Leverandører av sikringsmateriell har dette i sitt sortement.

Kontaktoren kan du så styre med Z-wave node med relè utgang.

F.eks.  Nexa AN-179, Qubino Flush 1 reley, Qubino Flush 1D reley, FIBARO Single/Double Switch osv.

Kontaktoren kan "bråke" litt når den slår inn og ut. Sikringsskapet bør derfor ikke være i vegg mot soverom for eksempel.

 

I tillegg finnes heatit sitt Heatit Z-DIN 616. 6 stk. relekontakter på 16A. Da får du utvidete muligheter til å styre 16A kurser.

Tar forholdsvis stor plass i sikringsskapet og må ha egen 24V strømforsyning, så det er ikke sikkert denne egner seg for alle/alt.

Forholdsvis stille inn og utkobling av rele kontaktene.

Har en slik i sikringsskapet som står i vegg mot soverom og fruen er ikke plaget med avbrutt søvn i løpet av natten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jarle F skrev:

Kontaktoren kan "bråke" litt når den slår inn og ut.

Som kanskje er en underdrivelse. Jeg har en kontaktor som styrer bereder og den første jeg prøvde hørtes ut som et rifleskudd. Så kjøpte jeg en mindre og som skulle være støysvak. Det ble bedre, men den smeller fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste alternativet og det dyreste alternativet er å kjøpe solidstate kontaktor.

De er hel elektroniske.

Men det koster alt for mye til at jeg har vurdert det på borehullspumpen i kjelleren her. 

 

DIN kontaktorer er egentlig et relè med litt grovere kontaktsett.

De bråker ikke like mye som industri kotaktorer.

Derfor var det hermetegn rundt bråker.

 

Eksempel på kontaktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.