GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har skrevet firmware til ESP32 for Ä koble et RS485 Modbus basert Villavent aggregat til MQTT. Hadde vÊrt gÞy Ä fÄtt testet dette pÄ flere modeller enn bare min VTR300 og i tillegg fÄtt litt innspill pÄ funksjonalitet jeg kan legge til.

Hardware bestÄr av et ESP32 utviklingskort og en RS485 TTL adapter. Gir gjerne mer info hvis det er interesse for det.

https://github.com/gskjold/villavent-bridge

rs485.jpg

d32.jpg

• Like 4
  • Thanks 1
Skrevet

Fantastisk, skal se om dette er noe som kan brukes pÄ mitt vr400. Pr i dag sÄ bruker jeg modbus til nodered m/ modbus plugin.

Sent fra min HUAWEI Mate 20 Pro via Tapatalk

• Like 1
  • 5 mĂ„neder senere...
Skrevet

Denne sÄ jo veldig fin ut, sÄ jeg tenkte jeg skulle teste den pÄ 300 boksen min, men fÄr ikke lastet websiden etter Ä ha koblet til VillaVentBridge. Testet pÄ en Lolin D32 via VSC. Noen forslag til hva som kan vÊre galt?

[INFO] Booting
[INFO] Adding registers
[WARNING] No config, booting AP
[INFO] Swapping to AP mode     
[INFO] Setting up web server
Web server is ready for config at http://192.168.4.1/

Skrevet

Har visst rydda litt mye pÄ lageret den ene gangen, sÄ det var noe manglende kode for AP mode. Har commita en fiks nÄ. Har ogsÄ lagt gjort en release av v0.0.2 :) Litt sÄnn work in progress dette her, sÄ gi gjerne noen tilbakemeldinger.

Skrevet (endret)

Det ble straks bedre :) 

FÄr logga pÄ AP, men kommer litt feilmeldinger. 

Spoiler

Web server is ready for config at http://192.168.4.1/
[E][WebServer.cpp:633] _handleRequest(): request handler not found
[E][Parsing.cpp:283] _parseArguments(): arg missing value: 0
[DEBUG] Serving /index.html over http...

Antar det er noe kodegjennbruk her. Under hostname fÄr jeg ikke valgt annet navn enn med "ams-" foran. Kunne dette vÊrt lÞsnet litt pÄ, eller hatt mulighet til et mer relevant navn?

image.png.c468baa414236270e524ebac34aec5ac.png

Fikk ikke kobla opp mot broker (mosquitto) ved bruk av brukernavn/passord. Vet du om det er noen restriksjoner pÄ bruk av spesialtegn e.l. i passord?

Satt opp en test broker uten brukernavn/passord, da fikk jeg koblet til uten problemer.

image.png.0ded87bccb523fe54cc6ec92ec9ddcd3.png

SÄ har jeg noen spÞrsmÄl til hvordan du kobler dette samme.

Hvilken pin bruker du pÄ espen?

Kobler du deg rett pÄ kretskortet pÄ villaventen, eller gÄr du via inngang pÄ toppen?

Endret av cogliostrio
fjernet duplikat bilde
Skrevet (endret)

Litt gjenbruk av kode ja, fikser endringer. Du kan bytte hostname til noe helt annet under WiFi config uansett.

Har aldri hÞrt at noen har hatt problemer med MQTT og autentisering pÄ AMS prosjektet, og dette er samme koden... Jeg kan skumme gjennom koden ved anledning en gang og se om jeg har glemt noe.

Pinner:

DE: 22

RE: 23

(edit) DI og RO gÄr pÄ Serial2, men klarer ikke Ä ta igjen hvilke pinner det er. Kan det vÊre DI pÄ 16 og RO pÄ 17 ?

20210411_123640.jpg

Jeg kobler meg forÞvrig pÄ RS485 kontakten i toppen av aggregatet

Endret av gskjold
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

@gskjold er dette kompatibelt med Systemair VTR 300/B ?  MÄ jeg ha en spesifikk firmware versjon for at dette skal funke?
Jeg har en RS485 til TTL konverter og ESP32 Devkit brett liggende, sÄ skal teste dette uansett og gi en tilbakemelding.

