Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra SmartThings til HomeSeer. Problemer


Anbefalte innlegg

Heisann hjemmeautomatører,

 

Jeg kastet meg på bølgen for et års tid siden og kjøpte da nyeste Samsung SmartThings Hub. Det har vært fantastisk, og jeg har bare blitt mer og mer glad i smarthjem-løsninger. Alt fungerer knirkefritt med SmartThings, men den er veldig begrenset i forhold til hvilke enheter (noder?) som kan tilkobles, og jeg irriterte meg litt over at jeg kunne "gjøre for lite" med de tilkoblede enhetene/nodene. Etter å ha lest litt på dette forumet, har jeg blitt fascinert av mulighetene i HomeSeer, og tok derfor skrittet og bestilte en HomeSeer Hometroller Plus. Denne kom i dag. 

 

Jeg skjønner nesten ingen ting. Alt må googles til månen. Hvert minste lille steg. Det meste jeg finner er forklaringer og bilder med HS3 som basis, og HS4 ser (for meg) helt annerledes ut. Problemer jeg har hatt så langt:

- Forstå hvordan Nortek Z-wave + ZigBee USB -greia skulle kobles til trolleren og virke (tilsynelatende løst)

- Forstå hvordan man bruker Z-wave og ZigBee i HS4. Altså bare dette med at man måtte ha noen egne plugins var et helvete å finne ut av. Ikke akkurat Plug and play. Nå har jeg i alle fall to "Legacy" plugins, der den ene heter Z-wave og den andre heter ZigBee, så det lover vel godt. Problemet er at jeg ikke finner noen enheter, så dette er enda ikke løst. Jeg har skjønt at enheter addes ved hjelp av en drop-down meny der man velger "Add/include a node" (i alle fall når det gjelder Z-wave enheter. For ZigBee er det av praktiske grunner helt annerledes, ser det ut til). Problemet er at jeg ikke finner en skit. Huset er fullt av både Zwave og Zigbee. Jeg har sittet med enhet etter enhet og ekskludert og satt i inklusjonsmodus. Finnes ikke av HomeSeer. I prosessen har jeg også herpa hele det fine SmartThings-oppsettet mitt. Enkelte enheter finner jeg ikke ut av hvordan jeg setter i inklusjonsmodus og googler meg i hjel. Jeg har rota ned spisestua og fått stygge blikk av kona gjennom hele prosessen. 

 

Finnes det en enklere måte å gjøre noe av dette på? Og hva kan være feil når jeg ikke finner en dritt ved forsøk på inklusjon? Hvordan VET jeg at USB-controlleren i det hele tatt fungerer? Jeg har nilest HomeSeer-skolen/guiden, men det er mye som er gresk for meg, og den er jo skrevet med HS3-øyne, så jeg sliter med å oversette dette til brukbar HS4-info. 

 

Finnes det forresten noen måte å overføre "alt" SmartThings-hubben min vet om Zwave- og Zigbee-nettverkene jeg allerede har, til HomeSeer-kontrollerne?

Takker for all hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Boleole skrev:

Det meste jeg finner er forklaringer og bilder med HS3 som basis, og HS4 ser (for meg) helt annerledes ut

Forskjellene mellom HS3 og HS4 er for deg stort sett kosmetiske. 

Du kan gjøre det mye likere ved å trykke på "List View" (som jeg personlig foretrekker) øverst til høyre:

image.png

 

 

Men:

 

15 timer siden, Boleole skrev:

tok derfor skrittet og bestilte en HomeSeer Hometroller Plus. Denne kom i dag. 

 

15 timer siden, Boleole skrev:

Forstå hvordan Nortek Z-wave + ZigBee USB -greia skulle kobles til trolleren og virke (tilsynelatende løst)

 

Z-wave deles inn i regioner, for det bruker forskjellige frekvenser. Jeg tipper at du nå har Z-wave for US, og det kan du i praksis (og lovlig) bruke i Norge:

image.png

 

Du trenger et Z-wave interface. UZB1 går fint. Det samme med AeoTech Z-stick (5. gen).

 

Og derfor har du dette problemet:

16 timer siden, Boleole skrev:

Problemet er at jeg ikke finner noen enheter, så dette er enda ikke løst.

