Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vise noe basert på en button/devicestatus


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Holder på å lage et grensesnitt for å styret husets "hjemmestatus". I utgangspunktet styres dette automatisk med "PHLocation" ved at den har "hjemme" hvis en av mobilene våre er hjemme og "borte" hvis ikke.

 

MEN, av og til er ikke vi hjemme, men noen andre er her (barnevakt f.eks). Da er det kjedelig om huset går i "bortemodus" når vi drar. ;) I tillegg vil jeg kunne sette "feriemodus" hvis vi skal være lenge borte. 

 

Har følgende grensesnitt:

hjemmestatus-hstouch.PNG

 

Det nederste der er 3 bilder i en "control group" og et klikk på hver av dem trigger endring av "hjemmestatus" i HS og skjuler controlgroup'en, så den delen er grei.

Hvordan kan jeg vise (unhide) knappene (controlgroup) når man bytter over fra auto til manuell? Og hvordan får jeg de til å være "hidden" som default ved oppstart?

Har to devicer, "hjemmestatus" (hjemme, borte, ferie) og "hjemmestatus-kontroll" (manuell, auto).

 

Håper noen her har noen gode idéer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser seg at en "control group" ikke kan settes som default "hidden"... Så løste akkurat det med å sette hvert bilde usynlig og ta "unhide" på hver av dem.

 

Da gjenstår bare hvordan jeg kan "unhide" når man switcher fra manuel til auto...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Del gjerne :)

 

Jeg er ny i HS touch, og vil se så mye som mulig av konkrete eksempler.

 

f.eks den bryteren du har der, hvor har du funnet den? Synes det er så forvirrende i designeren med titalls templates, og deretter et ukjent antall faner med elementer for hvert template.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gjelsvik skrev:

f.eks den bryteren du har der, hvor har du funnet den? Synes det er så forvirrende i designeren med titalls templates, og deretter et ukjent antall faner med elementer for hvert template.

Jeg fant bryteren i denne "pakken":

http://www.shawnmolnar.com/2014/09/ios-7-theme-for-hstouch/

 

Løsningen på det opprinnelige problemet fant jeg på HS-forumet.

 

Kort oppsummert:

* De 3 ikonene settes til "Visible=false", slik at de er skjult som default

* Jeg satte inn 2 knapper ("Show" og "Hide") - disse er satt til 1x1 px og ikke synlig.
Her ser dere dem, med de 2 knappene synlig (øverst):

hstouch.png

* De 2 knappene har "action when pressed" som tar "Elements: (Un)Hide an element" på de 3 ikonene:hstouch2.png

* Jeg har laget 2 events som trigger på endring av "hjemmemodus-kontroll"-knappen (står til "Auto" på det første skjermbilde) og som i praksis simulerer klikk på knappene "Hide" og "Show":

hstouch3.png

 

På den måten vil de 3 ikonene vises/skjules når man switcher bryteren mellom "auto" og "manuell". :) 

Endret av ZoRaC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyvebrytere er relativt lett å lage i Powerpoint også. Jeg lager mine der.

 

Men, jeg lurte på en helt annen ting: Hvordan fikk du tilgang på tømmekalenderen for søppel? Min kommune har en online-løsning og en app, men jeg finner ingen måte å trekke infoen ut derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, psv021 skrev:

Men, jeg lurte på en helt annen ting: Hvordan fikk du tilgang på tømmekalenderen for søppel? Min kommune har en online-løsning og en app, men jeg finner ingen måte å trekke infoen ut derfra...

 

Det har jeg beskrevet her (som du faktisk har "likt" ;)):

Så må det sies at jeg la dette inn i HSTouch forrige uke og fant denne uken ut at det ikke fungerer... :( scriptet overskriver status-bildet til devicen, men HSTouch henter ikke bilde fra serveren, men har en lokal kopi liggende på klienten. Dermed blir bildet på klienten aldri endret. 

 

Har sett for meg 2 mulige løsninger, først må devicen endres til å ha 3 values - plast, rest, papir.

Deretter enten:

* bruke samme script som i dag, men sjekke hvilken farge som er dominant i bildetutsnittet for uken (hver sort har hver sin farge). Deretter må jeg kjøre et JSON-kall basert på resultatet som da endrer devicens verdi. 

* bruke Jon00 sin Datascraper-plugin til å hente teksten for ukens sort. Usikker om den kan brukes direkte til å endre devicen på noen måte eller om det må scriptes. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, psv021 said:

Skyvebrytere er relativt lett å lage i Powerpoint også. Jeg lager mine der.

 

Men, jeg lurte på en helt annen ting: Hvordan fikk du tilgang på tømmekalenderen for søppel? Min kommune har en online-løsning og en app, men jeg finner ingen måte å trekke infoen ut derfra...

Trodde brytere hadde noe mer ved seg enn at de bare var et bilde, men lastet ned den ios7 pakka nå, og ser ut som at de bare er bilder ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.