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker, men RE/DE settes hÞy mens den sender data, sÄ det virker som det er en halv duplex ting. Kanskje om du koblet RX til 17 og TX til 16 sÄ er det nok. Vi finner fort ut om det fungerer.

Husk Ä konfigurere samme baud rate og unit id som er satt i service menyen pÄ aggregatet.

Skrevet (endret)

Testet nÄ med port GPIO 16 & 17 som er pin 25 & 27 pÄ mitt ESP32 Devkit v1
https://images.app.goo.gl/14tHB4g8Q8SmPyUGA

NÄr jeg kobler tx og rx riktig sÄ blinker det veldig hurtig pÄ RXD led pÄ konverteren, men fÄr ingen kontakt i web interface. 
FÄr ogsÄ feil i konsol:

[16:08:20][INFO] Connecting to ventilation unit at baud 1073421920
[16:08:20][ERROR]  - failed

Har satt riktig Baud og Modbus address, men baud rate i konsol (1073421920) virker jo litt feil.
Jeg har kun koblet A & B ledning til konverter.

20211122_160713.thumb.jpg.111e3afa40842efa81fdb82d0675b853.jpg

Endret av sinamics
Skrevet

Det var rart. Sjekk i web interfacet at baud viser riktig der. Hvis den stÄr pÄ 2400 sÄ kan det vÊre noe feil med lagring av config jeg har oversett. Hvis ikke er det nok en feil i loggingen. Skal kun vÊre nÞdvendig Ä koble A og B til aggregatet. Hvis du kobler deg til RJ45 pluggen pÄ toppen sÄ skal det vÊre A pÄ pin 5 og B pÄ pin 4. Har du forÞvrig prÞvd Ä bytte om RX/TX ? Har opplevd at noen kort er merket med hva som er RX/TX pÄ kortet, mens andre er merket med hva som skal kobles til RX/TX pÄ motpart. Jeg skal prÞve Ä flashe et blankt kort ved anledning og sette det opp fra scrach for Ä se om det samme skjer hos meg.

Skrevet (endret)

Takk for inputs @gskjold.
Jeg klonet repoet ditt og endret til baud 9600 og unitId til 5 som er satt pÄ aggregatet for Ä vÊre sikker pÄ at riktig settings blir satt, men fÄr fremdeles ikke kontakt. 

Serial2.begin(9600);   
node.begin(5, Serial2);

Har testet alle mulige kombinasjoner av tx/rx + A/B  uten hell. 

AngÄende feil baud rate i konsol, sÄ tror det kun er snakk om feil i logging, skal sjekke litt mer senere idag.

Jeg kan se at TX blinker hver gang "Connecting to ventilation unit at baud 1073421920" blir satt i konsol, sÄ jeg er rimelig sikker pÄ at alt er koblet riktig slik det er nÄ. RX blinker hurtig, ca 5Hz. 

tror jeg mÄ skaffe meg en RS485 lik til den du bruker.

Endret av sinamics
Skrevet

Akkurat, flott at du fikk feilsĂžkt litt, jeg noterer meg at det er feil i loggingen.

Hadde vÊrt interessant Ä vite hva som er forskjellen mellom disse to kortene, jeg vet ikke nok om de desverre. Jeg bare kjÞpte inn en pose med det kortet jeg har og fikk det til Ä virke :) 

• 2 uker senere...
Skrevet

@gskjoldHar nÄ fÄtt tak i RS485 lik til den du har postet over, men still no glory.
Har testet alle mulige kombinasjoner av serial og RE DE / DI RO.
Men utifra det jeg forstÄr over, sÄ skal det kobles slik:

- RE => GPIO 23

- DE => GPIO 22
- RO => GPIO 17 (Serial2)

- DI  => GPIO 16 (Serial2)

Modbus paramter pÄ agregatet:

modbus.thumb.jpg.4bc2e96e87bcf33c760f32332b3a81af.jpg

Firmware:

20211202_194804.thumb.jpg.9e88ba0a8f82ed5f3b8901505ee95602.jpg

Jeg har satt riktig Baud og modbus addresse i applikasjonen.

