Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Electrolux EXH09RLEWI varmepumpe slår seg selv av


Salvesen

Anbefalte innlegg

Jeg har en slik varmepumpe som nevnt i tittelen, denne styres via en zxt-120 IR blaster og temp måles av en netatmo stasjon i stuen. Problemet er at varmepumpen driver å slår seg selv av og manualen har selvfølgelig ikke opplyst om hvorfor dette skjer. Jeg tenkte i utgangspunktet at det var termostaten i fjernkontrollen som skapte trøbbel så jeg la den i ett skap på gjesterommet, men fortsatt driver den å lever sitt eget liv. 

 

Noen som har kjennskap til denne eller tilsvarende varmepumper og vet hvorfor det skjer? 

 

Jeg har den i heat modus på 25 grader når rommet skal varmes opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Moskus skrev:

Hva viser temperaturmåleren på ZXT-120?

 

Det har jeg ikke tenkt på, men ser ikke at den gjør noe i loggen? Synes samplingen i zxt'en var så treg så derfor bruker jeg netamo for temp. Kan ta en test å sjekke, men om den utførte noe ville den vell logget det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er et problem med pumpa ikke IR styringen?

Funket den annerledes før du la på styringen?

 

Stopper den helt eller går den bare i avriming?

 

Hvilke IR koder sender du til den?

Er de spilt inn fra fjernkontrollen?

 

Vær klar over at mange varmepumpe fjernkontroller sender ALLE parameterne HVER GANG du trykker på en knapp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fermate skrev:

Så dette er et problem med pumpa ikke IR styringen?

Funket den annerledes før du la på styringen?

 

Stopper den helt eller går den bare i avriming?

 

Hvilke IR koder sender du til den?

Er de spilt inn fra fjernkontrollen?

 

Vær klar over at mange varmepumpe fjernkontroller sender ALLE parameterne HVER GANG du trykker på en knapp.

 

 

 

For meg virker det til å være pumpen selv som slår seg av, da jeg ikke ser noe kommandoer i loggen. Før jeg la til styring kjørte jeg den på auto så usikker på hvordan den var før egentlig. 

 

Den stopper helt.

 

Jeg sender koder som er spilt inn fra fjernkontroll ja, sender heat 25 grader uten annet etter hva jeg kan huske. Er heller ikke noen kommando for heat 25 for x antall sekunder eller noe slikt som kunne skapt trøbbel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pumpen din er som min så sender den ikke bare "heat 25" men alle andre statuser på fjernkontrollen også når den først sender.

Om du har spilt inn dette kan det hende du sender noe annet enn det du tror.

 

Hvordan har du lagt opp styringen?

Styrer termstatuen at den skal slå seg helt AV når den når temp eller styrer du selve temperaturen på pumpa?

 

Jeg lar pumpa stå fast på 25grader heat (om vinteren da) og skrur den helt av og på med IR (som da også inneholder 25 temperaturen) styrt av Oregon termostat.

For mye av og på om vinteren kan gi stor isdannelse så jeg har en hysterese på 1 hel grad på termostaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fermate skrev:

Om pumpen din er som min så sender den ikke bare "heat 25" men alle andre statuser på fjernkontrollen også når den først sender.

Om du har spilt inn dette kan det hende du sender noe annet enn det du tror.

 

Hvordan har du lagt opp styringen?

Styrer termstatuen at den skal slå seg helt AV når den når temp eller styrer du selve temperaturen på pumpa?

 

Jeg lar pumpa stå fast på 25grader heat (om vinteren da) og skrur den helt av og på med IR (som da også inneholder 25 temperaturen) styrt av Oregon termostat.

For mye av og på om vinteren kan gi stor isdannelse så jeg har en hysterese på 1 hel grad på termostaten.

 

Ja den er slik at den sender andre statuser også, men det er ingen av de som kan tilsvare at den skal skru seg av etter hva jeg kan lese ut i fra manualen. Men det er såklart en mulighet, men jeg finner den ikke i manualen. Får vell ta det med support over julen om jeg ikke finner ut av det. 

