Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS / HAN-port - Hvilke verdier måler de foreskjellige strømmålerene?


Anbefalte innlegg

På min Kaifa-Nuri måler vises ikke spenning L1-L3, jeg får det naturligvis heller ikke ut fra HAN porten.

Er alle strømmålere slik, virker veldig rart at de ikke skal oppfylle kravene som de selv har innført.

Kan de siste spenningen beregnes?

 

Hvordan er det med andre type målere, mangler dere det samme eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bergen77 skrev:

På min Kaifa-Nuri måler vises ikke spenning L1-L3, jeg får det naturligvis heller ikke ut fra HAN porten.

Er alle strømmålere slik, virker veldig rart at de ikke skal oppfylle kravene som de selv har innført.

Kan de siste spenningen beregnes?

 

Hvordan er det med andre type målere, mangler dere det samme eller noe annet?

Hvis det er et IT nett så kan du regne ut spenningen. Den er summen av de to andre når du tar hensyn til at det er 120 grader faseforskyvning mellom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bergen77 skrev:

På min Kaifa-Nuri måler vises ikke spenning L1-L3, jeg får det naturligvis heller ikke ut fra HAN porten.

Er alle strømmålere slik, virker veldig rart at de ikke skal oppfylle kravene som de selv har innført.

Kan de siste spenningen beregnes?

 

Hvordan er det med andre type målere, mangler dere det samme eller noe annet?

 

Litt usikker på hva du mener her, får du ingen spenning eller får du L2? Her er det de ulike modellene og oppsettene skal ha

 

kaifa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Salvesen skrev:

 

Litt usikker på hva du mener her, får du ingen spenning eller får du L2? Her er det de ulike modellene og oppsettene skal ha

 

kaifa.png

Jeg er usikker hvilke meter jeg har, er ikke hjemme. Men det er IT 3x63A til enebolig.

Det er spenning mellom L1 og L3 som ikke vises, regner med den ikke måles heller. På tabellen din er den vel omtalt som M2.

 

Hvordan forklarer man at denne spenningen ikke måles, det er vel for å spare 10 kroner i produksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, stigvi skrev:

Hvis det er et IT nett så kan du regne ut spenningen. Den er summen av de to andre når du tar hensyn til at det er 120 grader faseforskyvning mellom de.

spacer.png

 

Er det slik man regner ut, suppler gjerne med formel hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bergen77 skrev:

Hvordan forklarer man at denne spenningen ikke måles, det er vel for å spare 10 kroner i produksjonen?

Når en lager tusenvis av målere blir det penger ut av det selv om det er 10 kroner pr måler. Å regne det ut er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte med

sqrt((L1L2-L2L3*cos(60))*(L1L2-L2L3*cos(60))+(L2L3*sin(60))*(L2L3*sin(60)))

 

Kommer ut 445V så det er en feil der. Vet ikke hvordan jeg skriver "opphøyd" i denne kalkulatoren jeg bruker.

Endret av bergen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bergen77 skrev:

Må skrive det slik ser det ut som, men fortsatt 450V som er resultatet: sqrt((L1L2-L2L3*cos(60))**2+(L2L3*sin(60))**2)

(220-220x0,5)^2+(220x0,866)^2 = 12100+36297=48397
roten av 48397 = 220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke ut hvordan jeg skulle skrive inn cosinus og sinus for at den skal kalkulere rett men når jeg bruker tallene 0,5 og 0,866 får jeg rett spenning ut. Takker så mye for hjelpen. I tillegg til å presentere spenningen er planen å regne ut effekten på hver kurs da jeg har strømmåling på alle aktuatorene. Så må bare velge rett spenning når det skal beregnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, bergen77 skrev:

I tillegg til å presentere spenningen er planen å regne ut effekten på hver kurs da jeg har strømmåling på alle aktuatorene. Så må bare velge rett spenning når det skal beregnes.