 

 

MEN (igjen): Det er ikke bare å legge til noder som allerede er i et nettverk. Du må ekskludere dem eller resette dem til fabrikkinnstillinger før de er mulig å oppdage. Hvis du ikke har gjort det, så er det stedet å begynne (utenom å først skaffe et EU Z-wave interface).

 

16 timer siden, Boleole skrev:

Finnes det forresten noen måte å overføre "alt" SmartThings-hubben min vet om Zwave- og Zigbee-nettverkene jeg allerede har, til HomeSeer-kontrollerne?

Det tror jeg ikke. Men du kan styre SmartThings via HomeSeer hvis du vil:

https://shop.homeseer.com/products/homeseer-smartthings-plugin-for-hs4 :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Moskus skrev:

Z-wave deles inn i regioner, for det bruker forskjellige frekvenser. Jeg tipper at du nå har Z-wave for US, og det kan du i praksis (og lovlig) bruke i Norge:

image.png

 

Du trenger et Z-wave interface. UZB1 går fint. Det samme med AeoTech Z-stick (5. gen).

 

Dette er nok årsaken, ja. 

Men en liten tilleggsinfo, som @Moskus glemte å nevnte, er at UZB1 og Z-stick er rene Z-Wave-interface. Hvis du vil ha ZigBee også så er det slik at støtten for ZigBee direkte i HS4 er ganske "fersk" (og dårlig). Du bør nok gå for en ConBee II-pinne + deCONZ-programvare (kan sikkert installeres på Hometroller?) + JowiHue-plugin. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2021 den 15.35, Moskus skrev:

(snip)

 

 

 

På 7.5.2021 den 15.59, ZoRaC skrev:

 

(snip)

 

Tusen takk! Da skal det handles en EU-stick så jeg kan finne enhetene mine ordentlig. Skjønte ikke at det var forskjellige standarder, så da var det jo dumt av meg å legge til Nortek-stikken i handlekurven.. Da går jeg for en UZB1/Z-stick og en ConBee II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Boleole skrev:

Da går jeg for en UZB1/Z-stick og en ConBee II

Hvis du vil ha max Zigbee-støtte. Jeg har ikke prøvd HomeSeer sin innebygde, men den blir jo stadig utviklet så det kan være verdt et forsøk. :)

@Fermate var begeistret da han prøvde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2021 den 16.04, Moskus skrev:

@Fermate var begeistret da han prøvde.

Var jeg?
Den supporterer kun Nortek sticken så vidt jeg vet.
Har en slk og skal teste mer men det ser ikke ut som det haster...

Det jeg er begeistret for er å bli kvitt JowiHue som jeg mener Poller istedetfor å trigge når noe skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens. Etter å ha betalt tollen på 1000 kr, OG kjøpt inn Conbee2 og Aeotec Z-wave stick har jeg ikke kommet mye lenger. Z-wave add-on greiene ser ut til å fungere, men har ingen udedikerte enheter for hånden, så konsentrer meg litt om Zigbee. Jeg kjøpte derfor Jowihue plugin, som anbefalt. Når den er installert vil den at jeg skall adde en «bridge». Hva er en bridge i denne sammenhengen? Jeg vil bare adde enheter😭DeConz, som jeg ikke skjønner hva ER engang, er installert på trolleren. Kunne noen gitt meg med t-skje, hva det er meningen jeg skal gjøre? Legger ved noen bilder for underholdningsverdi. 
 

 

02B910BA-B767-4C93-97F4-F083CE0E283A.jpeg

A537FD4C-63D5-4158-9649-CE12B43BD9DC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Boleole skrev:

Når den er installert vil den at jeg skall adde en «bridge». Hva er en bridge i denne sammenhengen?


Det er deCONZ. :) Men for å legge den til i JH så må du sette deCONZ i «bridge-paremodus». 
 

deCONZ har et webgrensesnitt også, som heter Phoscon. Når du kjører deCONZ på samme maskin som HomeSeer så er sikkert den på http://<ip>:8080

Der finner du innstillingen for å «åpne» den til bridge-paring. 
 

EDIT:

Evt er det mulig du finner Phoscon via denne adressen også: http://phoscon.de/app

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.