 

Jeg har lagt det opp slik at den går på(når jeg er hjemme) når temperatur siger under 22 grader, og går helt av når den når 24, mulig det er bedre å bare regulere varmen jevnt. Det er ganske tett her så det har en tendens til å bli veldig varmt om den står på for lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 grader hysterese er ganske mye..
Da ville folk her i huset klaget på at det var for varmt eller for kaldt.
 
Om du synes "det blir veldig varmt om den står på for lenge" måler du kanskje temp på feil sted?
 
Egentlig har jo pumpa innebygget termostat og skal kunne styre seg selv.
Problemet er jo at den blåser full-guffe når den først kommer i gang og dersom meningen er at den skal varme opp et større område så må en akseptere at områdene nær pumpa blir litt vel varme før tempen når ut til de ytterste områdene.
 
Noe av dette kan reguleres med vifte hastighet, (Høyere temp men med lavere blås)
alternativt å la den gå med full guffe en stund FØR du står opp om morgenen og så slå den av en stund før du står opp slik at varmen kan stabilisere seg. (Jeg bruker denne teknikken til å skape lun morgenstemning :) )
 
Er jo ubegrensede muligheter med softwaren :)
 
Men jeg tror du skal skru av IR automatikken din og kjøre de samme kommandoene som du (tror du) kjører manuelt en stund for å finne ut hvordan den egentlig oppfører seg.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fermate skrev:
2 grader hysterese er ganske mye..
Da ville folk her i huset klaget på at det var for varmt eller for kaldt.
 
Om du synes "det blir veldig varmt om den står på for lenge" måler du kanskje temp på feil sted?
 
Egentlig har jo pumpa innebygget termostat og skal kunne styre seg selv.
Problemet er jo at den blåser full-guffe når den først kommer i gang og dersom meningen er at den skal varme opp et større område så må en akseptere at områdene nær pumpa blir litt vel varme før tempen når ut til de ytterste områdene.
 
Noe av dette kan reguleres med vifte hastighet, (Høyere temp men med lavere blås)
alternativt å la den gå med full guffe en stund FØR du står opp om morgenen og så slå den av en stund før du står opp slik at varmen kan stabilisere seg. (Jeg bruker denne teknikken til å skape lun morgenstemning :) )
 
Er jo ubegrensede muligheter med softwaren :)
 
Men jeg tror du skal skru av IR automatikken din og kjøre de samme kommandoene som du (tror du) kjører manuelt en stund for å finne ut hvordan den egentlig oppfører seg.
 

 

Ja dette er helt i test fasen så hvordan resultatet blir til slutt kan endre seg stort :)

 

Tenkte mer på opplevd temperatur om den er i gang for lenge, ved å kjøre auto og slikt før så kokte de fort over her inne. Derfor jeg prøver meg på å kjøre varmen opp og la den synke før den starter igjen. 

 

Jeg får prøve meg litt frem ja, holder på å kjøre den nå for å se om jeg kan finne ut hva som trigger den av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fermate skrev:

Få høre hvordan det går.

 

Husk som sagt at det å skru den av/på for ofte, avbryter av-isnings sekvensene og kan skape stor isdannelse under og på pumpa.

Den har også dårligst effekt i oppstartsfasen.

 

Skal prøve å unngå det, men slik den lever nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få det til :P Nå skrudde den seg av igjen, hadde den på 28 heat og sto på i 10 minutter kanskje. Inne temp er rundt 25 i følge både IR blaster og netamo, må være en termostat i den eller noe som fjusker! Trodde virkelig bare det var kontrollen som hadde termostat og den er langt unna 28 grader der den ligger i skapet på gjesterommet :P Får ta en prat med support tror jeg, er en ganske dårlig pumpe tror jeg. Bor i "masseprodusert" leilighetskompleks så da blir det vell ofte slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med virkningsgraden?

Du må jo bruke mye strøm unødvendig for å få i gang igjen prosessen hver gang du starter og stopper den?

Hadde vært gøy å se effektforbruket med forskjellige hystereser men det blir jo ikke sammenlignbart så lenge været ikke er det :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fermate skrev:

Hva med virkningsgraden?

Aner ikke, har ikke strøm utlesing på den, men strømforbruket er såpass lavt at det sannsynligvis ikke er utslagsgivende. Klesvask, varmtvann og matlaging er vesentlig større bidragsytere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.