FYI: Det er enda mer komplisert enn å regne ut spenningen. Neimen ikke sikker på om HAN grensesnittet gir deg all informasjon til å regne det ut heller. Du må ha faseforskyvning mellom spenning og strøm på hver enkelt fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stigvi skrev:

FYI: Det er enda mer komplisert enn å regne ut spenningen. Neimen ikke sikker på om HAN grensesnittet gir deg all informasjon til å regne det ut heller. Du må ha faseforskyvning mellom spenning og strøm på hver enkelt fase.

Da regner jeg med du tenker at du trenger det for å få bergene effekten svært nøyaktig?

Man får nok ut effekt med god nok nøyaktighet uten å bry seg med faseforskyninger. En skal jo bare trende effekt og kartlegge effekttyvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
4 timer siden, NorwegianClassic skrev:

Hvordan gikk det @bergen77 ?

 

Fikk du til utregningen av strøm? Hva med effekt? Ble det nøyaktig nok eller fant du faseforskyvningen i HAN-porten? 🤔

Jeg har bare regnet ut den tredje spenningen som ikke måler klarer å gi meg. Den stemmer bra og tar utgangspunkt i 120 grader mellom fasene.

Strøm henter jeg direkte fra måler. Jeg summerer også kwt løpende slik at den teller hele veien, den korrigeres en gang i timen med avlest verdi fra ams, men den treffer så bra at man ikke ser utslag på grafene. Slik ser det ut på visualiseringen:

 

AMS.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig imponerende! :D


Ser du har også har fått tak i effektfaktor, dette er vel ikke noe man får fra ams men noe du regner ut vha P og Q? 

 

... og hvordan blir dette egentlig... siden effektfaktoren er cos(φ), og φ er vinkelen (faseforskyvningen) mellom strøm og spenning ... har man ikke da en effektfaktor pr. fase? Er din et slags "snitt" av alle fasene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd jeg, grunnen til at jeg startet med dette var at jeg ønsket spenningsberegning mellom fasene som AMS ikke måler. Dette skal igjen brukes for å beregne effektbruk på hver kurs siden aktuatorene har strømmåling. Nøyaktigheten på disse målingene får bli som de blir, det har ikke så mye å si om verdiene er 100%, men jeg kan gjerne bruke det til å finne strømtyver fremover.

 

Effektfaktor er beregnet (ActivePower / ApparentPower)

Tilsynelatene effekt er også beregnet.

 

Telleren nest nederst fungerer også veldig bra, der tar jeg bare aktuell effekt en gang i minuttet og summerer med energien allerede talt, må bare deles på 60 for å regne ut kWt per minutt.

 

Jeg ser jeg har brukt feile benevnelser på noen av verdiene, ordnet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Mange flinke folk på dette forumet 😄

 

Jeg har lyst til å prøve å få en nøyaktig beregning av spenningen på L2 fra Kaifa måleren på IT-nett. Dessverre lurer jeg på om det ikke er mulig siden boliger ofte har en asymmetrisk reaktiv last som gjør at fasene ikke alltid er 120 forskjøvet. Eller tenker jeg feil? Noen som vet? En annen tråd har prøvd å beregne strømmen gjennom L2 på Aidon målere (den gir alltid 0 A akkurat som Kaifa gir 0 V), men de konkluderer med at det ikke er mulig å beregne strøm nøyaktig uten faseforskyvningene pr. fase. 

 

 

  1. Den spenningen dere regner ut her er vel da en estimering som ikke tar for seg asymmetri fra reaktiv last?
  2. Formelen dere brukte har 60 grader i seg. Hvor kommer dette tallet fra?

Noen innspill @stigvi?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NorwegianClassic skrev:

Dessverre lurer jeg på om det ikke er mulig siden boliger ofte har en asymmetrisk reaktiv last som gjør at fasene ikke alltid er 120 forskjøvet. Eller tenker jeg feil? Noen som vet?

Spenningene mellom fasene er det nok 120 grader mellom. Dette er styrt i fra generatorene i kraftstasjonen og hvordan viklingene er fysisk plassert.
Men strømmen gjennom din måler trenger ikke være i fase med spenningen hvis det er som du nevner, at du har en reaktiv last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.