Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmestyring.... FAIL


tonheim

Anbefalte innlegg

Kona ringte meg på jobben... "Det er glovarmt på toalettet opp i gangen!!" Et toalett vi ikke bruker om kvelden og natta, så var redd det hadde vært varmt der lenge... 

Varme.PNG

 

Sjekket Loggen og for å se når ovnen var skrudd på...

Varme3.PNG

 

Så den har stått på i 3 timer, ikke så galt, men bra vi oppdaget det. 

Hvorfor har ikke Eventen skrudd av ovnen?

Varme2.PNG

 

Kanskje det ikke er Eventen heller som er problemet, men noe med Sensoren eller dårlig dekkning, selv om denne sensoren står bare 3m unna mottaker og sender. 


Ringte til kona og spurte hva temperaturen var på sensoren, og den var nede i 30 grader når jeg ringte. Men fortsatt i HS3 stod det 42,4 grader...

Sjekke nå igjen, og den er gått ned til 29,6 grader, registrert kl 10:37

Varme4.PNG

 

Regner dermed at det er noe med sensoren... 

Når jeg brukte Domoticz så fikk jeg opp hele tiden kl for siste signal/oppdatering fra sensor. Normalt kom det signal ca 1 gang i minuttet. Trykket jeg på den kom det også opp veldig fine grafer over hvordan temperaturene forandret seg i løpet av døgnet eller uken. VELDIG PRAKTISK!! Ikke minst at jeg visste at hver sensor hadde god kontakt og rapporterte inn sine verdier hele tiden. Om noen gjorde det skjeldenere enn andre, såg man det med en gang, og feilsøkte. Savner denne oversiktien/kontrollen, mye av brukervennligheten forsvant med HS3 på dette området. 

 

Nå har jeg ikke kontroll over når og hvor ofte HS3 får inn signaler fra de forskjellige sensorene. Det synes jeg er et problem. Hvordan kan jeg få oversikt over dette??

 

Løsningen er selvfølgelig at man kjøper Z-Wave sensorer, og kjører poll, men det er alt for dyrt til at jeg har mulighet til det. Derfor har jeg Viking 433 sensorer i alle rom, frys, kjøl, og utvendig. 

 

Takk for hjelpen til de som har noe å dele om dette. 

mvh tonheim

Endret av tonheim
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tonheim skrev:

Nå har jeg ikke kontroll over når og hvor ofte HS3 får inn signaler fra de forskjellige sensorene. Det synes jeg er et problem. Hvordan kan jeg få oversikt over dette??

Vi er nok forskjellige her, for jeg har hatt dette i maaaange år, men har aldri opplevd det som et problem. Så lenge du ikke får "Communication Error" så er det kontakt. Det normale er jo at det er kontakt. Det ser jo ikke ut som om det er noen feil der.

 

Jeg kan faktisk ikke forklare hvorfor Eventet ikke er trigget. Hvis du "minimerer" eventet kan du se sist det ble trigget. Når var det?

 

 

EDIT: For enheter som er mer kritiske, f.eks. panelovner (og forsåvidt lys), kjører jeg ALLTID Z-wave helt uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det anbefales, spesielt med 433 Mhz styring, for RFXCOM sin termostat sender et nytt på eller av signal hvert 5. minutt (cirka det).

 

Sikker? Jeg opplevde at panelovnen min ikke slo seg av - sto "off" på "heater" til den virtuelle termostaten. Slo den på og av en gang, så slo den deg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I RFXcom plugin kan du sette en "comm fail timeout", som vil gi deg en alarm om ikke sensoren rapporterer innen en viss tid. 

Dette signalet kan du bruke til f.eks å sette aktuatoren for ovnen i en fail safe-modus. F.eks av 45 min, på 15 min, eller noe som passer ditt bruksområde. 

 

Dette blir tilsvarende en effektregulator som brukes på varmekabler hvor man ikke har tilgjengelig eller ønsker å bruke temp-føler.

 

Har selv erfaring med at noen 433 MHz sensorer slutter å rapportere;

Hadde et tilfelle nylig, hvor to stk sensorer sluttet å rapportere samtidig. Begge var av samme type (Oregon THGR122N)

Hadde åtte andre sensorer som fortsatte å rapportere helt fint. Etter jeg tok ut batteriene av den ene THGR122N, begynte den andre å rapportere igjen, så teorien min var at de sendte dønn samtidig i en periode på over tre timer. Det er ikke usannsynlig med samme hardware/timer osv.

LaCrosse TX3 sensorene jeg har sender kun inn data hvis det er endringer, så de sparer mer på strømmen, og har mindre sannsynlighet for å kunne "snakke i munnen på hverandre"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 23.12.2016 klokken 8.30, Moskus skrev:

Ja. :) 

 

Finnes det en config for dette? Jeg har 2 virtuelle termostater, den ene har feilet i å slå seg av en gang og den andre har feilet en gang av og en gang på... dette i løpet av en måneds tid... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.