Gå til innhold
  • Bli medlem

Nexa SF-558/RF blir stående i "smoke detected" og "panic" state etter utløst alarm

baard
 Del

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg er ingen reser på HA, og heller ikke all verdens på ulike enheter, men har en fungerende HA installasjon som gjør en del ting enklere i huset her. Har hatt NEST røykvarslere som nå har gått ut på dato og synes de var dyre å erstatte så kjøpte en Nexa SF-558/RF på Power for 239.- kroner - disse kan sammenkobles uten at de trenger å se HA. 

Etter oppdatering av RFXcom USB enheten som er koblet på HA så fant den enheten og la inn 4 entities:

binary_sensor.soverom_rm174rf_smoke_detector

sensor.soverom_rm174rf_smoke_detector_sensor_status

De to siste er batteri og signalstyrke og er således ikke relevante for spørsmålet.

Jeg forsøkte å lage en automasjon som sendte melding med Pushover ved utløsning av "smoke detector" og det fungerte også fint - en gang - deretter står den i "detected" modus og sensor status står til "panic". Jeg har googlet dette og finner noen henvisninger til dette, men skjønner ikke helt hvordan det kan løses - kan noen forbarme seg over meg å forklare meg hvordan jeg skal kunne få den tilbake til "normal status".

Varslerne har et ok utsende og planlegger å kjøpe 4-5 til om jeg får dette til å fungere tilfredsstillende.

Screenshot 2021-11-15 at 19.40.07.png

Screenshot 2021-11-15 at 19.40.21.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen - ingen som har dette problemet? Jeg har ikke finni ut av det helt enda. Har prøvd med en binary switch, men når røyk detektoren endrer state så får jeg ikke flere alarmer......Noen som kan forbarme seg over meg med en forklaring på en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Del

• Lignende innhold

• Av harelabb
      Har noen veggplugger son jeg kan styre med fjernkontroll, rfxcomm og arduino.
      For å finne koden å sende fra Arduinoen, brukte jeg RCSwitch biblioteket/eksemplene til å sniffe etter en koder som sendes fra fjernkontrollen.

Med disse kodene kan arduinoen slå av og på switchen, men rfxcommen fanger ikke opp signalet, slik den gjør fra fjernkontrollen.
      RFXcommen sier det er KANGTAI / AC /ARC koder som kommer fra fjernkontrollen. 

Noen som vet hvor jeg kan finne opplysninger om disse protokollene, som vil gjøre meg istand til å sende "riktigere" signal fra Arduinonen, som også RFXcommen vil forstå?
    • Av GauteG
      Hei.
      Her er det så godt som ingenting i hus annet enn noen få Nexa stikkontakter, men jeg må få satt opp en openHAB eller HomeSeer etterhvert.
      For å sikre et godt "backbone" på kommunikasjonssiden - Vil ikke innkjøp av:
      Aeotec Z-stick gen5 USB-adapter 
      Conbee II Zigbee-kontroller for USB
      RFXtrx433XL USB-kontroller
      gi meg et godt utgangspunkt til å kunne styre det meste etterhvert som det blir kjøpt inn?

• Av SmarthomeNoob
      Hei

Har lyst til å gjøre huset vårt litt smartere, men lurer litt på hvor jeg skal begynne. Har noen Philips Hue pærer og Verisure alarm med seriekoblede røykvarslere, samt Yale Doorman lås. Ellers er det ikke så mye å skryte av..

Har ikke voldsomt høye ambisjoner, men er først og fremst opptatt av god røykvarsling da vi har et gammelt trehus, med leieboer, og med kjeller og innredd loft totalt 4 etasjer. Men kunne vært gøy å utvide systemet litt etterhvert med f.eks lysstyring og andre lure ting uten at jeg helt vet hva.  

Har sett litt på Futurehome sin hub og røykvarslere. De fremstår som bra varslere med 3 funksjoner, men synes de er ganske dyre i forhold til f.eks Fibaro sine varslere. Trenger man så mye mer enn Zigbee og Z-wave for et «middels» oppsett, eller?

Det er en fordel om systemet er lett å sette opp og bruke. Tips og råd mottas med takk :)

• Av KommerSnart
      Heisann folkens =)

Er fersk, men vet hvor søkefeltet er ;) Så den er forsøkt, også google.
      Har tatt i bruk Homeseer Pro her hjemme og er stor fornøyd etter å ha byttet fra Fibaro. 

Er mye på farten også til US og derfor lurte jeg på om de kunne brukes her hjemme i norge ?
      Idag har jeg selvsagt z-wave europe, men om man kunne også gå for z-wave US og benytte seg av de produktene man får kjøpt der borte her hjemme ?? 

Hvis så, røykvarsler er et velkjent problem har jeg lest en del om, Fibaro sin var søppel sist gang det tok fyr i garasjen, men det gikk heldigvis bra selv uten at Fibaro varslet korrekt ei heller sammenkoblet med fler (linkes).
      Men denne er veldig intressert i :
      https://www.amazon.com/First-Alert-Detector-Carbon-Monoxide/dp/B00KMHXFAI

Leser at denne har to-veis komminikasjon med hubèn samt linkes lett til andre (ingen limit på antall ser det ut til).

Uansett, var veldig kjekt med guidene til Homeseer, homeseer skolen var det vel, de kom veldig godt med, så takk =)

Og takk for tips og råd.
    • Av Dustehuset
      Jeg trenger åtte røykvarslere med funksjonen "varsler én varsler alle uavhengig av hub“, men hvor det også mulig at Home Assistant plukker opp at det går en alarm. Ønsker dette for at alle røykvarslerne alltid skal varsle uavhengig om hjemmeautomasjonsystemet er i drift eller ikke.

Har allerede testet FIBARO z-wave, som kun kan seriekobles via z-wave. 
      Har lest en del tråder her hvor det antydes at ett av produktene fra Popp kan seriekobles med mer enn 3 enheter. Kontaktet Popp for å avklare hvilke av deres produkter som løser mitt behov og fik svar at alle deres røykvarslere har en begrensning på tre enheter.

Så da er mitt spørsmål om det er noen som har løst dette.

Jeg vurderer å hacke en "dum" seriekoblet røykvarsler,  med en nodemcu e.l
  • Opprett ny...