Kan du sjekke dette opp mot hva du bruker?

PÄ forhÄnd takk.

Skrevet

Sett none i parity og se om det gjĂžr forskjellen. Her er min config pĂ„ aggregatet. Sjekker config pĂ„ esp nĂ„r jeg kommer meg pĂ„ en pc i morgen, har glemt hvilken IP den har 😂

20211202_221736.jpg

Skrevet

@gskjoldTakk. Har testet alt, men fremdeles ikke noe kontakt.
Jeg ser i dette innlegget at man mÄ ha App versjion 5.x eller nyere. Jeg er pÄ 2.x
Kan du sjekke hvilken firmware du kjÞrer pÄ? Tipper du har versjon 5.x

Skrevet

Ingen problem! Synd det ikke gikk med ditt aggregat.

Jeg kjenner noen med VR400 som ogsÄ manglet modbus, konklusjonen der var vel at eneste mulighet var Ä kjÞpe nytt kort som koster i underkant av 2k.

• Thanks 1
  • 2 mĂ„neder senere...
Skrevet
On 03/12/2021 at 12:33, gskjold said:

Ingen problem! Synd det ikke gikk med ditt aggregat.

Jeg kjenner noen med VR400 som ogsÄ manglet modbus, konklusjonen der var vel at eneste mulighet var Ä kjÞpe nytt kort som koster i underkant av 2k.

Hei!

Jeg har et VR400 og jeg finner ikke Modbus i menyen nÄr jeg gÄr gjennom. Betyr det at noen VR400 ble levert uten Modbus originalt, og at man da eventuelt mÄ bytte hovedkort for Ä fÄ dette til Ä fungere?

• 4 uker senere...
Skrevet

Som en follow-up pÄ dette sÄ har jeg nÄ hatt tekniker her og byttet hovedkort til EC4 i stedet for EC1 som anlegget var levert med. Det har ogsÄ Modbus plugg pÄ hovedkortet og oppsett i menyen, sÄ nÄ gjenstÄr det Ä koblet til og sÄ teste og se om jeg fÄr kontakt.

Skrevet (endret)
On 15/03/2022 at 12:03, sinamics said:

@TomB Naise. Hvor mye kostet den oppgraderingen?
Blir interessant Ä se om du fÄr kommunikasjon med EC4.

Beklager, glemte helt Ä svare pÄ denne.

Jeg fikk gjort flere ting samtidig. Han byttet hovedkort og bakstykke pÄ display, samt rotormotor og filter. Det tok 2 timer, og det er ca 1 time reisetillegg, sÄ jeg vil tro regningen kommer pÄ ca 7.000,- totalt med alt.

image.png.53c6b3a25a68626f74690d250142e56d.png

image.png.985ccdd9ccb86e16c48310edf6916eaf.png

Takket vÊre en kollega som allerede hadde brukt masse tid pÄ Ä fÄ dette opp Ä gÄ sÄ var det greit for min del Ä sette opp, jeg kunne gjenbruke alt han hadde laget fra fÞr. Jeg tror han ogsÄ vil komme med en guide for modbus/HA her pÄ et senere tidspunkt nÄr han har litt tid til overs.

Edit: Totalt kom det pÄ 8200.- men selve panelet og hovedkortet kostet ca 3500,- til sammen. SÄ mÄ du legge pÄ jobb/reise pÄ toppen. Alt i alt er nok prisen helt OK. Viktig Ä huske Ä lese av all info fra anlegget FØR man bytter hovedkort, fordi verdiene skal vÊre stilt inn korrekt i forhold til ventiler, hus-stÞrrelse osv.

Endret av TomB
  • Thanks 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.