Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

viftestyringsevent


tonheim

Anbefalte innlegg

Har montert en avtrekksvifte som skrur seg på ved for høy fuktighet på badet.

Bruker Viking sensor for å lese av fuktighet. Laget 2 eventer, en for Vifte ON og en for Vifte OFF. Se skjermbilde.

 

Viften skrur seg på hver dag når fuktigheten stiger over satt verdi. Så det er jo topp!

Problemet er at den aldri skrur seg av igjen. Det må jeg gjøre manuelt.

Så er det noen feil på Event for OFF?? Er jo veldig lik ON eventen som fungerer.

Takk for hjelpen!

mvh tonheim

Event HS3 Vifte.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil det vel spammes ned med meldinger om å slå vifta av og på, siden den vil sende beskjed hver gang det skjer en endring i fuktigheten..

Legg inn en IF som kun slår på vifta hvis den ikke allerede er på, og motsatt når den skal av.

 

Utenom det så burde det virke som det er, kjøre samme eventene selv på styring av avtrekk

 

Jeg har også lagt inn en delay på Off, så vifta går i 10 etter at eventet trigges, da fuktigheten ofte gikk litt opp når vifta stoppet, og da startet og stoppet den flere ganger 

Endret av Actibus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn delay på 10 min, men også satt opp at eventen ikke kan kjøres igjen på 20min.

Siden jeg kan justere hastigheten på vifta, så står den til vanlig på 25% og kjøres opp til max 98% når fuktigheten går over satt nivå.

Har virket fint her i mange måneder :)

 

avtrekk max.PNG

avtrekk.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Da må jeg spørre dere hvorfor dere kjører vita 10 minutter ekstra? Når RH har blitt et fornuftig nivå, så er det jo OK... ?

 

Var slik jeg først tenkte det, men siden det ble anbefalt, tenkte jeg det kanksje ikke var så dumt. Vet ikke, vil teste litt. 

Håper den skrur seg av nå, for det har den ikke gjort tidligere. 

 

19 minutter siden, Actibus skrev:

Siden jeg kan justere hastigheten på vifta, så står den til vanlig på 25% og kjøres opp til max 98% når fuktigheten går over satt nivå.

 

Hvordan har du satt opp dette, bare en valig Z-wave dimmer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel lagt det inn siden begge eventene mine ligger såpass nærme hverandre i RH verdi, og jeg merket at RH steg litt når viften slo seg av, økte gjerne 5-10%.

Men når den går i 10 min lenger så holder det seg nede :)

 

Har en vifte på loftet, styrt av en Aeotec dimmer ja, brukte først en Quibino dimmer som også er nevnt som motorstyring, men da duret viften veldig, Aeotec sin gir ingen merkbar ulyd så lenge jeg holder hastigheten over 20%.

Vifta er en Flexit Easy 125 på 73W, trekker nesten 350m3 og har montert ventil i taket på badet rett utenfor dusjkabinettet, virker så bra at det såvidt rekker å dugge litt på toppen av speielt på badet, og nesten ingen dugg på dørene på dusjkabinettet :D

Endret av Actibus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg spørsmål til en event jeg ønsker skal skru på og av en vifte etter tidspunkt.

Altså f.eks. hver halve time deler av døgnet, og avskrudd enkelte tider. F.eks. rundt leggetid...

 

Er en ventilasjonsvifte med varmegjenvinning, men den er veldig nærme sengen til dattera mi, så vil gjerne den skal være stille da, og heller gå litt om natten, dagtid.

 

Kan jeg ha intervall innenfor en tidramme? Og om jeg skal har flere tidsrammer, må jeg da lage flere eventer?

Regner med at det alltid må være en event for PÅ og en for AV?

Hvordan ville dere gått frem for å lage en slik event? NYBEGYNNER og trenger alt med tesje... ?

 

Takk for all hjelp!

Event HS3 Vifte#4.PNG

Endret av tonheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Ser greit ut, men du trenger ikke sjekke om viften er AV før du skrur den PÅ siden triggeren ikke er avhengig av hvilken status den har og kun er avhengig av klokkeslettet.

 

OK.

Men jeg lurer på hvordan jeg kan få viften til å gå i intervaller på f.eks. 30min? Innenfor en tidsramm, f.eks. fra kl 12:00 til 18:00.

Må jeg da lage en event for hver halvtime, og for av og på? Det blir jeg veldig mange eventer, skulle tro man kunne gjøre det enklere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonheim skrev:

Men jeg lurer på hvordan jeg kan få viften til å gå i intervaller på f.eks. 30min? Innenfor en tidsramm, f.eks. fra kl 12:00 til 18:00.

Må jeg da lage en event for hver halvtime, og for av og på? Det blir jeg veldig mange eventer, skulle tro man kunne gjøre det enklere.

Det du trenger er et "recurring event".

 

Dette vil skru på vifta hver hele time, og skru den av 30 minutter etter det. 12:00 på, 12:30 av, 13:00 på, 13:30 av, etc.

timers.png

 

Helt u-testet, men jeg tror det skal fungere fint.

 

Alternativt trenger du en måte å vurdere om det er behov for at vifta skal kjøre eller ikke. F.eks. en CO2-sensor (som dessverre er ganske dyre).

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Det du trenger er et "recurring event".

Dette vil skru på vifta hver hele time, og skru den av 30 minutter etter det. 12:00 på, 12:30 av, 13:00 på, 13:30 av, etc.

 

Har to spørsmål.

1: Hvis jeg ønsker koretere intervaller men hyppigere. F.eks. 10min på og 10min av? Hvordan får jeg da det til?

2: Ønsker å la viften gå fra kvelden til morgenen, Må jeg da lage en event for timene før middnatt og en envent for timene etter middnatt?

 

Event HS3 Vifte#5.PNG

 

3 timer siden, Moskus skrev:

Alternativt trenger du en måte å vurdere om det er behov for at vifta skal kjøre eller ikke. F.eks. en CO2-sensor (som dessverre er ganske dyre).

 

Hadde vært supert!! I flere rom, men kan ikke ta den kostnaden nå, så satser på å styre det litt med Eventer og på sikt når prisen er billigere, og jeg har mer penger blir det sensor! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje noe slikt, men det går jo ikke helt opp... Starter hver 20 min 14:00, 14:20, 14:40, 15:00....

Stopper hver 10 min.... Så da blir det 14:00, 14:10, 14:20, 14:30, 14:40.... Så det vil jo ikke virke.

Men om jeg kunne satt OFF til å starte 10 min etter "top of the hour", da kunne jeg satt 20min intervall og det ville fungert supert!

Start tidene hadde da vært det samme, men stopptiden hadde da vært 10min etter, så man hadde da fått 10min PÅ og 10min AV, intervaller.

 

Event HS3 Vifte#6.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tonheim skrev:

Ønsker å la viften gå fra kvelden til morgenen, Må jeg da lage en event for timene før middnatt og en envent for timene etter middnatt?

Ja.

 

3 timer siden, tonheim skrev:

Men om jeg kunne satt OFF til å starte 10 min etter "top of the hour", da kunne jeg satt 20min intervall og det ville fungert supert!

Du kan sette opp en Timer som trigger hvert 10 minutt, og så "Toggle" viften. HVIS AV så PÅ, og HVIS PÅ så AV. Eller bruk SmartToggle scriptet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.