GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har endelig tatt meg bryet med Ă„ flytte zwave-integrasjonen til standard zwave til zwave-js i HA. Meget fornĂžyd, spesielt med hastighet og stabilitet som forbedret seg fra bra til veldig bra i mitt nettverk.

Alt fungerte i grunn helt fint og alle enheter ble med over uten veldig mye styr, annet enn en liten gjennomgang pÄ navngivning av entiteter.

Men min Z-TRM2fx termostat fungerer ikke som den skal. Jeg fÄr opp alle entiteter som tidligere inkludert Climate-entiteten, men "Satt temperatur" (Set temperature) vises ikke nÄr jeg gÄr inn termostaten og jeg finner ikke ut av hvordan jeg evt skal kunne fikse det.

image.png.72b4017523e470199d7ee3b42c7ce88d.png

Noen her som har vÊrt borti dette og har en lÞsning pÄ det?

Skrevet (endret)

Jeg har ogsÄ migrert mine z-trm2fx over. Har du restartet ZwaveJS og HA etter migreringen?

Hos oss er det problemer med at den viser feil temperatur, samme som har vĂŠrt problem med z-trm2fx i alle zwave integrasjoner. Den viser rom-sensor (som ikke er tilkoblet) istendefor gulvvensor. Dette har jeg lĂžst med Ă„ bruke Simple Thermostat Card hvor jeg har skjult "current temperature" og valgt hvilken entitet den skal vise manuelt:

entity: climate.vk_treningsrom
hide:
  temperature: true
  state: true
sensors:
  - entity: sensor.vk_treningsrom_temperature
    name: Temp
  - entity: sensor.vk_treningsrom_power
    name: StrÞm
control:
  hvac:
    cool: false
  preset:
    none:
      name: Comfort
type: 'custom:simple-thermostat'

Card'et ser da sÄnn her ut:

image.png.7aaeb749b2578556da73442abbd14c03.png

Endret av henlagt
Skrevet
36 minutes ago, henlagt said:

Jeg har ogsÄ migrert mine z-trm2fx over. Har du restartet ZwaveJS og HA etter migreringen?

Ja, har restartet opptil flere ganger :) Ingen endring Ä spore...

Skrevet
3 minutter siden, Mathias skrev:

Ja, har restartet opptil flere ganger :) Ingen endring Ä spore...

PrĂžv Ă„ kjĂžr en re-interview av noden 🙂

Skrevet
Akkurat nÄ, Mathias skrev:

Hvordan gjĂžr jeg det i zwave_js?

Om du bruker zwavejs-mqtt addon, sÄ gÄr inn i zwavejs kontrollpanelet, velger noden, trykker pÄ avansert og velger re-interview.

Usikker pÄ om man har kontrollpanelet pÄ den andre zwavejs-addon da..

Skrevet

Jeg ser du har firmware 3.4, det er ikke nyeste og kan vĂŠre relatert. Det har vĂŠrt endel trĂžbbel med disse og det er anbefalt Ă„ oppgradere de til firmware 3.6

Skrevet
Om du bruker zwavejs-mqtt addon, sÄ gÄr inn i zwavejs kontrollpanelet, velger noden, trykker pÄ avansert og velger re-interview.
Usikker pÄ om man har kontrollpanelet pÄ den andre zwavejs-addon da..

Det er dessverre ikke noe mulighet for re-interview i standard zwave js addon. Kommer nok etterhvert.
Skrevet (endret)
8 minutter siden, henlagt skrev:

Det er dessverre ikke noe mulighet for re-interview i standard zwave js addon. Kommer nok etterhvert.

Det suger jo bokstavelig talt.

LÞsningen da er og installere zwavejs2mqtt addon, og aktivere WS Server i kontrollpanelet, sÄ sette opp ZWaveJS intergrasjonen i HA.

Da fĂ„r man full kontroll med lik funksjonalitet. 🙂

image.thumb.png.4f42dcbbf5241eccca83842a280efe2b.png

image.thumb.png.5f60dd6af572702962c2767106d67972.png

OgsÄ huke bort denne:

image.png.95f54278035077a980f49f3bbc35f209.png

Endret av slippern
  • Like 1
Skrevet
33 minutes ago, henlagt said:

Jeg ser du har firmware 3.4, det er ikke nyeste og kan vĂŠre relatert. Det har vĂŠrt endel trĂžbbel med disse og det er anbefalt Ă„ oppgradere de til firmware 3.6

Hvordan fÄr jeg oppgradert, da? OTA er ikke mulig fra HA sÄ vidt jeg vet.

Skrevet
Akkurat nÄ, Mathias skrev:

Hvordan fÄr jeg oppgradert, da? OTA er ikke mulig fra HA sÄ vidt jeg vet.

