Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan homeseer kjøre "alle" typer script fra fil?


Salvesen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er ganske fersk til homeseer og tenker nå på å legge opp noen script, har lite erfaring med C# og VB som jeg forstår det går mye i på homeseer men har jobbet en del med python og java. Lurer på om en kan skrive scripts i feks python og få homeseer til å kjøre dette direkte? Evt lage .exe filer eller lignende som homeseer kan kjøre? Tenker å legge opp litt funksjonalitet rundt bilen min ift oppvarming om morgenen og slikt og da finnes det en ganske grei python klasse som jeg tenker å ta i bruk. 

 

Eller ender jeg opp med å måtte kjøre C#/VB og kjøre rene HTTPS/URL kommandoer der i fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Merko skrev:

Har ikke HS forran meg her, men du kan (om jeg husker riktig) kjøre hva som helst.

Så fremt du har programvaren for språket installert.

 

Høres lovende ut! Da satser jeg på at det går fint og legger opp til noen script i python i første omgang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værstefall kjører man jo bare scriptet via python direkte.

 

C:\Python27\python.exe C:\Users\Username\Desktop\my_python_script.py
 
men ganske sikker på at du bare kjører scriptet direkte så skal det gå på skinner :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Merko skrev:

C:\Python27\python.exe C:\Users\Username\Desktop\my_python_script.py

Det er måten å gjøre det på, ja.

HomeSeer (i det minste ikke i Windows) har ikke innebygget støtte for Python.

 

Det som er støttet "ut av esken" er VB og C#.

 

EDIT: Men det kommer an på hva man mener med å "kjøre scriptet direkte". HomeSeer kan starte alt som kan startes direkte fra Explorer (se f.eks. Shell), men man kan ikke bruke scripteditoren, for de blir sent til HS sin "egen" kompilator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ZoRaC skrev:

Man får vel heller ikke kjørt hs-funksjoner som setDeviceString, osv fra de andre språkene?

Nei, ikke uten å gå omveien om å importere HS via DLL'er, og koble seg "remote" til localhost. Det er strengt tatt mulig, men noe mer komplisert.

 

Jeg gjør dette fra IIS-webserveren som kjører på en annen Windows-maskin enn HS3 gjør, slik at jeg enkelt kan presentere HS3 data på intranettet.

 

 

Men VB.NET (eller C#) er plagsomt enkelt. Og sammen med tenholde sin tenScripting-pakke (gratis) og Visual Studio Community Edition (som er gratis), så er det veldig lett å scripte. IntelliSense er fantastisk! Dette blir selvfølgelig en del av HS-skolen (iallfall som en introduksjon) og har du programmert litt fra før, så er det kun snakk om syntax. Jeg er helt sikker på at alle som vil kan lære nok vb til å lage gode scripts. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

 

EDIT: Men det kommer an på hva man mener med å "kjøre scriptet direkte". HomeSeer kan starte alt som kan startes direkte fra Explorer (se f.eks. Shell), men man kan ikke bruke scripteditoren, for de blir sent til HS sin "egen" kompilator.

 

Tenkte å lage en event som trigges av "heat car" eller noe i den duren som da kjører ett python script via python(siden HS ikke har compiler for python om jeg forstår det rett), evt kan jeg dytte det inn i en .exe fil eller lignende og kjøre den. Det bør vell gå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter en del knoting tror jeg at jeg har funnet den "beste" måten for å kjøre python script(og andre) via homeseer, mulig det kan være til hjelp for andre i fremtiden:

 

Lagde ett bash script som kjører python scriptet via python, bruker funksjonen "Run another program or process" for å kjøre bash scriptet. Fungerer utmerket! :)

 

Endelig kan alexa sørge for varm bil om morgenen mens hun gjør de andre mornings syslene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Salvesen skrev:

Lagde ett bash script som kjører python scriptet via python, bruker funksjonen "Run another program or process" for å kjøre bash scriptet. Fungerer utmerket! :)

 

Kunne du ikke bare kjørt Python-scriptet direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Salvesen skrev:

 

tenker du via ett VB eller C# script? Fant ingen gode måter og gjøre det på egentlig så landet på den løsningen :)

 

Nei, tenkte direkte. 

"Run another program or process" og kjøre "/usr/bin/python" med parameter "/usr/local/HomeSeer/scripts/myscript.py"

 

...sånn ca. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Nei, tenkte direkte. 

"Run another program or process" og kjøre "/usr/bin/python" med parameter "/usr/local/HomeSeer/scripts/myscript.py"

 

...sånn ca. :) 

 

Ja pokker det tenkte jeg ikke på, det går sikkert glatt det også! Tester etterpå, enkleste er ofte best som de sier :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.