OTA er mulig med zwavejs2mqtt 🙂

• Like 1
Skrevet (endret)
9 minutes ago, slippern said:

OTA er mulig med zwavejs2mqtt 🙂

Jepp, jeg tipper det vil vÊre raskeste vei til mÄl Ä bruke zwavejs2mqtt gui for Ä oppdatere.

Jeg vil fjernet "MQTT Discovery" som du kan se pÄ slippern sitt screenshot over her. Da kan du bruke zwavejs2mqtt kontrollpanelet mot standard zwave js server integrert i HA. Les fra denne og 2 overskrifter ned: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js/#whats-the-benefit-of-using-z-wave-js-to-mqtt-over-the-official-add-on

@Mathias, jeg har firmware 3.6 liggende om du ikke har den selv.

Endret av henlagt
  • Like 1
Skrevet
14 minutter siden, henlagt skrev:

Jepp, jeg tipper det vil vÊre raskeste vei til mÄl Ä bruke zwavejs2mqtt gui for Ä oppdatere.

Jeg vil fjernet "MQTT Discovery" som du kan se pÄ slippern sitt screenshot over her. Da kan du bruke zwavejs2mqtt kontrollpanelet mot standard zwave js server integrert i HA. Les fra denne og 2 overskrifter ned: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js/#whats-the-benefit-of-using-z-wave-js-to-mqtt-over-the-official-add-on

@Mathias, jeg har firmware 3.6 liggende om du ikke har den selv.

Kan du publisere den en plass? Har trĂžbbel med en av mine termostater sĂ„ tenkte Ă„ prĂžve Ă„ re-flashe den 🙂

Skrevet
7 minutes ago, slippern said:

Kan du publisere den en plass? Har trĂžbbel med en av mine termostater sĂ„ tenkte Ă„ prĂžve Ă„ re-flashe den 🙂

Sendte deg en pm.

• Like 1
Skrevet
3 hours ago, slippern said:

Det suger jo bokstavelig talt.

LÞsningen da er og installere zwavejs2mqtt addon, og aktivere WS Server i kontrollpanelet, sÄ sette opp ZWaveJS intergrasjonen i HA.

Da fĂ„r man full kontroll med lik funksjonalitet. 🙂

Da kastet jeg meg rundt og byttet til MQTT. Gikk relativt kjapt Ä vÊre pÄ plass igjen med alt siden det var nÊrmest samme prosedyre som Ä bruke den standard-eddon.

Etter kort tid vara alle enheten pÄ plass i systemet og da ogsÄ med alt som det skal vÊre med temostaten :) 

SÄ da gidder jeg ikke Ä kjÞre oppdateringen forelÞpig. Ser ingen grunn til Ä risikere noe feil sÄ lenge det fungerer som det skal. Har uansett fila liggende klar nÄ :) 

Takk igjen for meget god hjelp @henlagt og @slippern!

GÞy Ä vÊre pÄ medlem her pÄ forumet :) 

• Like 1
Skrevet
2 timer siden, Mathias skrev:

Da kastet jeg meg rundt og byttet til MQTT. Gikk relativt kjapt Ä vÊre pÄ plass igjen med alt siden det var nÊrmest samme prosedyre som Ä bruke den standard-eddon.

Etter kort tid vara alle enheten pÄ plass i systemet og da ogsÄ med alt som det skal vÊre med temostaten :) 

SÄ da gidder jeg ikke Ä kjÞre oppdateringen forelÞpig. Ser ingen grunn til Ä risikere noe feil sÄ lenge det fungerer som det skal. Har uansett fila liggende klar nÄ :) 

Takk igjen for meget god hjelp @henlagt og @slippern!

GÞy Ä vÊre pÄ medlem her pÄ forumet :) 

Vil absolutt anbefale deg og oppdatere 3.4 firmwaren har en stygg bug som gjÞr at termostaten rapporterer i vildens sky og spammer ned z-wave nettverket.

SĂ„ ville sjekket debug loggen iallefall og sett hvordan den oppfĂžrer seg.

• Like 1
Skrevet
8 hours ago, slippern said:

Vil absolutt anbefale deg og oppdatere 3.4 firmwaren har en stygg bug som gjÞr at termostaten rapporterer i vildens sky og spammer ned z-wave nettverket.

SĂ„ ville sjekket debug loggen iallefall og sett hvordan den oppfĂžrer seg.

Sant nok. ForelÞpig ser jeg ingen unormal aktivitet fra noen av nodene i debug. Termostaten rapporterer riktig temperatur ogsÄ, sÄ det ser egenltlig veldig greit ut. Men sikkert lurt Ä fÞlge med fremover :) 

• 5 uker senere...
  • 3 mĂ„neder senere...
Skrevet

Da PI-en krÊsjet, og z-wave nettverket mitt var et rot + ny funksjonalitet (S2 security) sÄ bestemte jeg meg for og ta jobben med Ä bygge det opp fra scratch..

Men har nÄ denne feilen pÄ begge termostater; 

Driver: Thermostat Mode: "mode" must be of type "number", received "undefined".. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.